Byggahus.se
Hej!

Vi fick en luftvärmepump för främst kyla installerad härom dagen. Innerdelen sitter på övervåningen och utedelen sitter på gaveln ca 6 meter mot grannens garage. Där tänkte vi att den inte stör nån, då platsen är ca 25 meter till deras uteplats. Dock ligger deras garage något längre in på tomten än vårat, och de upplever värmepumpens brummande på deras uteplats på framsidan, främst på kvällarna då vi tänker köra några timmar för att få vettig kyla där uppe. Det är som om ljudet studsar mellan vår gavel och deras garage och förstärks. Det låter såklart en hel del när man står på deras tomt några meter från värmepumpen, men detta har jag svårt att se hur jag ska kunna förbättra. I området finns det mängder med värmepumpar som sitter helt öppna både här och var. Kanske vår låter mer än andra modeller, vet ej, det är vår första luftvärmepump. Våran prioritet var i alla fall att den inte skulle hamna i närheten av vare sig vår eller grannens hus eller uteplatser.

Grannen föreslog en skärm, men kunde inte vidare precisera hur man bygger en sån på bästa sätt.

Är det någon som vet hur man på bästa sätt bygger en skärmvägg som på ett effektivt sätt "äter upp" ljudet, så att det inte studsar vidare. Jag tänkte mig en konstruktion med fjällpanel på utsidan mot stående 45x45 eller liknande , sen 45 mm frigolitskiva i mitten och vanlig panel mot insidan, den ser man ändå inte så den behöver inte vara snygg. Ska insidan kläs med nån sorts liggande ribbor eller liknande för att absorbera ljudet? Givetvis med vinklade ribbor så att luften kan flöda igenom pumpen, ingen helt stängd låda.

Funderade även om man kunde bygga nån sorts ljudabsorbent och sätta på våran fasad för att ytterligare svälja i oss eventuellt oljud?

Vi vill ju såklart att ljudet dämpas så mycket som möjligt, både för grannen och för oss själva. Vi har vad jag tycker ett bra samarbete med grannarna och vill göra dem nöjda så gott det går. Detta är nog första gången på 10 år grannarna klagar på nånting, så det är inga gnällfisar direkt.

Planskiss som visar placering av luftvärmepump vid ett hus och grannens uteplatser och byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för hjälp. Har googlat och sökt i ämnet men inte hittat nån som vi kan använda specifikt för detta syfte.

/S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.