Byggahus.se
Är nybliven husägare, och då huset står på en sluttningstomt så har vi en "vallgrav" på baksidan som jag tänkte bygga ett trädäck över. Som ni ser på bilderna så är terrassen på framsidan av huset i en nivå och gräsmattan på baksidan i en annan. Tänkte ta ner metallräcket och bygga ut trädäcket i samma nivå som altanen. Vilket blir ca 30 cm över nederkant av fasaden mot vallgraven.

Funderar nu över hur det är lättast att göra? Plintar? Fästa i reglar i fasaden och betongmuren? Regel som bara är fäst i betongmuren och sedan stödben som står på markplatta av något slag?

Att fästa i fasaden vore ju enkelt, men kanske inte så smart? Blir ju bökigt om man vill byta fasad, måla om etc. Tänker att det bästa är att kapa nederdelen av fasaden så att den hamnar över däcket och sätta en plåt istället.

Man kan ju också fundera på om det är lättast att lägga två el tre längsgående reglar och sedan lägga trallen på tvären. Eller om det är bättra att ha reglar på tvären och längsgående trall?

Alla tips mottages tacksamt. Även dimensioner, hur tätt reglarna behöver sitta etc.

P3068395.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P3068396.jpg
Skapa konto
P3068399.jpg
Skapa konto
P3068400.jpg
Skapa konto
ritning vallgrav.png
Skapa konto

Vilket höjd ligger stödmurens överkant på relativt befintlig uteplats?

Det enklaste är nog att fästa en bärlina på vägg.

Därefter lägga bjälkar på bärlinan på väggar, och låta dem stödja på stödmuren, alternativt fästa en bärlina i sidan på stödmuren (detta beror på vilken relativ höjd du har).

Fördelen att fästa en bärlina i sidan på stödmuren är att du då kan få trallen i överkant stödmur.
T.ex, fästa en bärlina 95mm nedanför stödmurens överkant, därefter använda 45x95 som bjälkar.
Och sist trallen ovanpå, som då kan gå ut över stödmuren.

Men börja med att först bestämma i vilken riktning ni vill ha trallen, för det går att göra lite hur man vill där. Så får ni nog mer specifikt svar...

Stödmuren ligger över den befintliga uteplatsen och trädäcket kommer alltså att hamna en 40 cm under övre kanten på stödmuren.

Hur tänker du med att fästa bärlina på väggen? I fasaden, eller ta bort fasad, isolering etc?

Däcket blir mest som en transportsträcka för att knyta ihop tomten, så riktningen på trallen har ingen estetisk betydelse. Tänkte bara göra det som blir lättast.

Skruva en bärlina i panelen.
Skruva en bärlina i stödmuren.

Skråspika/skruva bjälkar cc60 på bärlinorna, lägg på trall 28x120.

Du kan gå upp i dimension där det är lite längre spännvidd, dvs runt knuten på huset.
Samt att där kanske du får gjuta någon plint för att få ihop det i sneddningen på klippan.
Är det berg under så kan du dubba och gjuta plint uppepå hällen...

Vad använder man för dimension på bärlina?

Hur fäster man den på bästa sätt i muren?

Bärlinans dimension avgörs av antalet fästpunkter.
Den behöver inte vara så grov då i princip kan sätta en skruv under varje bjälke.
Dock är det inte säkert att din stödmur är spikrak.
Och att antalet fästpunkter blir färre, dvs längre emellan dem, och då får du gå upp i dim på bärlina.

Sök på forumet om dimensionering av altan osv, det är samma principer här.

För att fästa i stödmuren finns flera metoder.
Skruv och plugg, betongexpander, ankarmassa gängstång och mutter... bara att välja vad som passar dig bäst.

Nu när jag har funderat lite så kanske du borde sätta klossar på stödmuren och därefter bärlinan utanpå detta för att tillåta rörelser i mark/stödmur utan att trycka allt mot huset.
Då får du ut bärlinan minst 45mm från muren och så kan bjälkarna ligga löst på bärlinan, samt att man måste se till att bjälkarna inte kan tippa, t.ex. kortla mellan med samma dimension som bjälken.
Samt något/några kryss under, t.ex. (med trall virke) för att konstruktionen inte ska kunna skjuva.

Och med kryss menar jag under bjälkarna, som spänner över flera fack, alltså ett X under.

Gällande bjälkarnas dimension så behöver du inte mycket, om jag tolkar din skiss rätt så är deras längd max 120cm, så 45x95 bör fungera bra.

Dock lägre runt hörnet, så du kanske får lägga grövre bjälkar där, och sänka bärlinan motsvarande grad där, alternativ jacka ur bjälkarna vid upplaget.

Skulle inte skada om några fler kom med åsikter här, känner jag...

Redigerat:
Ok, får kolla lite på dimensioner.

Har börjat känna mig lite tveksam till att fästa i panelen. Panelen på östfasaden som det gäller ser ok ut, men den är från -84 (och inte målad i underkant). På väst och sydfasad så är det ganska många plankor som är delvis ruttna i nederkant. Så jag antar att nästa gång det är dags att måla om så blir det till att byta en del om inte allt. Och om man vill byta på nordsidan så måste man ju då plocka ner även trädäcket...
O
Funderar på om man skulle kunna ha en bärlina i betongmuren och sedan en "fri" bärlina på andra sidan som står på stödben bara? Och några kryss under.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.