Hej! Jag har köpt en lägenhet med ojordade uttag överrallt förutom i köket. Huset är byggt 1939. Centralen är "modern", men jag fattar inte hur de har skapat jord till köket.
Det ser ut som att det bara går 2 svarta trådar (faser?) från elmätaren in i centralen.
Köksjorden verkar kopplad på nollskenan.
Är det någon som kan hjälpa mig förstå hur de har tänkt?

Jag vill gärna dra nya jordade kablar och byta ut alla uttag. Behöver man dra in en "riktig" skyddsjord till lägenheten eller finns det redan?

Mycket tacksam för input!

• Elcentral med flera säkringar och kablar, inklusive en jordfelsbrytare, monterad på en blå vägg, diskussion om jordning i ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med kopplingsplint och flera kabeldragningar i olika färger, inklusive blå, svarta och gröna, för inkoppling av jordning i köket.
    Skapa konto
  • Modern elmätare monterad på en blåmålad vägg, med synliga kablar ovanför och etiketter från Göteborgs Elverk och Kalea på mätaren.
    Skapa konto
  • Elcentral med vita brytare och flera kablar, inklusive blå, svarta och jordade ledningar, monterad i metallfäste på blå vägg i lägenhet.
    Skapa konto
  • Elcentralens insida med synliga kablar, inklusive svarta, blå och gröna ledare, mot en blå vägg, del av ett gammalt elektriskt system.
    Skapa konto
Det är rätt kopplat.
Jord och nolla är i
Princip samma sak.
Man kopplar ihop dom inne i säkringsskåpet.
MEN med modern jordfelsbrytare måste denna koppling brytas.

• Gilla
Bonnajohan och 2 till
  • Laddar…
Tack!
Hur ska vi se på de 2 trådarna som kommer från elmätaren?
1 fas + nolla?

• Elmätare med två kablar markerade ovan.
    Skapa konto
Bonnajohan Bonnajohan skrev:
1 fas + nolla?
Fas + PEN. Dvs kombinerad nolla och jord. Den ska gå till jordskenan och därifrån via jordfelsbrytaren till nollskenan.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
Byter den ena svarta färg till blå bakom jordfelsbrytaren? Annars får jag inte ihop det där...

Eftersom det finns en JFB så ska noll- och jordskenorna vara delade (skruven till höger ska vara lös), annars skulle det inte fungera.

TS, när du säger "Jag vill gärna dra in nya jordade kablar", menar du då att du ska göra det själv eller leja ut?

• Gilla
Bonnajohan
  • Laddar…
Varför ska du krångla till det med att jorda dina uttag?
Det fungerar ju bra som det är.

• Gilla
Müssli och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Byter den ena svarta färg till blå bakom jordfelsbrytaren? Annars får jag inte ihop det där...

Eftersom det finns en JFB så ska noll- och jordskenorna vara delade (skruven till höger ska vara lös), annars skulle det inte fungera.

TS, när du säger "Jag vill gärna dra in nya jordade kablar", menar du då att du ska göra det själv eller leja ut?
Jag får kolla ordentligt när vi fått tillträde, men då fattar jag bättre när du säger att förbindelsen mellan skenorna antagligen inte är aktiv.

Jag gör inget själv som jag inte har 100 koll på, jag lovar.

J Jonas928 skrev:
Varför ska du krångla till det med att jorda dina uttag?
Det fungerar ju bra som det är.
Är det inte lite säkrare att ha jordade uttag? Förklara gärna.

Använder du jordade prylar så blir det en viss förbättring.

• Gilla
Bonnajohan
  • Laddar…
För att summera då; Om en elektriker skulle byta uttagen till jordade skulle hen koppla den blå tråden i kabeln till den övre skenan och den gulgröna till den nedre?
Samröret mellan de skenorna bör bara ske via JFB?

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
För att summera då; Om en elektriker skulle byta uttagen till jordade skulle hen koppla den blå tråden i kabeln till den övre skenan och den gulgröna till den nedre?
Samröret mellan de skenorna bör bara ske via JFB?
Uttagens blå noll-ledning sitter väl redan rätt, det är den nya (ännu inte dragna) gulgröna som ska kopplas på rätt (den andra ) skena.

Jag anser att jordfelsbrytaren har ansvaret för personskydd och en eventuell jordning har ansvar för att skydda anläggningen.
På 30-talet när TS hus byggdes fanns inte jordfelsbrytare så skyddsjorden var den säkerhetsåtgärd som fanns till rimligt pris. Elolyckor i kök med trasiga ojordade apparater hade tidigare varit legio och låg bakom kravet på skyddsjord i kök.
Själv har jag en lägenhet från början av 60-talet med typ samma standard som 30-talslägenheten som TS visar. Det tillkom en JFB, i samband med badrumsrenovering, som täcker alla grupper och jag kommer inte att bemöda mig om att dra jordtråd till alla rum, i princip alla apparater jag har är ändå dubbelisolerade.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Kolla hur många prylar du har hemma som har jordad stickpropp och ledande hölje. I princip allt man köper nu för tiden är dubbelisolerat.

• Gilla
cotillion och 2 till
  • Laddar…
Är det inte lite säkrare att ha jordade uttag? Förklara gärn
Korsning innebär att tex en lampskärm i plåt får skärmen kopplad till jord.
Om fasledaren inne i lampan lossnar och kommer i kontakt med skärmen blir det kortslutning och proppen löser.
Den risken är mycket liten i en lägenhet.
I ett kök är det lite viktigare för där kan du bli jordledning mellan lampan och vattenkranen.
Men maskinerna är så mycket säkrare i dag. Så min personliga åsikt är att det går hysteri i att jorda överallt.

För att behålla ojordade uttag så gäller med dagens mått
- friska fräscha uttag med petskydd och djupa brunnar,
- att rummet är helt isolerat från all form av jord, inkl vattenradiatorer,
- att inga apparater som t.ex datorer behöver skyddsjord för att inte störa omgivningen.

Så det är absolut inget fel att rusta upp, men det är kanske inte strikt nödvändigt i ditt fall.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.