3 037 läst · 39 svar
3k läst
39 svar
Hur byter jag till jordade uttag i gammal lägenhet?
Hej! Jag har köpt en lägenhet med ojordade uttag överrallt förutom i köket. Huset är byggt 1939. Centralen är "modern", men jag fattar inte hur de har skapat jord till köket.
Det ser ut som att det bara går 2 svarta trådar (faser?) från elmätaren in i centralen.
Köksjorden verkar kopplad på nollskenan.
Är det någon som kan hjälpa mig förstå hur de har tänkt?
Jag vill gärna dra nya jordade kablar och byta ut alla uttag. Behöver man dra in en "riktig" skyddsjord till lägenheten eller finns det redan?
Mycket tacksam för input!
Det ser ut som att det bara går 2 svarta trådar (faser?) från elmätaren in i centralen.
Köksjorden verkar kopplad på nollskenan.
Är det någon som kan hjälpa mig förstå hur de har tänkt?
Jag vill gärna dra nya jordade kablar och byta ut alla uttag. Behöver man dra in en "riktig" skyddsjord till lägenheten eller finns det redan?
Mycket tacksam för input!
Byter den ena svarta färg till blå bakom jordfelsbrytaren? Annars får jag inte ihop det där...
Eftersom det finns en JFB så ska noll- och jordskenorna vara delade (skruven till höger ska vara lös), annars skulle det inte fungera.
TS, när du säger "Jag vill gärna dra in nya jordade kablar", menar du då att du ska göra det själv eller leja ut?
Eftersom det finns en JFB så ska noll- och jordskenorna vara delade (skruven till höger ska vara lös), annars skulle det inte fungera.
TS, när du säger "Jag vill gärna dra in nya jordade kablar", menar du då att du ska göra det själv eller leja ut?
Jag får kolla ordentligt när vi fått tillträde, men då fattar jag bättre när du säger att förbindelsen mellan skenorna antagligen inte är aktiv.tommib skrev:
Byter den ena svarta färg till blå bakom jordfelsbrytaren? Annars får jag inte ihop det där...
Jag gör inget själv som jag inte har 100 koll på, jag lovar.
Använder du jordade prylar så blir det en viss förbättring.
För att summera då; Om en elektriker skulle byta uttagen till jordade skulle hen koppla den blå tråden i kabeln till den övre skenan och den gulgröna till den nedre?
Samröret mellan de skenorna bör bara ske via JFB?
Samröret mellan de skenorna bör bara ske via JFB?
Uttagens blå noll-ledning sitter väl redan rätt, det är den nya (ännu inte dragna) gulgröna som ska kopplas på rätt (den andra ) skena.Bonnajohan skrev:
Medlem
· Södermanlands län0
· 979 inlägg
Jag anser att jordfelsbrytaren har ansvaret för personskydd och en eventuell jordning har ansvar för att skydda anläggningen.
På 30-talet när TS hus byggdes fanns inte jordfelsbrytare så skyddsjorden var den säkerhetsåtgärd som fanns till rimligt pris. Elolyckor i kök med trasiga ojordade apparater hade tidigare varit legio och låg bakom kravet på skyddsjord i kök.
Själv har jag en lägenhet från början av 60-talet med typ samma standard som 30-talslägenheten som TS visar. Det tillkom en JFB, i samband med badrumsrenovering, som täcker alla grupper och jag kommer inte att bemöda mig om att dra jordtråd till alla rum, i princip alla apparater jag har är ändå dubbelisolerade.
På 30-talet när TS hus byggdes fanns inte jordfelsbrytare så skyddsjorden var den säkerhetsåtgärd som fanns till rimligt pris. Elolyckor i kök med trasiga ojordade apparater hade tidigare varit legio och låg bakom kravet på skyddsjord i kök.
Själv har jag en lägenhet från början av 60-talet med typ samma standard som 30-talslägenheten som TS visar. Det tillkom en JFB, i samband med badrumsrenovering, som täcker alla grupper och jag kommer inte att bemöda mig om att dra jordtråd till alla rum, i princip alla apparater jag har är ändå dubbelisolerade.
Korsning innebär att tex en lampskärm i plåt får skärmen kopplad till jord.Bonnajohan skrev:
Om fasledaren inne i lampan lossnar och kommer i kontakt med skärmen blir det kortslutning och proppen löser.
Den risken är mycket liten i en lägenhet.
I ett kök är det lite viktigare för där kan du bli jordledning mellan lampan och vattenkranen.
Men maskinerna är så mycket säkrare i dag. Så min personliga åsikt är att det går hysteri i att jorda överallt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 311 inlägg
För att behålla ojordade uttag så gäller med dagens måttBonnajohan skrev:
- friska fräscha uttag med petskydd och djupa brunnar,
- att rummet är helt isolerat från all form av jord, inkl vattenradiatorer,
- att inga apparater som t.ex datorer behöver skyddsjord för att inte störa omgivningen.
Så det är absolut inget fel att rusta upp, men det är kanske inte strikt nödvändigt i ditt fall.