Jag har inte tummen mitt i handen men har aldrig försökt mig på något sånt här förut. Har ett antal kassett fönster (550x1400) som jag vill slå samman till ett större, fast, fönsterparti som på bilden nedan (totalt 6 st). Förstår att det kommer väga en del och behöva motstå både väder och vind, därför vänder jag mig till er som kan eller har gjort något liknande innan.
Har tänkt såga/fräsa de grönmarkerade delarna på bilden nedan utifrån egensågad gran.

Frågan är om det behövs grövre dimensioner?

Funkar det rent byggtekniskt med fukt, regn osv.? Vill få ut fönsterlinjen så långt ut i fasad det går för att skapa en så djup invändig fönsterbräda som möjligt.

Alla inspel uppskattas!

• Skiss över fönsterkonfiguration med sex rektangulära rutor i två kolumner och tre rader, varje ruta markerad med måtten 550x1400.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av fönsterkonstruktion med komponenter som däckning, tätning och dimensioner markerade; gröna delar representerar trästycken.
    Skapa konto
Jag tror det kommer att fungera bra. Har du ingen tätväxt furu du kan använda istället?

• Gilla
Alexander97 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror det kommer att fungera bra. Har du ingen tätväxt furu du kan använda istället?
Jag skulle kunna få tag på furu. Är det valet av träslag bättre för det här ändåmålet?

Fet tätvuxen furu har traditionellt använts till fönster pga att den får betydligt längre hållbarhet än gran.

• Gilla
Alexander97
  • Laddar…
Din fönster konstruktion känns inte riktigt optimal. För det första använd furu och tätvuxen om du kan få tag i det. Gör inga karmdetaljer bredare än 120mm, sätt istället utvändig smyg. Du kan inte använda kitt för att sätta fast kasetterna utan en glaslist ungefär 20x20mm en plan tätlist på karmen och på glaslisten. Nertill på kassetten bör du ha ett lite fönsterbleck. Gå på en bygghandel och titta ett fast fönster i deras fönsterutställning så får du en uppfattning om hur du ska göra.

• Gilla
Alexander97
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Din fönster konstruktion känns inte riktigt optimal. För det första använd furu och tätvuxen om du kan få tag i det. Gör inga karmdetaljer bredare än 120mm, sätt istället utvändig smyg. Du kan inte använda kitt för att sätta fast kasetterna utan en glaslist ungefär 20x20mm en plan tätlist på karmen och på glaslisten. Nertill på kassetten bör du ha ett lite fönsterbleck. Gå på en bygghandel och titta ett fast fönster i deras fönsterutställning så får du en uppfattning om hur du ska göra.
Furu kan jag få tag på så ska använda mig av det. Går ned till max 120 på karmdelarna.
Har jag förstått det rätt på den uppdaterade detaljen?

Hur gör jag längst ned - kan man sätta ett bleck direkt mot fönstret mot en tätningslist?

• Ritning av fönsterkonstruktion med smyg i MDF, drevning, glaslist och tätningslist, samt dimensioner angivna som 45x120.
    Skapa konto
  • Ritning av fönsterkarmdetalj med furu och bleck mot tätningslist, markerad i grönt för tydlighet.
    Skapa konto
Det ser bättre ut, kanske man skulle vill ha mittposterna lite tjockare än 60 mm är kanske lite om den ska fräsa ur från två sidor. Kolla på glaset.nu där finns dropplister till underkant. Kanske bottenstycket måste vara lite lutande beroende på dropplisten.

• Gilla
Alexander97
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.