3 308 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Hur deklarerar du avdrag efter försäljning?
Sida 1 av 2
Jag kommer sälja i år och har fixat en hel del på bostaden. Men det blir första gången jag säljer. Hur lägger ni upp jobbet med att göra avdrag (för t.ex. renovering, försäljning)?
- Hur organiserar ni er? Sparar ni alla kvitton i en låda och går igenom dem när ni ska deklarera? Mina kvitton är rätt utspridda i huset, men jag har påbörjat en excel där jag försöker logga utgifterna.
- Vad kommer vara mest tidskrävande? Är det att samla ihop underlag, att komma ihåg vad ni gjort, eller att fylla i själva deklarationen på skatteverkets hemsida?
- Har ni några smarta rutiner? Finns det något ni gör löpande under året för att förenkla processen senare?
- Har skatteverket någonsin kontaktat dig om att skicka in underlag?
- Har din mäklare hjälpt er med försäljningsavdrag, typ mäklararvode, besiktning och sånt?
Jag har bara sålt två fastigheter i mitt liv, men gjort avdrag för reparationer båda gångerna. Jag har aldrig sparat eller behövt redovisa några kvitton, utan bara höftat till en totalsumma.
Enligt vad jag hört från andra, inklusive mäklare, är det extremt ovanligt med granskning om man håller sig till rimliga siffror. Och om det mot all förmodan skulle bli en granskning så behöver man inte heller visa några kvitton så länge man på något sätt kan styrka att den uppgivna kostnaden är rimlig. Det kan göras t ex med bilder och schabloner för vad t ex ett våtrum med en viss standard kostar per kvadratmeter.
Enligt vad jag hört från andra, inklusive mäklare, är det extremt ovanligt med granskning om man håller sig till rimliga siffror. Och om det mot all förmodan skulle bli en granskning så behöver man inte heller visa några kvitton så länge man på något sätt kan styrka att den uppgivna kostnaden är rimlig. Det kan göras t ex med bilder och schabloner för vad t ex ett våtrum med en viss standard kostar per kvadratmeter.
Men då har jag tre följdfrågor:useless skrev:
Jag har bara sålt två fastigheter i mitt liv, men gjort avdrag för reparationer båda gångerna. Jag har aldrig sparat eller behövt redovisa några kvitton, utan bara höftat till en totalsumma.
- Hur håller du koll på alla projekt du genomfört? En badrumsrenovering är ju lätt att komma ihåg men om man slipat golv i några rum, bytt dörrfoder, installerat diskmaskin m.m. så kan någon grej lätt glömmas bort. Har du en lista på allt?
- Det låter svårt med att ta fram en schablonkostnad per kvm. Det beror ju på om man gjort totalrenovering eller behållt t.ex. kaklet. Googlar du / kollar byggahus.se eller går du på känsla?
- Tycker du att du överskattat eller underskattat dina utgifter? Man vill ju inte riskera att underskatta utgifterna särskilt som man lagt ner en massa arbetstid som man inte fått betalt för.
Jag hade kvitton på många större investeringar, men saknade också kvitton på en hel del som jag tog upp. Skrev en ganska kort kommentar till skatteverket att jag tagit upp sakar där det inte finns kvitto, men att det finns foton på allt som gjorts. Hörte aldrig något från dom. Kom ihåg att en del värdehöjande åtgärder utomhus kan tas upp också, tex trädgårdsanläggning. Och se till att spara foton på allt.
Normala renoveringar får man ju bara dra av för om de har gjorts de senaste fem åren. Det är nog inte så svårt att uppskatta vad man gjort? Sen får man väl avrunda summan lite grann uppåt för att kompensera för att man eventuellt har missat något.
Det behövs ju som sagt var inga exakta siffror - Det räcker att övertyga skatteverket om att siffrorna är rimliga vid en eventuell granskning. Och det är inte straffbart att försöka dra av för mycket. Det värsta som kan hända är att man får minska ner på avdraget...
Det behövs ju som sagt var inga exakta siffror - Det räcker att övertyga skatteverket om att siffrorna är rimliga vid en eventuell granskning. Och det är inte straffbart att försöka dra av för mycket. Det värsta som kan hända är att man får minska ner på avdraget...
Förstår inte att detta är då svårt! Förra huset som jag hade i 24 år och som såldes för 30 år sedan har fortfarande sin pärm med samtliga (avdragsgilla) kvitton - behåller mest för att jag har kvar en rejäl och oreglerad reavinstskatt som skvalpar 😉. Rena underhållskvitton behåller jag naturligtvis inte.
Nybygget (från 2006) har sin egen pärm. Där finns rubbet och kompletteras efterhand med kvitton som (idag) kan tänkas ha betydelse om jag skulle falla av pinn och om arvingarna säljer - lätt som en plätt att kolla och räkna ihop.
Nu är jag belastad med en strukturell mentalitet som kan knäcka även den minsta slarvpetter - men är det så svårt att spara kvitton?
Skattemyndigheten är ändå mycket överseende och förlåtande om man håller sig inom rimlighetens gränser. Men det är så lätt att glömma husinvesteringar som gjordes för tio år sedan!
Nybygget (från 2006) har sin egen pärm. Där finns rubbet och kompletteras efterhand med kvitton som (idag) kan tänkas ha betydelse om jag skulle falla av pinn och om arvingarna säljer - lätt som en plätt att kolla och räkna ihop.
Nu är jag belastad med en strukturell mentalitet som kan knäcka även den minsta slarvpetter - men är det så svårt att spara kvitton?
Skattemyndigheten är ändå mycket överseende och förlåtande om man håller sig inom rimlighetens gränser. Men det är så lätt att glömma husinvesteringar som gjordes för tio år sedan!
Redigerat:
Mja, det är inte olagligt att yrka avdrag för en kostnad man anser är avdragsgill, men däremot är det olagligt att t.ex. yrka avdrag för en kostnad man inte har haft. Viktigt att i sammanghanget vara införstådd i den nyansskillnaden, även om det kanske inte är så sannolikt att man skulle bli dömd för skattebrott.useless skrev:
Nej, det är inte så svårt att spara alla kvitton man får. Men det kan vara svårt att använda informationen flera år senare. För det första så är ju många kvitton oläsliga efter några år. Sen kan det vara svårt att avgöra exakt vad på kvittot som är relaterat till husrenoveringen - Hela lådan med 1000 skruvar? Hela paketet slippapper? Etc...yonna skrev:
Ja, man får såklart inte komma med falska uppgifter. Men om jag, i brist på kvitton, uppskattar att badrumsrenoveringen kostade 300 000:- men skatteverket tycker att 250 000:- är mer rimligt så är det bara att acceptera det lägre beloppet och gå vidare i livet.C cpalm skrev:Mja, det är inte olagligt att yrka avdrag för en kostnad man anser är avdragsgill, men däremot är det olagligt att t.ex. yrka avdrag för en kostnad man inte har haft. Viktigt att i sammanghanget vara införstådd i den nyansskillnaden, även om det kanske inte är så sannolikt att man skulle bli dömd för skattebrott.
Alla större renoveringar har man oftast kvitton/fakturor kvar om man anlitat någon att utföra detta, ex badrumsrenovering, tak renovering.
Mäklararvode, lagfart, pantbrev etc är ju enkla siffror att redovisa.
Allt övrigt har jag uppskattat kostnad, ex målning, tapetsering, renovering i egen regi, ex kök.
Skatteverket kan kräva in kvitton, och saknar man kvitto kan man intyga exempelvis med bilder (före och efter) men därefter kanske summan blir något annat (enligt schablon).
Sen får man särskilja på de två begreppen, nytt/förändring eller renovering. Står på Skatteverkets hemsida.
Mäklararvode, lagfart, pantbrev etc är ju enkla siffror att redovisa.
Allt övrigt har jag uppskattat kostnad, ex målning, tapetsering, renovering i egen regi, ex kök.
Skatteverket kan kräva in kvitton, och saknar man kvitto kan man intyga exempelvis med bilder (före och efter) men därefter kanske summan blir något annat (enligt schablon).
Sen får man särskilja på de två begreppen, nytt/förändring eller renovering. Står på Skatteverkets hemsida.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
När det gäller just renovering i egen regi är dte viktigt att inse att det som är avdragsgillt är en kostnad man faktiskt har haft. Du får inte dra av för eget arbete, för det har du inte betalat för.
Sen är det ju max 5 år bakåt i tiden, minus slitage. Om man nu ska vara en sådan tråkmåns att man drar det till ytterligheter.
Nä, men vanlig reparation och underhåll
Skrev du kommentaren direkt i deklarationen eller kontaktade skatteverket dig först?P peter_73 skrev:Jag hade kvitton på många större investeringar, men saknade också kvitton på en hel del som jag tog upp. Skrev en ganska kort kommentar till skatteverket att jag tagit upp sakar där det inte finns kvitto, men att det finns foton på allt som gjorts. Hörte aldrig något från dom. Kom ihåg att en del värdehöjande åtgärder utomhus kan tas upp också, tex trädgårdsanläggning. Och se till att spara foton på allt.
aha visste inte att trädgårdsprojekt också kvalificerar som avdrag, tack!