Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur byta strömbrytare?

1. S
    Medlem · 105 inlägg
    Jag vill ta bort den gamla strömbrytaren och sätta dit en ny.
    Jag kommer skruva ur proppen, och ta bort det gamla och ansluta den nya strömbrytaren till de tre trådarna som kommer ut från väggen. Men hur vet jag vilken som är vilken och var de ska anslutas till strömbrytaren? Jag hittar inget om denna färgkombination.

Mitt enda redskap för att upptäcka spänning är en spänningsprovare (som två grillspett med en sladd imellan)

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 26 244 inlägg
    Färgerna är helt irrelevanta. Du måste ta reda på vilken funktion varje tråd har. En början är att kolla hur det ser ut i den nuvarande strömbrytaren och uppe vid lampan.
    Är det en trappkoppling, dvs lampan styrs från mer än ett ställe?

• Laddar…
  3. E
    Medlem · jämtland · 21 845 inlägg

elmont

Medlem
    Du får öppna brytaren och titta vart dom olika trådarna ligger, då kan man även se vilken funktion brytaren har. När du öppnar brytaren så fota så att man ser anslutningarna samt ev "text" på brytaren.

4. S
    Medlem · 105 inlägg
    Ja det sitter en till strömbrytare på ett annat ställe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.