Byggahus.se

hur dela upp huset?

1. K
    Medlem · 15 inlägg

kennethsdotter

Medlem
    Jag och min sambo ska flytta isär (har inga barn). Han ägde huset till en början och jag flyttade in till honom. Vi har bott i hop i mer än 3 år och har gemensamt renoverat det, vilket vi tillsammans tagit lån på. Jag har dock inte lån på hela huset utan bara på det nyaste lånet som vi tog i samband med renoveringen. Det lånet är på runt 250 000 kr. Förra året så skänkte min sambo mig halva huset, för att vi skulle stå som gemensamma ägare på det. Vi skrev ett gåvobrev genom banken. P.g.a en massa strul från bankens sida så glömde de att skicka in gåvobrevet för registrering så det blev inte registrerat förrän i år.
    Nu ska vi flytta isär och se om det hjälper att bo på varsitt håll ett tag. Min sambo vill nu att vi bara skriver tillbaka huset på honom, eftersom han ägde det från början. Jag vill inte bråka om pengar, men jag vill inte heller vara dumsnäll. Vi har betalt ungefär lika mkt här hemma varje månad så länge vi bott ihop. Min sambo har dock betalat lite mer då han tjänar dubbelt så mkt som mig. Vad är det som gäller egentligen? Har ni några bra tips att dela med er av?
    Tack på förhand!

2. P
    Medlem · 548 inlägg

Re: hur dela upp huset?

Frågan är väl vad du själv tycker du har rätt till.
    Enligt mig så verkar det som du har rätt till halva husets värde - 250Tkr/2.
    Om du sedan tycker du har moralisk rätt till dessa pengar får du själv besluta om.

3. C
    Medlem · 83 inlägg

christi

Medlem

Varför behöver det vara allt eller inget. Nog är det väl så att han ändock var ägare av huset när du kom in i bilden. Å andra sidan har ni bott i hop i tre år och tagit lån tillsammans. Jag tycker nog att dels tar han över hela lånet och sedan skall du ha något så du kan starta upp själv igen. Halva huset låter tufft om ni båda är med på att flytta isär - det beror nog på dels ur länge han ägt det innan han träffade dig och dels om han har ytterligare lån själv på huset.

Juridiskt är det väl inga problem det är väl mer samvetet som kan spöka.

4. K
    Medlem · 15 inlägg

kennethsdotter

Medlem

Vi är väl ganska ense om att bästa lösningen för tillfället är att flytta isär. Men det är främst jag som vill det, p.g.a hans beteende.
    Han hade väl bott i huset i knappt 2 år innan jag kom in i bilden. Totalt är det väl lån på cirka 500 000 kr, varav vi då står för ett lån på 250 tkr tillsammans.
    Huset är värderat till 800 tkr förra året.
    Jag tycker inte att det känns rätt att jag ska ha halva huset, men å andra sidan känns det inte heller rätt att bara skriva över huset på honom och låta honom ta över alla lån. Vi har ju trots allt renoverat det tillsammans och värdet på huset har stigit sedan jag flyttade in.
    Jag tror inte att han hade "skänkt" mig sin del om det var tvärtom!? :-/
    Knivig situation, jag vill ju att båda ska känna sig relativt nöjda efteråt.

5. C
    Medlem · 83 inlägg

christi

Medlem

Så om jag förstått saken rätt skulle ni få cirka 300 000 över efter en försäljning, om den går på värderingen. Nog är det vettigt att han tar över hela lånet speciellt om han vill ha huset skrivet på sig men nog skall du också ha något "med dig" efter åren. Låt oss säga 300 000 att dela på (framtida värdeökningar är svårt att räkna in i detta skede), hans hus, gemensamt arbete etc etc. Låt oss säga 1/3 m a o han skulle alltså ge dig 100 000 för att "få tillbaka huset". Om han inte har dessa pengar torde detta kunna lånas på huset ytterligare. Visst han har mycket i lån men man skall tänka på vad huset egentligen är värt och vad man får för det vid en ev försäljning.

Men om det bara är på prov är det nog bättre att vänta tills ni är helt säkra på att det inte funkar, annars är det bara en massa krångel. Ni kan ju skriva ett papper emellan er där du lovar att ge honom hans del om i fall att du finner en ny man, gifter dig med någon, eller bara en tidsgräns.

6. C
    Medlem · 83 inlägg

christi

Medlem

I det stora hela skall väl staten alltid ha någon form av skatt. För att göra det riktigt lätt är det nog bäst att räkna ut innan hur mycket han ev skulle betala om han sålde huset i dag och allt stod på honom, ta vinsten (efter skatten är borträknad) och ge henne 1/3 av egna pengar s a s. HOn skriver sedan bara över huset på honom på samma sätt de gjorde när hon fick det. Den dagen han verkligen säljer huset betalar han sedan all skatt. Annars blir det nog räkna på annat sätt där lånen räknas av och ev skatt och sedan delas det på hälften - alltså att man skall dela fifty-fifty som hon egentligen har rätt till eftersom hon äger halva huset.

7. C
    Medlem · 83 inlägg

christi

Medlem

Glömde säga att då talar vi om att han köper ut henne enligt den vanliga vägen.

8. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Något jag saknar är vilket pris din sambo köpte huset för en gång i tiden?

Sen är det också intressant att veta hur mycket ni amorterat av på huslånen under er sambotid?

Att han betalt mer eftersom han tjänar mer tycker jag inte har med saken att göra. Ni har ju varit en familj under denna tid och (förmodligen) har du uppvägt detta genom att göra mer på hemmafronten?

9. K
    Medlem · 15 inlägg

kennethsdotter

Medlem

Huset köpte han år 2001 för strax under 400 tkr. Men då vi renoverat huset så har lånen ökat.
    Ringde och pratade med vår gemensamma bankman idag, han tyckte att jag bara skulle skriva under pappret så att min sambo står som ensam ägare på huset igen. Eftersom min sambo "var snäll" och gav halva huset till mig via ett gåvobrev, så kunde jag vara snäll nu och ge han huset tillbaka :-/
    Vad tycker ni om det resonemanget?

10. C
    Medlem · 83 inlägg

christi

Medlem

Som jag sa, även om du inte tar hälften så något skall du ha så att du kan börja på nytt. Han har ju huset i så fall och vad har du? Sedan verkar ju huset ha ökat i värde under er tid tillsammans. Som jag sa om du inte är helt säker på att bryta upp med honom vänta lite med huset och se först hur det blir.

11. H
    Moderator · Stockholm · 43 086 inlägg

hempularen

Moderator

Känns ganska självklart att du skall ha del i den värdeökning som huset haft under er tid tillsammans, även så är det min åsikt att de inbetalningar som gjorts skall betraktas som lika oavsett vem som betalt mest. Just den delen kan iofs diskuteras om man har bibehållt separat ekonomi som en del gör. På samma sätt så känns det ju självklart att ni måste dela på de skulder ni har. Så att inte du får ut halva värdeökningen men han får behålla hela den ökade skulden.

Det finns ett annat sätt att se på det, och det är ju att ni båda bör ha rimliga tillgångar med er ut ur förhållandet för att kunna ordna ett rimligt boende. Det kan fungera båda vägarna, för om du "kräver för mycket" så kanske din ex. tvingas ifrån "sitt" hus. kräver du för lite så får du kanske ett orimligt trist boende.

12. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Din sambo har köpt huset för 400 tkr.

Huset är värt 800 tkr.
    ---------------------------------------------
    Ger en värde ökning på 400 tkr = 200 tkr var

Han har lån på 250 tkr
    Tillsammans har ni lån på 250 tkr = 125 tkr var
    ----------------------------------------------
    Ger lån för sambon (250 tkr + 125 tkr ) = 375 tkr
    Ger lån för dig 125 tkr

Din del  blir värdeökning 200 tkr - lån 125 tkr = 75 tkr
    ----------------------------------------------

Slutsats: Din sambo tar över lånen och betalar dig 75.000:- för den värdeökning renoveringen av huset har gett.

Vill han inte detta behåller du din del av lånet på 250 tkr (be banken om hjälp att skriva om det) och låt sambon lösa ut dig med 200 tkr.

Not. Jag inte tagit hänsyn till ev. skatt, det som ni amorterat på huslånen under er tid tillsammans eller det ev arbete du lagt ner på att renovera.

13. M
    Medlem · 122 inlägg

Mustang06

Medlem

Hej Kennethsdotter, trist att ni glider isar men trevligt att ni i alla fall verkar soka efter bra losningar.
    Dock tycker jag att det ar sjalvklart att du inte "ska vara snall", du ska val vara resonabel och komma ur det hela med gott humor och god sjalvkansla, men du har sakert lagt bade tid och pengar pa huset. Jag tycker ocksa som de andra att det later fullt rimligt att du borde fa ut 75 - 100.000 av den vardeokning som huset haft de senaste aren. Du hade ju tjanat pengar om du hade agt boende nagon annanstans? Du har garanterat bidragit till hushallet under de ar ni bott tillsammans - aven om jag ar karl sa maste jag medge att det ar mycket fa familjer dar inte kvinnan lagger mera tid pa hus och hem an mannen (tyvarr inkl min egen familj som har samma fenomen...)

Sta pa er tjejer, och lat er inte bli ekonomiskt overkorda!

14. yonna
    Medlem · Österlen · 6 937 inlägg

yonna

Medlem

Personligen tycker jag AnnaKanins uträkning och förslag låter vettigast och rimligast. Han kan ge dig detta som 'gåva' - den beskattning som han en dag får stå för vid en ev husförsäljning är idag mycket osäker (han kan tex skjuta upp reavinstbeskattningen för nästkommande husköp). Ni har hållit ihop i så få år så iofs lät bankmannens råd inte helt fel men 75.000 är definitivt inte i underkant. Ligg inte kvar med några lån i huset utan gör ett snyggt avslut. Om ni slår ihop era påsar igen en dag så kan du skjuta till samma summa igen.

15. K
    Medlem · 15 inlägg

kennethsdotter

Medlem

Jag tycker ochså att Anna-Karins uträkning verkar vara rimlig. Jag försökte föreslå den för min sambo, men han var tyvärr inte lika positiv. Han menade på att vi isåfall får sälja huset för att han har inga 70 000 kr kontant, och då tyckte han att jag skulle dels betala för min lägenhet samt för huset ändå tills det blir sålt. Är det rimligt? Jag har aldrig befunnit mig i en sådan här situation innan så jag vet inte vad som är rätt eller fel.
    Bilen som är värd runt 140 000 kr ville han inte sälja, vilket annars kunde vara ett alternativ enl.mig.
    De totala lånen har nu visat sig vara 596 000 kr, helst plötsligt... :surprised:
    Man blir så fruktansvärt ledsen när det inte går att diskutera detta på tu man hand, utan han har blandat in hela sin släkt och börjat baktala mig osv.
    Så för tillfället har man lust att bara strunta i allt i hopa och bara flytta... :'(
    Vi bor på en ganska liten ort och jag vill inte framstå som en "sol och vårare".
    Vår bankmans resonemang tycker jag ochså verkar vara märkligt. Jag trodde deras uppgift var att vara objektiva och se till det rent juridiska och inte välja sida, som han verkar ha gjort...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.