Bakgrund
Jag och grannen delar på djupborrad vattenbrunn. På grund av att den tidigare 30+ år gamla brunnen placerad på grannens tomt blivit dålig (trasigt foderrör) och tar in grundvatten så har vi nu borrat en ny djupborrad brunn på min tomt som vi även den ska dela på.
Tidigare installation bestod av att den gemensamma sänkpumpen tryckte ut ofiltrerat vatten via T-koppling nedgrävd i marken till båda hushållen och sedan hade vi varsinn uppsättning hydrofor och filteranläggning för att få in bra vatten i våra hushåll.
Nu när vi gör om detta så tänker vi att det är bäst att sätta upp hela installationen på en tomt endast, och sedan skicka rent dricksvatten vidare till grannens hushåll, istället för att pumpen ska skicka vatten till två filteranläggningar.
Dels så blir det mer "korrekt" installation då vi slipper en nedgrävd t-koppling som ev kan läcka osv, samt att det blir bättre att skicka vidare åtgärdat vatten hela vägen till grannen då vi har högt järn. Dels så blir det bättre rent juridiskt om hela vatteninstallationen ligger på en tomt och inte fördelad på två tomter som tidigare. Skulle det bli osämja kring vattenförsörjning i framtiden med nya grannar så är det enkelt att åtgärda genom att grannen borrar egen brunn och så kan jag enkelt koppla bort grannens slang från mitt system utan någon åverkan på installationen på min tomt.
Nya installationen
Den nya installationen inkl borrhål, sänkpump, elinstallation inkl tryckvakt och hydropress samt ev filter kommer vara på min tomt som sagt,
I mitt garage har jag sedan tidigare min filteranläggning med hydrofor och vattenfilter. Det är även härifrån filtrerat vatten redan går in till mitt hushåll idag.
Detta rum tänker vi använda för nya installationen och vattenfördelningen av åtgärdat vatten vidare till båda hushållen.
Min tanke är att leda in vatten från nya borrhålet upp ur plattan i mitt filterrum och in i en hydropress på 60 liter. Sedan tänker jag fördela vattnet in till mitt hushåll samt vidare via ledning i marken ut till grannens hushåll.
Anledningen varför jag valt hydropress istället för min nuvarande hydrofor är att vi har en del järn i vattnet här ute och jag har förstått att hydropress är fördelaktigt pga sin blåsa så att man håller luft/vatten kontaktlöst. Den hydrofor jag har idag är nog även väldigt äcklig
Frågor:
1. Mitt hushåll består av 2 vuxna personer med normal förbrukning i en villa på 150 m2. Räcker 60L hydropress för oss?
2. Jag förmodar att grannen behöver en hydropress hos sig med så att vi inte förbrukar samma hydropressvolym? Hur löser man det rent tekniskt? Backventiler osv? Deras hushåll består av 2 äldre personer med normal förbrukning.
3. Har ni några rekommendationer på hydropress vi kan införskaffa för detta?
Jag tycker det snarare låter som upplagt för mer än mindre problem med konflikter.
En koppling i marken är inget problem. Mät in den så att du vet var den är om du vill komma åt den senare.
Jag tycker det snarare låter som upplagt för mer än mindre problem med konflikter.
En koppling i marken är inget problem. Mät in den så att du vet var den är om du vill komma åt den senare.
Vi har en väldigt bra relation och samarbetar i mycket annat så några konflikter med just denna grannen är jag inte oroad över. Så jag ser inga problem på 10 års horisont över att vi delar på gemensam filteranläggning. De har redan haft åtkomst till mitt filterrum sedan tidigare då vår tidigare brunn hade även den elförsörjning med tillhörande motorskydd och säkring ifrån mitt garage.
Låter som upplagt för konflikter. Hur löser ni det om ni får halvknackig tillrinning i hålet tex?
Som jag svarde Daniel 109 ovan så har vi en väldigt bra relation så det kommer inte bli några konflikter under de år de blir kvar i grannhuset.
Skulle det bli halvknackig tillrinning så kommer de att borra ett eget hål och så kommer jag köpa lös det vi delat på gemensamt. Nu har vi haft borrad brunn i 30 år med väldigt högt vattenstånd hittills, så vi hoppas på att även nya hålet är i nivå med det tidigare hålet. Inga grannar i området som har egna hål har heller problem. Även 2 andra grannar delar på sitt hål med och har så gjort.
Tillbaka till topic då denna tråd inte handlar om huruvida det blir konflikter eller problem mellan två grannar som delar på borrhål, utan mer om hur man bäst gör en installation för 2 hushåll som delar på ett borrhål med de förutsättningar vi har.
Så egentligen det jag önskar hjälp med här är att få råd om saker som...
a) Är det bättre med en större hydropress för båda hushållen, än 2st mindre?
b) Har ni några rekommendationer på någon hydropress och leverantör av denne?
Fördelen med två reningsanläggningar och hydropresser är att var och en ansvarar för sin rening. Du eliminerar risken gör konflikt över skötseln av den biten. Så jag tror att det är lämpligt att fortsätta som ni gjort.
Hur långt är det mellan hushållen? Tryckfall i röret till bör beaktas och kanske fördelaktigt med var sin hydropress av den anledningen. Det samma gäller att man har en pump som klarar av att leverera tillräckligt med flöde och tryck vid maximalt uttag från båda hushållen, samtidigt som det ska va ett rimligt antal start/stopp på pumpen.
Glöm inte heller att dimensionera filteranläggningen så den klarar av filtrera tillräckligt med vatten när båda hushållen tar ut mycket vatten.
Fördelen med två reningsanläggningar och hydropresser är att var och en ansvarar för sin rening. Du eliminerar risken gör konflikt över skötseln av den biten. Så jag tror att det är lämpligt att fortsätta som ni gjort.
En enkel lösning på det skulle väl isånafall vara att vi har fördelningen inne i mitt filterrum ändå (t-kopplingen dvs), så att vi slipper ha nedgrävda kopplingar i mark som kan springa läck (hänt oss förr när vi fick oväntat övertryck i systemet).
Så jag skickar vidare ofiltrerat vatten till dem i den ledning jag tidigare tänkt skicka filtrerat vatten vidare i.
Hur hanterar man det då så att de inte tar vatten från min hydropress? Sätter man en backventil efter t-kopplingen på min sida, och sedan en backventil efter t-kopplingen mot grannens sida?
Hur långt är det mellan hushållen? Tryckfall i röret till bör beaktas och kanske fördelaktigt med var sin hydropress av den anledningen. Det samma gäller att man har en pump som klarar av att leverera tillräckligt med flöde och tryck vid maximalt uttag från båda hushållen, samtidigt som det ska va ett rimligt antal start/stopp på pumpen.
Glöm inte heller att dimensionera filteranläggningen så den klarar av filtrera tillräckligt med vatten när båda hushållen tar ut mycket vatten.
Det är ca 30m mellan grannens hus och mitt.
Det kanske är smartast ändå att göra som så att vi har 2 olika anläggningar ändå.