Skulle gärna bygga trästaket till sommaren eller så, på vissa sektioner av tomten. Tänker mig att det skulle behövas omkring. 30-40 meter i längd ungefär.

Googlar runt och hittar trevliga staket med lite äldre utseende (som skulle kunna passa vårt hus från 1800-talet). Men du milde - PRISLAPPEN! Över 1700 spänn för EN sektion: https://www.byggmax.se/staket-retro-plus-p68741723#1250=141193
Det blir ju över 50 000 kronor bara för staketsektionerna till kanske 50 meter. Sen tillkommer stolpar och färg... Hur gör folk som sätter längre staket, runt tomten? Skulle jag vilja ha staket runt hela tomten så hade jag fått sälja bägge bilar och slå sönder spargrisen samtidigt.

Det är väl bara så det kostar. Eller? Blir det billigare att försöka tillverka själv? Någon som har bra tips?

Med så där tätt mellan ribborna tror jag inte du kommer undan jättemycket billigare av att bygga eget, nej.

Lite snabbt överslag, det är på bilden 15 ribbor på 120 cm, låt oss avrund nedåt till 12 ribbor per meter. Ska det vara 150 cm hög som du länkade blir det 1,5 x 12 = 18 löpmeter ribba per meter staket.

Byggmax (och de är väl billigast i de flesta fall), om ribborna är t.ex 22x70 panel kostar detta 17 kr/m, alltså 18 x 17 = 306 kr /m bara för ribborna, sedan ska stolpar och vad nu de horisontella bitarna heter till, grundolja/grundfärg/ytfärg, skruv/spik etc.

Virkespriserna sköt i höjden under pandemin och gick inte ned så mycket efter det.

Vi får väl se, kanske har vi en rejäl lågkonjunktur att vänta och då kanske priset går ned tillfälligt när byggbranshen fryser till is.

Unikt namn
De flesta bygger nog ett enklare och billigare staket om det är längre sträckor som ska staketas in.

Det där 120cm staketet känns riktat mot små tomter där du även vill hindra insyn från tex radhusgrannen.

Det finns företag som gör staket, både sektioner och lösa spjälor, och det brukar bli billigare. Räknar man in livslängden blir det mycket billigare för de färdiga sektionerna inom bygghandeln är sällan så välgjorda.

• Gilla
ACME
  • Laddar…
K
Bygg själv, både billigare och bättre. Dom där färdiga sektionerna är inget att ha

• Gilla
yonna
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Med så där tätt mellan ribborna tror jag inte du kommer undan jättemycket billigare av att bygga eget, nej.

Lite snabbt överslag, det är på bilden 15 ribbor på 120 cm, låt oss avrund nedåt till 12 ribbor per meter. Ska det vara 150 cm hög som du länkade blir det 1,5 x 12 = 18 löpmeter ribba per meter staket.

Byggmax (och de är väl billigast i de flesta fall), om ribborna är t.ex 22x70 panel kostar detta 17 kr/m, alltså 18 x 17 = 306 kr /m bara för ribborna, sedan ska stolpar och vad nu de horisontella bitarna heter till, grundolja/grundfärg/ytfärg, skruv/spik etc.

Virkespriserna sköt i höjden under pandemin och gick inte ned så mycket efter det.

Vi får väl se, kanske har vi en rejäl lågkonjunktur att vänta och då kanske priset går ned tillfälligt när byggbranshen fryser till is.
Ser ingen nedgång i inköpspriser ännu.
Stora mängder virke som kommit ur skogarna nu och skulle priserna sänkas så avverkar färre.

Jag skulle ju inte avverka nu om prislistan blev sämre

Köper du byggmax billiga jabo-staket är du nere på 225 kr/m för staket sektionen vilket är en viss skillnad.

Men jag gissar att det inte lockar. I så fall kan du spara lite pengar på att göra det själv i utbyte mot många timmar jobb. Men om du passar på att modifiera designen lite kanske det kan bli värt. Något lägre och något större avstånd mellan ribborna så får du ner priset ytterligare och skippa färgen så sparar du pengar både nu och framåt men framförallt tid. Underhållsmåla staket är tråååkigt. Vill du inte ha impregnerat kan du ju köra järnvitrol eller liknande

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.