É
Jag behöver få ett par remsor klinker (2-3cm breda, 30cm långa) fästa i taket. Men ytan behöver hamna kring 25mm ut/neråt. Hur kan man göra detta? Klinkern är 9mm tjock.

Vad jag läst ska man inte lägga så tjockt lager med fixmassa (16mm), något med att det är inte gjort för dessa tjocklekar och då kan släppa (man ska t.ex. inte använda fix för att justera nivåskillnader på golv). Stämmer det även i mitt fall eller är det mer när om det utsätts för belastning? Annars hade jag ju kunnat spackla upp en dryg cm med fix dagen före jag tar sista lagret+klinkerbiten.

Samma sak i fönstret där jag nertill i smygen/fönsterbrädan kanske behöver höja upp 1 cm extra med något. Går fix bra eller nåt helt annat?

Man kan ju kakla över gammalt kakel så en variant är ju att sätta ett lager först och sen ett lager till uppepå men borde det inte finnas annan lösning?

Blandar orden lite men det är alltså klinker det gäller.

BirgitS
I ett tak utsätts ju fixen för belastning i form av att gravitationen drar kakelplattorna neråt.

Gipsskiva är ett bra underlag för kakel.

É
BirgitS BirgitS skrev:
I ett tak utsätts ju fixen för belastning i form av att gravitationen drar kakelplattorna neråt.

Gipsskiva är ett bra underlag för kakel.
Jo men tänkte mer på trycket av att en människa eller möbel står på det.
Eftersom det är fix och kakel jag pratar om är det alltså utanpå tätskiktsfolien jag menar. Känns inte som gipsskiva är lämpligt?

É
Det är en i en utstickande träbalk (klätt i våtrumsgips och sen folie) så antar man även hade kunnat skruva i något underifrån som bygger lite, bara det tål vatten och att sätta fix på. Men helst hade man ju sluppit skruva i tätskikt.
Det är även i duschutrymmet men 210cm upp, på väggen där takduschen sitter. Men på denna höjd så den blir nog inte så utsatt för vatten, men kanske att fukt kryper uppåt. Men man ska ju kunna skruva i tätskikt oavsett.

BirgitS
Som jag läste nyligen i forumet så är de tätskikt, som är avsedda för kakel/klinker, vanligen endast godkända att täckas med fix. Det kollas i tätskiktets monteringsanvisning.

Sen har våtzonerna en gräns uppåt men jag kommer inte ihåg om den är på 210 cm eller något högre som t.ex. 225 cm. Kolla i BKR:s branschregler. Men undersidan av en balk kan väl betraktas som tak och tak behöver ju inget tätskikt alls.

• Gilla
largab
  • Laddar…
É
Plats för dusch är bara upp till 2m, men våtzon 1 är ända upp till taket så det måste fortfarande vara tätt.

En "remsa" på 60cm väger 330 gram ungefär. Känns inte jättetungt angående tyngdlagen, men visst är det en smal remsa så är det även smalt med fix. Dock ska det ju inte vara något problem med vikten i sig då det ofta sitter kakel i tak och fönstersmyg. Men det är väl om det nu krymper så himla mycket att mina "remsor" skulle släppa och falla ner i golvet. I fönstret kommer jag lägga "fönsterbrädan" sist så där är det inte direkt katastrof om den skulle släppa i framtiden. Måste gå att sätta dit igen med något lim bara.

BirgitS
Jag har läst i forumet om att andra har spacklat med fix, alltså först lagt på ett lager med fix för att jämna ut en yta och sen när det har torkat fäst kakel/klinker med mer fix.

Det finns särskilt kakellim.

É
Pratade med Kiilto support nu och han såg inga problem med att spackla i flera lager. Han rekommenderade 2 lager först innan jag sätter klinkerremsorna. Jag föreslog 1 dygn väntan mellan lager och han sa det räcker.
Han var dock väldigt lugn generellt med att jämna av med fix. Jag passade på att fråga om jag kunde jämna av en svacka jag har på golvet mot en vägg, och det var inte heller några problem så länge det inte är bakfall. Där har man ju annars läst andra som sagt att detta inte är ok (handlar om 2mm kanske).
Skulle han nu vara "orimligt" positiv så är det dock inte katastrof om mina remsor eller fönsterbräda släpper. Hade varit värre om det är på en vägg eller golvet (vilket iofs min svacka är).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Men innebär inte en svacka på golvet att det i någon punkt blir bakfall?
Vatten får inte bli stående någonstans.

É
BirgitS BirgitS skrev:
Men innebär inte en svacka på golvet att det i någon punkt blir bakfall?
Vatten får inte bli stående någonstans.
Nää inget bakfall. Man kan säga att det blev U-format mot duschhörnans ena vägg som jag spacklade i en egen etapp. Lite högre i hörnet och lite högre vid övergången till övriga golvet. Det lät ju inga vidare när jag skrev det så men det handlar inte om så många mm. Man kan säga att det är mycket fall från kanterna och lite mindre fall från mitten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det skall som sagt inte vara något problem att bygga flera lager med fix. Sedan skulle jag (som amatör) kanske vänta lite mer än ett dygn. mellan varje lager. Men har deras support sagt att det räcker med ett dygn så är det troligen OK.

É
H hempularen skrev:
Det skall som sagt inte vara något problem att bygga flera lager med fix. Sedan skulle jag (som amatör) kanske vänta lite mer än ett dygn. mellan varje lager. Men har deras support sagt att det räcker med ett dygn så är det troligen OK.
Uppfattade nästan att det var mer än tillräckligt men jag kan ju tolkat hans tonläge fel med. Vet inte om jag vågar blanda till 2 deciliter fix bara på känsla så tänkte tajma ihop det med övrig kakling vilket brukar bli max en säck per dag.
Men det stämmer ju att fixen är betydligt hårdare dag två har jag märkt. Men nu kom jag på han sa ungefär "fixen fortsäter ju att härda även om du lägger på ett lager till när det torkat". Kanske att den största krympningen sker direkt...?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.