M
Hej! Har en altandörr Fix 1063 (eller är det bara låsmekanism?) där tröskeln sjunkit i ena änden. Dessutom ser den inte jättefrisk ut i övrigt. Undrar om den är svår att.få bort/byta och man lämpligast för. Bevisligen verkar den inte längre hänga fast i övriga dörren längre, iaf inte i ena änden... Altandörrtröskel som sjunkit och visar tecken på träskada och slitage vid husets fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad altandörrströskel med synlig slitage och sjunkning i ena änden.
Skapa konto
Altandörrtröskel som sjunkit på en sida och uppvisar slitage och möjligen rötskador.
Skapa konto
Närbild på en nedsliten altandörrs låsmekanism med modellnummer 1063 och synliga slitagespår.
Skapa konto

”FiX 1063” är bara själva spanjoletten, ASSA äger FiX.

För att kunna få fast tröskeln igen eller byta den så misstänker jag att du måste plocka ur hela karmen. Trösklar brukar vara av ek.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
M
Demmpa Demmpa skrev:
”FiX 1063” är bara själva spanjoletten, ASSA äger FiX.

För att kunna få fast tröskeln igen eller byta den så misstänker jag att du måste plocka ur hela karmen. Trösklar brukar vara av ek.
Tack. Har bara bytt några trösklar på innerdörrar och lägenhetsdörrar förut så jag vet inte riktigt hur altandörrar från sent 70-tal sitter ihop.

Ser inte sååå illa ut , olja,foga, måla/betsa?

Med vänlig hälsning, fremax

M
fremax fremax skrev:
Ser inte sååå illa ut , olja,foga, måla/betsa?

Med vänlig hälsning, fremax
Tröskeln har sjunkit ca 1-1,5 cm i ena änden så det krävs tyvärr mer än så.

Tröskeln går antagligen in under karmsidorna och är fäst underifrån i dessa. Med dåligt stöd under tröskeln har den sedan trampats loss och sjunkit.

Om det är så hade jag sågat av tröskeln uppifrån jämns karmsidorna med multiverktyg. Tröskeln ser rejäl ut så går nog att hyfsa till om du hyvlar eller slipar den. Sen passa in på nytt med vettig pallning undertill. Alternativt tillverka en ny tröskel och passa in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.