Vi planerar för att på vår något ojämna tomt bygga ett trädäck och en pergola.
Tanken är att gräva bort grässvål och några dm jord. Sedan bygga så trall ligger nära gräsytan på några ställen och något över på andra.
Fylla och packa med 2dm drenerande stenmaterial/makadam, mark duk och sedan ett tunnare lager med sand eller typ 2-4 mm material som vi jämnar av.
Den stora frågan sen är om vi kan lägga reglarna (45x170 av topografiska själ) som trallen ska fästas i direkt på sanden/2-4 materialet. Alltså inte på betongplattor.
Vi tänker att det finns tillräckligt med drenerande material för att det inte ska bli ett fukt problem.
Sett på byggbeskrivningar som fyller ut med sand mellan reglarna, det tänkte vi inte utan kortla mellan reglarna.
Någon som har byggt på liknande sätt?
Tanken är att gräva bort grässvål och några dm jord. Sedan bygga så trall ligger nära gräsytan på några ställen och något över på andra.
Fylla och packa med 2dm drenerande stenmaterial/makadam, mark duk och sedan ett tunnare lager med sand eller typ 2-4 mm material som vi jämnar av.
Den stora frågan sen är om vi kan lägga reglarna (45x170 av topografiska själ) som trallen ska fästas i direkt på sanden/2-4 materialet. Alltså inte på betongplattor.
Vi tänker att det finns tillräckligt med drenerande material för att det inte ska bli ett fukt problem.
Sett på byggbeskrivningar som fyller ut med sand mellan reglarna, det tänkte vi inte utan kortla mellan reglarna.
Någon som har byggt på liknande sätt?
Jag hade inte litat på att sand och tillkommande material (löv, gräs mm) hade hållit sig torrt, risken är att reglarna ofta ligger i fukt.
Varför inte nöja sig med 15 cm dränerande grus så ni får plats med 5 cm betongplattor (och med asfaltspapp som mellanlägg mot reglarna förstås)?
Varför inte nöja sig med 15 cm dränerande grus så ni får plats med 5 cm betongplattor (och med asfaltspapp som mellanlägg mot reglarna förstås)?
Bifogar lite bilder som visar ett sätt av många hur man kan bygga ett trädäck på som är på gång att färdigställas just nu.
Underst ligger en markduk sedan ett lager med hårt packat grus och ovanpå det reglar och trall.
Underst ligger en markduk sedan ett lager med hårt packat grus och ovanpå det reglar och trall.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tack, fint bygge!Skymag skrev:
Det var ungefär så jag tänkt själv.
Då är helgen räddad!
Är i samma läge själv.
Rivit en gammal trall strax över marknivå och börjat gräva bort gräset för att bygga en ny och större. Hoppas kunna få bort så pass mycket material så jag kan tå till reglar på betongplattor.
Känslig punkt jag ser är yttre kanterna på ramen där jag inte vill att jord faller tillbaka och ligger mot. Då kommer det nog ruttna. Troligtvis kör jag på lite dränerande grus och en liten ram av marksten ytterst så håller jag jorden borta och slipper trimma efter robotgräsklipparen.
De gamla reglarna var faktiskt i bättre skick än väntat. Dessa har legat direkt i sand i 40+ år. Dock helt under skärmtak. Nya delen kommer skjuta ut en bra bit utanför taket.
Vill man gardera sig kan man välja tryckade reglar med klass NTR-A. De ska tåla att ligga i direktkontakt med mark och vatten.
Rivit en gammal trall strax över marknivå och börjat gräva bort gräset för att bygga en ny och större. Hoppas kunna få bort så pass mycket material så jag kan tå till reglar på betongplattor.
Känslig punkt jag ser är yttre kanterna på ramen där jag inte vill att jord faller tillbaka och ligger mot. Då kommer det nog ruttna. Troligtvis kör jag på lite dränerande grus och en liten ram av marksten ytterst så håller jag jorden borta och slipper trimma efter robotgräsklipparen.
De gamla reglarna var faktiskt i bättre skick än väntat. Dessa har legat direkt i sand i 40+ år. Dock helt under skärmtak. Nya delen kommer skjuta ut en bra bit utanför taket.
Vill man gardera sig kan man välja tryckade reglar med klass NTR-A. De ska tåla att ligga i direktkontakt med mark och vatten.
De flesta. Kollar man t.ex på byggmax så är majoriteten av tryckade virket NTR-AB.K kniv skrev:
Några få dimesioner har de i NTR-A.
Enligt deras egen beskrivning:
"NTR A = Virke för användning i mark och i kontakt med sötvatten.
NTR AB = Virke för användning ovan mark."
Så NTR-AB verkar ara standard till altaner ovan mark. NTRA är det man väljer om man t.ex ska bygga brygga
Nej majoriteten av det tryckta regelvirket för en altan som kommer nära mark är NTR-A. En rimligt byggd altan med bra konstruktion har inte 120 eller klenare som bärlinor, så NTR-AB skall inte komma i markkontakt. Har man så pass nära marken att man inte får in högre reglar så får man gräva ur.S Stuff skrev:De flesta. Kollar man t.ex på byggmax så är majoriteten av tryckade virket NTR-AB.
Några få dimesioner har de i NTR-A.
Enligt deras egen beskrivning:
"NTR A = Virke för användning i mark och i kontakt med sötvatten.
NTR AB = Virke för användning ovan mark."
Så NTR-AB verkar ara standard till altaner ovan mark. NTRA är det man väljer om man t.ex ska bygga brygga
Och för referens kan vi väl komma överens att inte använda en skitbutik som byggmax. Låt oss använda en branschorganisation som svenskt trä till exempel.
Håller inte med.K kniv skrev:Nej majoriteten av det tryckta regelvirket för en altan som kommer nära mark är NTR-A. En rimligt byggd altan med bra konstruktion har inte 120 eller klenare som bärlinor, så NTR-AB skall inte komma i markkontakt. Har man så pass nära marken att man inte får in högre reglar så får man gräva ur.
Och för referens kan vi väl komma överens att inte använda en skitbutik som byggmax. Låt oss använda en branschorganisation som svenskt trä till exempel.
I teorin håller jag helt med dig, och det var ju just det jag föreslog.
I praktiken, där majoriteten av befolkningen köper sitt virke på "skitbutiken" och "skitbutiken" kränger mest NTR-AB, så är jag övertygad om att det är mest NTR-AB man hittar ute i trädgårdarna
Även byggmax har ntr A på 145 oc uppåt, Däremot är det fel på produktlistningen för det står olika i listan vs produktsidan. Se tex https://www.byggmax.se/regel-impregnerad-45x145-p08745145
Aldrig sett reglar i NTR AB nånstans (förutom mindre dimensioner).
Aldrig sett reglar i NTR AB nånstans (förutom mindre dimensioner).
Det är ju goda nyheter för mig, som får försöka krafsa ur tillräckligt mycket så att jag får ner 145J jishi skrev: