Byggahus.se
Vi har planer på bygga till med ett uterum med sadeltak vinkelrät mot huset.
Uterummets nya sadeltak kommer att behöva ansluta in mot befintligt tak.
Konstruktionen av taket under pannorna är masonit och reglar.
Det kommer att behöva byggas ränndalar i plåt.
Är det någon som har tips hur detta kan byggas?

Vår ide är att inte göra någon håltagning i masoniten.
Det nya uterummets förlängda taket byggs i takplåt och avslutas med ränndalar in under pannorna i befintligt tak?

Ett klassiskt exempel vad det kan innebära när det har tagits fram en billig produktion utan någon som helst tanke på att man vill göra förändringar på huset. Egentligen så har jag ingen lätt lösning, men vad jag förstår av problematiken nu så är det nog säkrast att göra en typ bandtäckning som utgår från nedre delen på takfoten på båda takytorna upp till nocken/arna. På så vis så säkrar man upp för en bättre lösning än att enbart förlita sig på en vinkelräta med den befintliga konstruktionen.

• Gilla
Granat10
  • Laddar…
Skall banden ligga längs ränndalarna för att säkra att regnvattnet verkligen rinner ned i ränndalen?

Bästa svaret

Som det är nu så ligger det gissningsvis läkt på ca 35*70mm. Om man på det skruvar fast 23mm plyfaskiva och vidare underlagspapp, samt en traditionell plåttäckning med avslutande vingar mot teglet så skulle jag tro att man kan få till ett hyfsat resultat. Problemet är bara det att eventuell kondens då under plyfan kan leta sig in under masoniten. Och som jag förstår så kommer det inte att ändras i undertaket på befintliga byggnaden så det kondensen kommer att leta sig mot den tidigare takfoten som då har försvunnit i och med utbyggnaden. Men kanske det kan gå att använda sig av åldersbeständig tejp, alternativt någon självvulkande duk som leder då kondensen till vinkelns nya takfotsmöte. Känns lite som en krystad konstruktion, men ta annars kontakt med en hustillverkare som har denna konstruktion med masonite och läkt och hur man ska bete sig vid en efterkommande tillbyggnad.
Min tanke bestående av en kludd som kanske förklarar hur jag menar med plåttäckning.
IMG_0193.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Granat10
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Som det är nu så ligger det gissningsvis läkt på ca 35*70mm. Om man på det skruvar fast 23mm plyfaskiva och vidare underlagspapp, samt en traditionell plåttäckning med avslutande vingar mot teglet så skulle jag tro att man kan få till ett hyfsat resultat. Problemet är bara det att eventuell kondens då under plyfan kan leta sig in under masoniten. Och som jag förstår så kommer det inte att ändras i undertaket på befintliga byggnaden så det kondensen kommer att leta sig mot den tidigare takfoten som då har försvunnit i och med utbyggnaden. Men kanske det kan gå att använda sig av åldersbeständig tejp, alternativt någon självvulkande duk som leder då kondensen till vinkelns nya takfotsmöte. Känns lite som en krystad konstruktion, men ta annars kontakt med en hustillverkare som har denna konstruktion med masonite och läkt och hur man ska bete sig vid en efterkommande tillbyggnad.
Min tanke bestående av en kludd som kanske förklarar hur jag menar med plåttäckning.
[bild]
Noramasen Noramasen skrev:
[bild]
Tack för att du tog dig tid att svar på denna fråga.:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.