Hej,

Hur byter man takpannor som är fastspikade? (såg att det finns liknande trådar men förstår fortfarande inte hur man gör detta). Se bild

• Närbild på en fastspikad takpanna med spik synlig under en takpanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försiktigt är min erfarenhet...
Lägg något mellan pannan och hammaren/tången/spikudragaren och ta bort spiken.
Den sitter ju inte så hårt i och med att det bara är en liten bit som sitter i trä.

Å andra sidan, ska du ändå kassera befintliga pannor behöver du inte vara lika försiktig.
(Jag har gjort det på ett tak där vi behöll pannorna)

• Gilla
Julius1983
  • Laddar…
Vilka verktyg rekommenderar ni för att få ut spiken?
Det är väldigt tajt att komma åt i och med att pannan över inte går att skjuta uppåt.

Hur menar du med att den inte går att skjuta uppåt?
Menar du på grund av att den också är spikad?

Du behöver börja uppifrån och ned så att du frigör varje panna där spiken ska dras ut. I annat fall kommer det inte gå att få loss den utan att krossa pannan...

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur menar du med att den inte går att skjuta uppåt?
Menar du på grund av att den också är spikad?

Du behöver börja uppifrån och ned så att du frigör varje panna där spiken ska dras ut. I annat fall kommer det inte gå att få loss den utan att krossa pannan...
Ja precis. Alla pannor är fastspikade. Jag förstår. Då måste jag lossa nästan 20 pannor för att byta en panna? Och om jag krossar pannan istället så kommer jag inte kunna spika fast den utan att ta lossa spiken på all ovanför?

J Julius1983 skrev:
Ja precis. Alla pannor är fastspikade. Jag förstår. Då måste jag lossa nästan 20 pannor för att byta en panna? Och om jag krossar pannan istället så kommer jag inte kunna spika fast den utan att ta lossa spiken på all ovanför?
Precis.

• Gilla
Julius1983 och 1 till
  • Laddar…
Fast om alla runt om är spikade så är det sällan ett problem att låta den nya vara ospikad.. jag brukar böja den så långt upp det går, ofta släpper spiken då. Sista utvägen är att dra hammaren i den.

• Gilla
Julius1983 och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Spikinstruktioner beror på taklutning. Är taket 45 grader eller flackare, krossa pannan försiktigt och lägg i en ny utan att spika. Är det brutet tak och detta är på en del med 60-70 grader bör den förmodligen spikas.

• Gilla
Julius1983
  • Laddar…
Finns verktyg för bucklor i plåt som man kan dra ut spiken med utan att röra pannan. Annars nyp av skallen på spiken.
/W

• Gilla
Julius1983
  • Laddar…
Det visade sig att inte alla pannorna var spikade utan bara några i kanten och längst ner. Jag slog sönder de som var spikade och lycksdes skjuta upp den som var ovanför som inte var spikad. Stort tack för hjälpen :)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.