Byggahus.se

Hur bygga in datorfläkt, nätagg och termostat i vägg?

1. M
    Medlem · Skåne · 202 inlägg

Markus P

Medlem
    Hej!

Detta blir lite som en följdfråga till den här tråden "Datorfläkt som värmeflyttare?"

Jag har bestämt mig för en lösning. Jag kommer att använda följande:

- 1 * Noctua NF-F12-PWM
    - 2 * Noctua NF-S12B FLX

F12 kommer att sitta i taket och blåsa in i ett 100mm spirorör till ovanvåningen, längd på röret ca 1.5m, 3 vinklar. Fläkten är vald pga högt statiskt tryck vilket jag misstänker behövs vid lufttransport genom rör på det här viset.

De två S12:surprised:rna kommer att monteras sida vid sida i väggen precis bredvid kaminen för att flytta varmluft in i vardagsrummet bakom. Det är alltså mer eller mindre fritt blås utan transportsträcka, därför är denna fläkt vald som har högre luftflöde men lägre statiskt tryck, samt lägre ljudnivå (18dB).

Båda fläktarna drivs med 12V DC. Jag tänke bygga in följande switchade nätagg i väggen för att få rätt utspänning. Fungerar detta eller finns det bättre alternativ? Jag tänkte inte använda ett vägguttag, utan drar fram el genom en flexslang för inbyggnad i väggen. Väsnas ett sånt här agg?

Sen behöver jag koppla in en termostat innan nätagget som styr alla tre fläktarna. Någon som kan rekommendera en lämplig sådan? Det ska såklart ha ställbar temperatur men även en knapp för av på om man vill stänga av fläktarna.

Kommer det att funka att koppla såhär eller är jag helt ute och cyklar? Tacksam för tips!

Redigerat 16 dec 2011 10:52
  2. F
    Medlem · Stockholm · 100 inlägg

Falkens

Medlem
  3. A
    Bannad · Västra Götaland · 208 inlägg

Alfred Jonsson

Bannad
    Låter som en bra lösning, termostat önskar jag att jag satt in på min.

4. N
    Medlem · stockholm · 3 437 inlägg

Noseone

Medlem
  5. it-snubben
    Medlem · Västernorrland · 1 788 inlägg

it-snubben

Medlem
    Förklara lite mer vad du menar med bygga in i väggen. Någon form av låda måste du ju ha. Ett nätagg behöver kylning och elkopplingarna måste vara skyddade och åtkomliga. Dessutom måste vill du väl kunna komma åt aggregatet i framtiden också?

6. possum77
    Medlem · 12150 · 499 inlägg

possum77

Medlem
    Inte behöver du ha ett fullt ATX-agg för att driva de där småfläktarna. En batterieliminator från Kjell&Co eller Clas Ohlson gör jobbet bra. Då kan du ju sätta den i lämpligt uttag och sedan dra svagströmsledningen dolt fram till fläkten.

7. Mikael_L
    Medlem · 40 102 inlägg
    Jag tycker du väljer ett alldeles för kraftigt kragg.
    Det räcker faktiskt med ett sånt här:
    http://www.kjell.com/sortiment/el/s...apter-3-6-w-p44108#ProductDetailedInformation

Ett större nätagg har troligen mer tomgångseffekt som bara eldas bort för kråkorna.
    Och därmed också värme som ska vädras bort.

Men välj ett switchat i vilket fall, egentligen skulle man ju vilja veta verkningsgraden samt vilken effekt som utvecklas som värme vid tomgång.

8. M

Markus P

Medlem
    Tack för alla snabba svar!

it-snubben: Fläktarna (inte den som går till ovanvåningen) kommer att sitta bakom ett gjutgärnsgaller som går att lyfta bort vid behov, så utöver fläktarna tänkte jag försöka få plats med nätagget också bakom gallret. Termostaten måste ju av förklarliga skäl sitta ute på väggen om reglagen ska vara åtkomliga och om man vill ha en rättvis tempmätning. Sen från de två fläktarna kommer jag dra sladdar genom väggen till den sista fläkten som ska sitta i taket (inbyggd i kaminen, också den bakom ett gjutjärnsgaller).

possum77: Du har antagligen rätt, det vara bara det att det var det enda jag hittade som inte kräver anslutning till ett eluttag. Jag har inget eluttag i närheten och dessutom vill jag hellre ha det inbyggt utan synliga sladdar.

Mikael_L: Vad är för/nackdelar med switchat jämfört med vanligt passivt? Finns det några switchade som inte ansluts med stickkontakt som är mindre och levererar mindre effekt än det jag hittade på Kjell?

Ang. styrningen till fläktarna så tror jag det är lite overkill för applikationen med en sådan som Falkens föreslår. Tänkte mig nog en mer traditionell termostat som slår av/på vid en viss temperatur som jag kopplar på 230V nätet. Utsignalen till den transformeras sen till 12v och utgången från transformatorn ansluts sen till alla tre fläktarna.

9. it-snubben

it-snubben

Medlem
  10. M

Markus P

Medlem
    It_snubben: Den trafon ger 12V AC om jag förstår det rätt, så det funkar inte, plus att den ger för hög effekt. Och jag tänkte inte sätta nätagget i luftströmmen, utan inbyggd i väggen under fläktarna, men så att man ändå kommer åt den genom att lyfta bort gallret.

11. M

Markus P

Medlem
    Hittade det här switchande nätagget på Elfa. Det är ju litet med låg maxeffekt. Kan man använda detta till en sån här applikation? Annars hittar jag inget annat än det jag listat ovan, om man inte vill köra med stickkontaktsvarianten, vilket jag anser är ganska fult när jag ändå har ström framdragen till utrymmet där fläktarna ska vara.

12. it-snubben

it-snubben

Medlem
    Ooops. Missade att den var AC.

Nåväl, det jag syftade på var att jag tycker trafon ska vara mer anpassad för ändamålet och definitivt inga öppna skruvplintar. Särskilt när det gäller 230v anslutningarna.

13. Mikael_L
    Medlem · 40 102 inlägg
    Agget du hittade där på ELfa är en riktigt bra sort, fördelen där är skulle vara att de där verkligen är avsedda för kontinuerlig drift och driftsäkra. Vilket små billiga väggvårtor från Kjell inte säkert pallar med.
    Men på minussidan är att den där är avsedd för lödning på kretskort och du kan knappast få till en hållfasthetsmässig och elsäkerhetsmässig bra anslutning utan en otrolig massa jobb.

Själv skulle jag gräva i min gamla bra-och-ha-låda där det finns någon gammal nätdel på 12V till en bärbar dator.
    Klippa 230V kabeln och skarva med t.ex. en sån här ledningsskarvare:
    Eller något annat som funkar både mot sladden till nätdelen och inkommande kabel. Givetvis dragavlastning i skarvdonet.

Annars skulle jag antingen köpa en sådan här:
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-687-23&toc=19681
    Och så en sådan här som jag knipsar av:
    Och sen samma förfarande som ovan.

Eller en sådan här, om jag var sugen på att göra av med lite mer pengar:
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-797-03&toc=19681

14. M

Markus P

Medlem
    Ja, det är kanske enklast att helt enkelt knipsa sladden på en vanlig batterieliminiator eller ett sånt nätagg du menar. Det lutar väldigt mycket åt det hållet efter gårdagens nattsökning efter ett hållbart inbyggnadsalternativ. Men det hade varit snyggt med den från elfa..... ;) Liten och smidig.

15. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 2 898 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.