Hur bygger man en sån här dörr?

2k läst  22 svar

1. Ola C
    Medlem · Nivå 20
    Jo tapphålen förstod jag det var det med fräsen jag inte var med på...fattar nog fortfarande inte riktigt, om man har en halvkrokig väldigt tunn planka man vill rikta rak så flexar den väl under tryck både i vertikalfräs och på rikthyvel.(?)

Du har rätt i koordinat/baslinjetänket.

Lyckades få en bild på hur nuvarande dörr ser ut. Ribborna/lamellerna är tjockare än jag trodde, ser snarare ut som runt 10mm. Här ser ni också hur varje lamell monterats med passbitar. Ser ganska hemmarundat ut på lamellernas kanter, en helrundning för att passa ett fräst hål skulle nog se omatchande ut.

dörr.JPG

findus42 gillar
  2. findus42
    Medlem · Nivå 15
    Det är kantriktning som är lättare på vertikalfräs. Tricket är att sätta matarverket på utmatningssidan. Är det en vek list så går det förstås att trycka in den om man vill. Matar man bara in änden och sedan släpper så blir den så rak som den kan bli. Ibland kan det behövas två vändor.

Med en fyrkutterhyvel jobbar man på liknande sätt. Det brukar gå att lyfta drivrullen före första kuttern för att få bitarna raka(re).

Mvh Findus

3. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Gör dörren i ett stycke och fräs ur alla springorna. (y)

4. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 13
    Medan vissa roar sig jobbar en annan med att googla saker åt @Ola C
    Gör som de gör i den här filmen? Ca 6min in.

Jaja..jag försöker bara skjuta på projekt röja i verkstan...

5. L
    Medlem Nivå 4
    Ja tekniken var helt okej. Men nu inser jag att du helst vill se @Ola C i liknande arbetsutstyrsel när han delar med sig av projektbilder. Nämligen foppatofflor, kepa & M90-kavaj utförande alla moment på golvet! Det kommer bli fint :D

Ola C gillar
  6. Ola C
    Medlem · Nivå 20
    Tack för att du ägnar dig åt viktiga saker:)

Det där är rätt likt ordningen i min bildsekvens ovan, förutom att han har lamellerna i en lös detalj.

Grym film för övrigt, rocknroll snickeri på högsta nivån inklusive kinesiskt skyddstänk och arbetsmiljö.

7. findus42
    Medlem · Nivå 15
    Häpnadsväckande video... gjorde lite anteckningar

Refrängen:
    Klyva utan klyvkniv. För att göra det extra farligt så går klyvanhållet förbi klingan. *
    Rikthyvla utan skydd och med raka fingrar. **
    Sedan planhyvla utan spånhuv eller utsug. Kan tänkas vara en fyrkantskutter utan kastskydd också.

Kapa med justerbord. Klinga utan skydd och utan klyvkniv. Låter frånsågen skjutas framför nästa bit tills de ligger bakom hela klingan. ***

Usel teknik med stämmborr. Kör från kant till kant med påföljd att det slutet på hålet kommer vara snett. Inte direkt livshotande dock ;).

Mardrömslik postning av slitsstål för körning av tappar. Om jag såg något sådant irl är det tänkbart att jag skulle skrämma upp idioten som är ansvarig. Tappar humöret när jag ser avancerad vårdslöshet.

Ännu mer mardrömslikt användande av klinga för att klyva fram nackar :sick:.

Refräng ;)

Urtagen för lameller faktiskt rätt ok metod. Möjligen ineffektiv. Med tanke på verktygsdiameter små risker för dödliga skador såvitt jag kunde se.:cry:

Refräng med tonartshöjning.
    Ytterligare vansinne med kille som drar ut bitarne efter klingan. ****

Repeat, repeat åsså lite handarbete till slutet med usel limteknik.

Moderatorer på Youtube borde rensa bort filmen.

* om det nyper kastar en klyvsåg tillbaka. Om anhållet går hela vägen förbi klingan så är biten klämd mellan anhåll och klinga när den skiljs från ämnet. Det räcker då med en darrning för att den skall skjutas tillbaka som en pil mot operatören. Speciellt näör han står rakt bakom som i filmen.

** utan skydd behöver ingen kommentar. Raka fingrar kan behöva förklaring. Håller man som i filmen så trycker man ner fingrarna med sin tyngd rakt ner i kuttern när det smäller. Ett bätre grepp är att använda knutna nävar (låter avigt om man inte sett det). Smäller det är handen då bredare än kutter och skadorna blir smetiga men ytliga(re).

*** Frånsåg som skräpar bakom en klinga utan klyvkniv kan plötsligt klättra upp och skjuts då iväg som projektiler i slumpmässig riktning. Har ärr som bevis från sådan dumhet.
    Ett bok-frånsåg på något hekto klappade till mig 2 cm från vänster öga. Rikocheten från mitt huvud åkte fyra meter framför sågen och gjorde en buckla i fronten på bredbandsputsen. Förutom att det kändes som om någon drämt en hammare i skallen på mig sprack ögonbrynet upp i ett långt hack. Blodet sprutade omkring. En arbetskamrat vågade inte titta om ögat fans kvar och hyperventilerade hela vägen när han körde mig till akuten.
    Efter 7 stygn och omplåstring åkte vi tillbaka och fortsatte jobba. Chefens tjej som kom någon timme senare och såg blodspåren trodde att vi var galna som hade åkt tillbaka till jobbet.

**** Klyvning utan kniv och med för långt anhåll kan bli ännu farligare genom att dra på utmatningssidan. Det är nästan omöjligt att hindra sig från att försöka hålla emot när det smäller. Den som drar blir nästan säkert av med fingrarna.

Mvh Findus

nanowire, katos, kristofo och 3 till gillar
  8. B
    Nybyggare Nivå 1
    Hade det inte varit enklare att sätta en fals på stödet vid urtagsfräsningen för lamellerna så att han automagiskt fått rätt delning mellan lamellerna?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: