Byggahus.se
Hej,

Tänkt att börja bygga vår altan lite smått, tanken är att den vi senare skede ska gå nästan längst hela huset, men nu i början tänkte jag påbörja att göra altanen en bit ut från altandörren.

Men tanke är att den ska gå från burspråkets ytterkant som är se bild 1 (inringat) till husets ända se bild 2 (inringat)

Försöker skriva måtten på bild 3
Blå 2700mm (längd från ytterkant burspråk till slutet fasad)
Gul 3000mm (bred från fasad till mur)
Rosa 1000mm (höjden upp till under dörr)

Tack

• Husfasad med burspråk och markerad punkt för altanens start vid ytterkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusvy med altandörren öppen, byggmaterial på marken, och inringat område vid burspråket där altanen ska börja.
    Skapa konto
  • Planering av altan med måttmarkeringar: blå linje visar 2700mm längd, gul linje 3000mm bredd, rosa linje 1000mm höjd från husfasad.
    Skapa konto
  • Utomhusyta med stenplattor och material för altanbygge bredvid husvägg och grill.
    Skapa konto
  • Altanbygge med träplankor på stenlagd gång och byggmaterial i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Altanbyggprojekt vid husfasad med stenplattor, grill och utmärkt område för altanen med träribbor.
    Skapa konto
Planera efter hur nya taket kan bli en fortsättning på befintligt tak, ev med en flackare vinkel och koorrugerad plast/plåt. Gissningsvis så en trapp ner från dörren till plattorna och lägg några rader till för att få djupet. Förhoppningsvis så är det så stor höjdskillnad att öppningar och ev glasfönster hamnar tillräckligt mycket under fönstren i befintligt fasad så det inte ser ogenomtänkt ut.
Fast då är jag smått allergisk till trädäck som man måste bygga så högt och där det redan finns en stil på huset där något annan, enligt mig, passar bättre.

Förstår faktiskt inte hur du menar. Klart man vill ha ett trädäck upphöjt så man kan gå raka vägen ut från balkongen?

Ha en trappa ner till plattorna idag är inget jag vill ha.

Men tror du att det kommer bli knepigt att göra ett trädäck på så vis?

Bäst är subjektivt och nej det är inte klart att alla vill ha ett upphöjt trädäck. Det är däremot inga problem att bygga upphöjt om man vill det och det är t o m mycket lättare än det jag föreslog.

Z z_bumbi skrev:
Bäst är subjektivt och nej det är inte klart att alla vill ha ett upphöjt trädäck. Det är däremot inga problem att bygga upphöjt om man vill det och det är t o m mycket lättare än det jag föreslog.
Såklart menar jag inte alla, men just indetta fallet, känns det inte mest naturligt att göra på så vis?

Hyr gör jag det bäst tycker ni?
Gjuta två stycken plintar från muren och sen bästa i en bärlina som jag drar mot fasaden?
Så det blir tre punkter som den avlastas emot?

Vilken dimension på reglarna?
Samt vilken dimension på stolparna som bärlinorna vilar på, på plintarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.