Hej,
Nu skall det snart byggas ett mindre sovloft/förvaringsutrymme som inte kommer att användas mer än tillfälligt som extras ovplats vid besök eller liknande eller kanske endast förvaring. Storleken blir på ca: L:2400 x B: 3500, Tanken är att använda sig av takstolarna/hanbjälkarna som är 70X170 med cc 120.
Min fråga är hur man behöver avlasta loftet? stolpar mot golvkonstruktionen eller om de befintliga takstolarna/hanbjälkarna kan användas som primär konstruktion eller behövs kombination av dessa?
Om ni dessutom har några fräcka idéer på lösningar eller annat så fram med dessa också ...
Tack på förhand,
Mvh,
//H
Nu skall det snart byggas ett mindre sovloft/förvaringsutrymme som inte kommer att användas mer än tillfälligt som extras ovplats vid besök eller liknande eller kanske endast förvaring. Storleken blir på ca: L:2400 x B: 3500, Tanken är att använda sig av takstolarna/hanbjälkarna som är 70X170 med cc 120.
Min fråga är hur man behöver avlasta loftet? stolpar mot golvkonstruktionen eller om de befintliga takstolarna/hanbjälkarna kan användas som primär konstruktion eller behövs kombination av dessa?
Om ni dessutom har några fräcka idéer på lösningar eller annat så fram med dessa också ...
Tack på förhand,
Mvh,
//H
Är det ingen som gjort något liknande?
Eller var jag kanske otydlig......fösöker förtydliga mig lite
:
Det är öppet upp i nock på våning 2 där jag tänkt att emot ena gaveln bygga ett mindre sov-/förvaringsloft och undrar över dimensioneringen och ifall bjälkarna (170x70) räcker som avlastning för loftet, i stil med att lägga golv på de horisontella bjälkarna med cc 120, eller om man bör avlasta loftet alternativt bjälkarna eftersom det kommer tyngd på dem!?
Eller var jag kanske otydlig......fösöker förtydliga mig lite
Det är öppet upp i nock på våning 2 där jag tänkt att emot ena gaveln bygga ett mindre sov-/förvaringsloft och undrar över dimensioneringen och ifall bjälkarna (170x70) räcker som avlastning för loftet, i stil med att lägga golv på de horisontella bjälkarna med cc 120, eller om man bör avlasta loftet alternativt bjälkarna eftersom det kommer tyngd på dem!?
Det är ju svårt att svara på. normalt sett dimensionerar man ju bara takstolar för att de ska klara taket plus lasterna på det.
Trots det har ju alla(?) saker på vinden.
Sommartid skulle jag se det som kolugnt att bara lägga ett bra golv där och sen sova lugnt
Trots det har ju alla(?) saker på vinden.
Sommartid skulle jag se det som kolugnt att bara lägga ett bra golv där och sen sova lugnt
Tack för svar Mats_o.
Nu har vi ju inte lika mycket snö här nere i skåne som i västernorrland, men det är en äldre byggnad (ca: 100år) och jag är en sån som generellt överdimensionerar och trippelsäkrar allt så det blir alltid lite extra trixigt.
Nu har vi ju inte lika mycket snö här nere i skåne som i västernorrland, men det är en äldre byggnad (ca: 100år) och jag är en sån som generellt överdimensionerar och trippelsäkrar allt så det blir alltid lite extra trixigt.
Med 2,4 x 3,5 meter vistelseutrymme bör lastförmågan dimensioneras såsom 1,7 ton utbredd last, (på ett ungefär) + egenvikt av konstruktionen ie reglar, bjälkar, skivor osv.på landet skrev:Hej,
Att bestämma hur denna last ska tas om hand om är helt omöjligt med de knappa uppgifter du gett.
Kan också inflika att jag inte kan dimensionera åt dig ändå, då jag inte kan tillräckligt mycket, särskilt med avseende på takstolar. Men någon annan kanske kan.
Men då behövs det info om takstolarnas nuvarande utformning och spännvidder och sånt.
Hej,
Mikael har jag förstått din uträkning rätt om det innebär 200kg / m2?
Om det är någon som kan hjälpa till så är det traditionella ramverk med ca: 45graders lutning. ca: 5m långsida, Spännvidd 2,5m på bjälken. Jag har även salat på 95
r på takstolarna för extra isolering samt en hanbjälke på 3m höjd (från golv) . Det här blev komplicerat, kanske ska ladda upp en skiss???
Mvh,
//H
Mikael har jag förstått din uträkning rätt om det innebär 200kg / m2?
Om det är någon som kan hjälpa till så är det traditionella ramverk med ca: 45graders lutning. ca: 5m långsida, Spännvidd 2,5m på bjälken. Jag har även salat på 95
Mvh,
//H
Här kommer lite skisser. Tyvärr har jag inte något bra ritprogram så det är kassa power points, men förhoppningsvis ger det en tydligare bild med det jag behöver hjälp med 
Bild A: Tvärsnitt konstruktion med takstolar, ny innervägg
Bild B: Exempel loftets bjälklag
Bild C: Översikt planlösning rum under loft.
Och lite justeringar på måtten efter kontrollmätning :blushing:,
*Loftet blir 2300x2400,
*Bjälkarna är 140x70.
Som jag ser det är det inget problem att avlasta Bjälke 1 och 3 som visas på bild B, i och med att det kommer byggas en ny innervägg till rummet under loftet vid bjälke 1 och att det går att avlasta vid gaveln/bjälke 3, men loftets bjälklag kommer då att vila fritt med cc 120 på bjälke 2 eftersom det kommer vara fri golvyta under i rummet.
Är detta en säker konstruktion? Om inte finns det någon smart lösning på detta?
Jag har inget emot att det sviktar eftersom loftet endast kommer användas till sovplats vid enstaka stunder för gäster och mindre förvaring.
Mvh,
//H
Bild A: Tvärsnitt konstruktion med takstolar, ny innervägg
Bild B: Exempel loftets bjälklag
Bild C: Översikt planlösning rum under loft.
Och lite justeringar på måtten efter kontrollmätning :blushing:,
*Loftet blir 2300x2400,
*Bjälkarna är 140x70.
Som jag ser det är det inget problem att avlasta Bjälke 1 och 3 som visas på bild B, i och med att det kommer byggas en ny innervägg till rummet under loftet vid bjälke 1 och att det går att avlasta vid gaveln/bjälke 3, men loftets bjälklag kommer då att vila fritt med cc 120 på bjälke 2 eftersom det kommer vara fri golvyta under i rummet.
Är detta en säker konstruktion? Om inte finns det någon smart lösning på detta?
Jag har inget emot att det sviktar eftersom loftet endast kommer användas till sovplats vid enstaka stunder för gäster och mindre förvaring.
Mvh,
//H