Byggahus.se
Hej, Jag har byggt ett nytt hus. Detta gjordes till stor del med ett hopplock av entreprenörer och egeninsats. Dvs summan som står i ABS kontraktet är inte mer än ca hälften av byggkostnaden efter tomtkostnaden. Under bygget har jag samlat på mig alla kvitton från varenda liten grej inför den dagen jag ev skal sälja huset.
Totalt har jag 3-400 kvitton på olika grejor, allt från träplankor till gräsfrön, spik, skruvar, kablar etc.
För att kunna göra fullt avdrag för byggkostnaden måste jag ju ta med alla dessa grejorna för att minimera vinsten då.
Men det kan vara lite svårt att dra gränsen för vad som borde vara med och vad som inte borde vara med.

Är det någon som varit igenom en sådan försäljning, kan ni dela med er några erfarenheter av hur skatteverket har hanterat detta?

Tack på förhand.

Normalt så begär de inte att få se kvittona. Om det är kostnader som du rimligen kan argumentera att de hör till byggkostnaden så skulle jag ta upp det. Men ta inte upp Thailandresan, den blir svår att motivera, OM de begär in underlaget.

Så länge du faktiskt har haft en kostnad som du begär avdrag för, och har en rimlig motivering, så kan du i värsta fall få den avslagen. Om du diktar ihop kostnader som inte finns, eller totalt irrelevanta, så kan det blir skattetillägg (40%), och i värsta fall åtal.

Men i huvudsak så hanterar inte skatteverket detta, normalt sett så accepterar de den uppgivna summan som byggkostnad.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Du kan inte anföra din egen arbetsinsats.

Ja det är viktigt att de kostnader du tar upp verkligen har betalats. Du får inte ta upp eget arbete, eller bytesaffärer med arbete. Har du slarvat bort kvitton, så kan du ta upp en kostnad ändå. Men då bör du ange på deklarationen att kvitton saknas för ex 20000. Så länge du är öppen med sådant så är det värsta som kan hända att de avslår.

Ett tips: gör papperskopior på kvitton som har skrivits ut av kassapparater. Dom har en tendens att blekna till oigenkännlighet med åren.

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan inte anföra din egen arbetsinsats.
Jag förstår att inte egna arbetstimmar kan tas med men däremot allt material som är inköpt till detta borde kunna tas med.

T Thomas_Blekinge skrev:
Ett tips: gör papperskopior på kvitton som har skrivits ut av kassapparater. Dom har en tendens att blekna till oigenkännlighet med åren.
Jag har scannat in allt. Sitter och funderar på om man skal behöva spara alla originalkvittona i papper också?

Du bör nog spara originalen. Formellt så duger inte kopior, även om originalen är oläsliga. OM du mot förmodan skulle behöva visa upp något.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
BirgitS
W wittsjo skrev:
Sitter och funderar på om man skal behöva spara alla originalkvittona i papper också?
Ja, det som ligger i en dator kan ha "photoshoppats" utan att det syns.

Det är intressant, redan för ca 15 år sedan lyfte jag den dialogen inom företaget med en av våra jurister då vissa fakturor kom elektroniskt, ingen hade då funderat på det. Han forskade i området och resultatet blev att om man skriver ut fakturan så räknas det som original. Så vad som är original i vår digitala värld är inte så entydigt längre, speciellt då flera affärskedjor dessutom skickar skickar kvittot till din mailadress.
Så enda sättet att veta om det är original är att kunna spåra det hos den man gjort affär med.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag personligen föredrar jag att ha alla relevanta kvitton sparade i pappersoriginal, eventuellt avsäkrad med en kopia. Men jag vet att en del avskyr allt vad papper heter. Jag har t ex sparat varenda lönesedel i pappersformat sedan 80-talet, för jag litar inte på alla databaserade pensionssystem. Rätt vad det är så försvinner inbetalningar ur detta system.

Hej
Har gjort en sådan resa och räknat ut exakt byggkostnaden exklusive eget arbete och ev fakturor utan moms. Lade upp de olika posterna i exel som sedan hamnade i en siffra, inte avrundad. Rundar man av ser det inte genomarbetat ut.
Bifogade exel dokumentet när jag skickade in uppgifterna till skattmasen.

Sedan är det väl uppenbart att säljer man huset för 3 miljoner och har en byggkostnad till skattmasen på 3 miljoner, utan lån eller täckning för pengarna så har man en revision på sig.

Hade täckning för allt jag redovisat och kvittona finns kvar hemma i en mapp. Blev ingen revision dvs behövde inte redovisa kvittona.

Har en bekant som högg till med en snygg avrundad siffra efter nybyggnation och han fick revisionen på sig. Inga kvitton- straffskatt. Nog bra att ha täckning för siffrorna är mitt tips!

Nu var det ju inte riktigt det som tråden handlade om men frågan om digitala kvitton duger som original är ganska enkel; om kvittot utfärdades i digital form av affären/säljaren så gäller det som original.

M m78 skrev:
Nu var det ju inte riktigt det som tråden handlade om men frågan om digitala kvitton duger som original är ganska enkel; om kvittot utfärdades i digital form av affären/säljaren så gäller det som original.
Indirekt så gör det faktiskt det utifrån vilka dokument du kan behöva redovisa om det görs en kontroll. Så båda vad som kan användas som avdrag och vad/hur det kan behöva redovisas har betydelse. T.ex. de kvitton som efter några år har blivit blekta kanske man ska scanna in för att spara digitalt för att kunna redovisa kostnad.
Ett tips är om butiken kan göra det be dem skriva in ditt namn som köpare vilket då bättre kan styrka att du köpt varan om det är av större värde.

Novis fråga, arbetstimmar oaoavse egna eller hantvhantve får väl inte räknas in som byggkostnad?

Ingår tomtkostnaden bygglov, anslutningsavgifter etc i byggkostnad?

Självklart ingår arbetkostnader som du betalat för i byggkostnaden.

Det du redovisar vid en försäljning är din anskaffningskostnad. Dvs. tomtköp, lagfartsavgifter, byggkostnader osv.

Principen är densamma som om du köpt ett bef. hus. Då får du dra av din anskaffningskostnad, köpesumman, lagfartsavgifter osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.