Byggahus.se
PergolaChristian
Hej,

Sommarens projekt planeras och som amatör känner jag att det kan vara klokt att ställa frågor till er smarta snickare som alltid kommer med kloka råd och tips. Efter mycket efterforskning vill jag be er om input.

Jag ska bygga en pergola i anslutning till mitt uterum. Pergolan vill jag ha så stabil så att jag kan svinga i bärlinorna från olika håll. Jag vill ha möjlighet att spänna upp en hängmatta anpassad för två utan att allt sviktar och skakar. En väldigt rejäl pergola alltså. Inget tak så inga snölaster.

För att få lite kontext så är här en taskig bild med tänkt plan:

IMG_8358 (1).PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stolpar (A):
Då jag inte vill att stolparna ska ruttna så överväger jag inte alternativ att gräva ner dem.
En 70cm plint med plintjärn som 2x45x170 (limmade och skruvade) reglar förankras i med 2 genomgående bultar (M10). Jag tänker även förstärka ytterligare med en smart lösning jag såg i en annan tråd här (se bild nedan) där jag utnyttjar bärlinan i den befitnliga altanen och stöttar upp med reglar
Q1: Finns det något annat alternativ att få stabilare stolpar?
Q2: är 2st sammansatta 45x120 bättre än en solid stolpe á 150x150? Bör jag ha bredare stolpe 2x45x170?

https://www.byggahus.se/forum/threads/faesta-stolpe-i-baerlina-pa-baesta-saett.343471/

Bärlinor (B1,B2,C):
Q3: Jag tänkte köra på 45x170 för samtliga bärlinor men kanske även här bör det vara dubbla som på stolparna?

B1 är ca 3600mm lång. I ena änden skjuts bärlinan in ca 50cm längs med väggen på insidan av uterummet och föranras i vägg med de starkaste och grövsta lättbetongskruv jag kan hitta. Eventuellt att jag fäster en stödregel under också. I andra änden är jag osäker på hur jag ska fästa den i stolpen. Att vila på stolpen verkar rimligast och därefter förankras med genomgående bult eller fransk träskruv.
Q4: Kommentar på infästning i vägg?
Q5: Hur fäster jag den bäst i stolpen? Förskjutna reglar i bärlinan och i utsågade i stolpen?

B2 är 3600mm lång. Den ena sidan vilar på en stolpe som lodrätt fästes mot tegelväggen på utsidan och fästes även den in i tegelväggen. Varför jag inte låter den vila på tegelväggen direkt är för att tegelväggen är för låg så bärlinan måste ligga ca 40cm ovanför (ja, pergolan är högre än taket på uterummet.)

C är ca 4400mm lång och klurigast. Tanken är att den här bärlinan ska kunna ta krafter från en parhängmatta eller 2 hängstolar.
Q6: Går detta att lösa? Att sätta ytterligare en stolpe mellan A-A tar ju bort möjligheten för hängmattan men avlastar C-bärlinan avsevärt förstår jag.

Om snedsträvor krävs för att stadga konstruktionen där stolpe möter bärlina är detta ok.

Tacksam för alla tiper av input, råd och även kommentarer som "är du helt dum...såhär kan du ju inte göra...du måste göra såhär...". Jag är amatör som gjort en hel del sökningar och försöker kombinera allt jag hittat till en helhetslösning som ska fungera för mitt ändamål.

Mvh,
Christian

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.