Hur byter/fixar jag denna panelbräda?

638 läst  14 svar

1. H
    Medlem Nivå 4
    såg att en panelbräda som sitter ensam bredvid min dörr är lös och har släppt i nederkant. Det lustiga är att den bara har skruvat på sin högra sida? Vad är det som sitter unden den? Känns som något frigolit/kexliknande?

Har inte tummen helt mitt i handen men är definitivt ingen snickare heller. Jag kan inte se någon läkt eller liknande som den är skruvad i?

C10A2C35-5B60-40E1-858B-CC0A68580391.jpeg B01F6700-4041-4EF7-A1FF-5F9BE74820A9.jpeg

2. S
    Medlem · Nivå 10
    dom har väl antagligen bytt ytterdörr och tagit en smalare. Sen har de inte gjort mer än att nödtorftigt fått fast det som nu lossnat.

3. H
    Medlem Nivå 4
    Hmm okej, och det svart/bruna som syns där under vad är det för något?

4. S
    Medlem · Nivå 10
    Nån papp och isolering kanske?

jalmars gillar
  5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 17
    Ser ut som dom är skummade.

6. H
    Medlem Nivå 4
    Vad betyder skummade?

Alltså den vänstra halvan av panelen finns det liksom ingenting att fästa i bakom, det är därför jag inte vet hur jag ska få dit den igen. Den där isoleringen/skummet går ju inte att skruva i. Där är en del tomma skruvhål på vänstra halvan så jag vet inte vad förra ägaren tänkt. Känns ju jävligt fånigt att ringa hit en snickare för detta...

7. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    Du skulle behöva lossa på brädan för att se hur det ser ut under och om/var det finns ngt att skruva i.

I värsta fall finns det inget på den vänstra sidan, då kan man överväga att fästa den i fönsterkarmen. Det är dock ett precisionsjobb. Inte skruva för långt in och riskera att spräcka glaset, men heller inte för långt ut då träet kan spricka.

Brunsvart och kexigt skulle kunna vara asfaboard.

8. S
    Medlem · Nivå 10
    Det kommer liksom inte att hända nåt om du tar bort brädan. Finns det inget att fästa den i kanske du får skruva dit nånting som stöd. Tre kortlingar eller så nån bräda hela vägen nerifrån och upp på lämpligt vis. Sen tillbaks med det som lossnat.

9. H
    Medlem Nivå 4
    Hmm ja problemet är att fönsterkarmen är i alu... det är sk underhållsfria fönster. Vad tror ni om att kila in brädan och täta med vit silikon mellan fönstret och brädan?

10. S
    Medlem · Nivå 10
    Jaha, ja då kanske det är den sidan dom bytt och inte dörren. Enklast är väl då att montera en stående regel mellan syll och regel uppöver. Fast å andra sidan borde väl fönsterpartiet som sådant vara fäst i nåt........eller kanske inte........

11. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Ja, det borde finnas en karm som fönstret sitter i? På den borde det gå att sätta någon liten distans att montera panelbrädan i. En halv panelbräda, vid behov lite nerhyvlad kanske?

12. H
    Medlem Nivå 4
    Jag har nu kommit fram till att det är asfaboard som ligger bakom panelbrädan. Jag antar att det inte är så toppen att det kommer in regn och fukt där till hösten?

Kan jag ”limma” in den med vit silikon mot fönsterkarmen som ju är i alu?

13. MultiManOriginal
    Medlem · Nivå 6
    Köp en bit list som passar i mellanrummet.

14. S
    Medlem · Nivå 10
    Nä du ska inte limma fast nånting. Har du noterat att brädan är lös så lär du såklart se til att kunna fästa den ordentligt. Bort med brädan helt och se om du kan få dit nå reglar som det går att fästa i. Kanske ligger det nåt bakom asfaboarden som inte syns i första anblicken. (som går att spika i)

15. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Ta bort brädan, sätt en smalare bräda under som fyller ut hålet, och sätt tillbaka brädan, då finns det något att spika den i.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: