Vill bygga mitt egenritade hus. I KL-trä väggar, golv, tak. Med åretom standard.
Tänker mig plåttak och så lite underhåll som möjligt, dvs inga målade fasader etc...
Kamin. Vatten. El. Kanske alternativ toa för att slippa den typen av avlopp.

Keep it simple är väl mitt motto.

Jag tycker om iden om att bygga på plintar o tänker mig ett ordinärt "hus" på ca 80 kvm, inget Attefall.
Anledningen till plintar är att det känns luftigare och naturen kan bevaras i större utsträckning.
Frågor som har väckts hittills:

- Vatten; hur får jag in det i huset utan att det fryser? Kan en isolera bara för rören mellan bjälklag och mark?
- Hur gör jag huset tillgänglighetsanpassat (dvs godkänt förmodar jag) när det står upphöjt? Kan jag hävda att det går att bygga ramper om/när det behövs? Visst ska alla nybyggda hus vara anpassade? Kräver det isf också viss storlek på dörrar, badrum etc?
- I Göteborgstrakten, behövs isolering under plintarna, läst att det finns för att klara frosten?

KL-trä kan väl användas i tunnare dimensioner för tak o golv (tex plank eller så blir KL-trät i princip Plywood vid tunnare dimensioner eller vad är skillnaden på dessa? Kan inget om byggdimensioner...än, så jag bara antar att väggtjocklek (150-200?) ej krävs till tak och golv för själva konstruktionen. Rätta mig gärna :)

Andra saker/lagar/regler som ska ska beaktas enligt era erfarenheter?
Glad för all kunskap, frågor och tankar som gör att jag kommer framåt.
Har lånat Bygga grund.

A Apparata skrev:
Vill bygga mitt egenritade hus. I KL-trä väggar, golv, tak. Med åretom standard.
Tänker mig plåttak och så lite underhåll som möjligt, dvs inga målade fasader etc...
Kamin. Vatten. El. Kanske alternativ toa för att slippa den typen av avlopp.

Keep it simple är väl mitt motto.

Jag tycker om iden om att bygga på plintar o tänker mig ett ordinärt "hus" på ca 80 kvm, inget Attefall.
Anledningen till plintar är att det känns luftigare och naturen kan bevaras i större utsträckning.
Frågor som har väckts hittills:

- Vatten; hur får jag in det i huset utan att det fryser? Kan en isolera bara för rören mellan bjälklag och mark?
- Hur gör jag huset tillgänglighetsanpassat (dvs godkänt förmodar jag) när det står upphöjt? Kan jag hävda att det går att bygga ramper om/när det behövs? Visst ska alla nybyggda hus vara anpassade? Kräver det isf också viss storlek på dörrar, badrum etc?
- I Göteborgstrakten, behövs isolering under plintarna, läst att det finns för att klara frosten?

KL-trä kan väl användas i tunnare dimensioner för tak o golv (tex plank eller så blir KL-trät i princip Plywood vid tunnare dimensioner eller vad är skillnaden på dessa? Kan inget om byggdimensioner...än, så jag bara antar att väggtjocklek (150-200?) ej krävs till tak och golv för själva konstruktionen. Rätta mig gärna :)

Andra saker/lagar/regler som ska ska beaktas enligt era erfarenheter?
Glad för all kunskap, frågor och tankar som gör att jag kommer framåt.
Har lånat Bygga grund.
Jag byggde ett fritidshus på plintgrund för drygt 15 år sen.

Just tillgänglihet är nog inte plint eller inte plint så stor fråga, du får bygga en ramp eller jämna till marken så man kommer in i huset utan trappa bara. Däremot kan förstås 80 kvm bli en utmaning med alla funktioner man vill ha och då tilräckligt stora ytor i badrum och kök tex, plus transporter däremellen, med dörrar mm. Du får läsa på boverket kring vilka riktlinjer som finns.

Vatten och avlopp bör du isolera ned till frostfritt djup, och in till huset. Det kan vara bra att dra in eller iaf förbereda för ev värmeledning (utanpåliggande eller invändig) om det blir mycket kallt där du bor. Dom är självreglerande så bör inte dra så mkt el.

Plintarna bör grävas ned till frostfritt djup, ELLER halva frostfria djupet och sedan isolera med en radie mostsvarande det djupet runtom plintarna (med tex eps/xps), och sen lite singel/jord etc ovanpå isoleringen så man täcker den.

Kan inget om "KL trä" men för permanenthus finns det energikrav som måste uppfyllas, vliket ger att vbåde tillräcklig isolering samt krav på uppvärmningsssystem finns (Troligen behöver du luft/vatten, FLVP eller bergvärme - tror inte Luft-luft klarar kraven oftast).

En granne som byggde hus på en klippavsats med trappa till parkering och garage nedanför fick bygga en ramp till en väg ovanför huset. Tillgänglighetskravet uppfylldes, men denna ramp gick inte att använda då den mynnar i en backe som är så brant att man inte kan stanna där för att exempelvis lyfta ut och placera någon i en rullstol. Att stanna där vid halka är nog nästintill omöjligt. När huset var godkänt så behöll han fundamenten men rev själva rampen och staketet (som var byggt av billigast möjliga virke). Så nu finns det ingen ramp till huset längre.

• Gilla
Apparata och 1 till
  • Laddar…
bygg det som fritidshus
då slipper man tillgänglighetskrav eller?

• Gilla
Apparata och 1 till
  • Laddar…
F
Vi byggde ca 120 kvm fritidshus på plintar för 6 år sen. Främst för att den kuperade ytan annars skulle krävt orimligt mycket sprängning och markarbete. Vatten och avlopp försökte vi samla i planlösningen. Under det onrådet byggde vi en minikällare för att få ner rören. I minikällaren står även VVB och vacumpump för toaletter.

• Gilla
kingen101 och 3 till
  • Laddar…
Hej!
Tack för allas svar! Inspirerande :)

Jag lade frågorna i Fritidshus men tänker mig ett hus med möjligt åretrunt-boende.
Verkar görbart med tillgänglighet och i värsta fall bygga ramp som sedan monteras ned.

Verkar också görbart med el/vatten/avlopp genom ett slags isolerat utrymme från bjälklaget/golvet ner till marken. Har jag förstått rätt? Finns det bilder/ritningar på hur detta kan göras?

Ska läsa/fundera vidare kring era svar.

J jannebmw skrev:
bygg det som fritidshus
då slipper man tillgänglighetskrav eller?
Men då kan jag inte bo där åretom, skriva mig där, eller hur fungerer det?

F Frågan skrev:
Vi byggde ca 120 kvm fritidshus på plintar för 6 år sen. Främst för att den kuperade ytan annars skulle krävt orimligt mycket sprängning och markarbete. Vatten och avlopp försökte vi samla i planlösningen. Under det onrådet byggde vi en minikällare för att få ner rören. I minikällaren står även VVB och vacumpump för toaletter.
Okej, så en slags "tunnel" för rören mellan bjälklag och mark, de går inte i luften sas?

• Gilla
sjober
  • Laddar…
F
Jo man får bo var man vill typ. Det som kan vara är att det blir svårt att få bygglov för ett fritidshus mitt i ett villaområde för att komma runt ”krångliga regler”. Men det finns gott om fritidshusområden där det byggs ordentliga åretruntbonade fritidshus där folk både är skrivna och bor heltid. Men du ska ju naturligtvis inte rakt ut säga att du ämnar flytta dit permanent när du söker bygglov.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
F
A Apparata skrev:
Okej, så en slags "tunnel" för rören mellan bjälklag och mark, de går inte i luften sas?
Exakt. I vårt fall så är det ett rum på ca 5 kvm och ståhöjd. Men jag har sett andra exempel som är betydligt mindre.

F Frågan skrev:
Exakt. I vårt fall så är det ett rum på ca 5 kvm och ståhöjd. Men jag har sett andra exempel som är betydligt mindre.
Vart är det placerat? Har det dörr? Det fina med plintar tycker jag är den svävande känslan... vill helst inte se nåt byggt emellan

Inspiration för handikappanpassning.

• Gilla
Apparata
  • Laddar…
Purre
Denna PDF står flera kommuner bakom och den tycker jag fungerar bra för att beskriva tillgänglighetskraven på ett enkelt sätt. Så går man efter det så är man hemma.

• Gilla
peterj66 och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Denna PDF står flera kommuner bakom och den tycker jag fungerar bra för att beskriva tillgänglighetskraven på ett enkelt sätt. Så går man efter det så är man hemma.
Tack, vad bra info! Gäller då permanentbostad om jag förstår rätt. undrar om samma finns för fritidsboende tro?

A Apparata skrev:
Tack, vad bra info! Gäller då permanentbostad om jag förstår rätt. undrar om samma finns för fritidsboende tro?
För fritidshus finns inga krav. Därmed inte heller någon informationsbroschyr.

Och som sagts tidigare så är det tillåtet att bosätta sig permanent i ett hus som från början är byggt som fritidshus. Det som kan ställa till det är om detaljplanen stipulerar en viss typ av bebyggelse. I ett vanligt villaområde går det normalt sett inte att bygga ett fritidshus.

• Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.