Skulle behöva lite input om min tanke att bygga fritidshus med plankvägg. Huset kommer att byggas på en plats där det inte finns tillgång till el, alltså kommer huset inte vara uppvärmt på vintern,(kallställt) förutom när vi är där och eldar i kaminen.
Väggkonstruktionen inifrån sett:
45x220 liggandes
45x220 ståendes
45x220 liggandes
Vindpapp
Luftspalt/spikläkt
Panel
Huset blir mer likt ett timmerhus. Invändigt tänkte jag ha de liggande planken som färdig vägg, kanske nån form av lasyr/bets.
Någon som har erfarenhet av denna/liknande konstruktion? Tänker jag fel tänker jag rätt?🤷‍♂️

R
A Abroif2 skrev:
Skulle behöva lite input om min tanke att bygga fritidshus med plankvägg. Huset kommer att byggas på en plats där det inte finns tillgång till el, alltså kommer huset inte vara uppvärmt på vintern,(kallställt) förutom när vi är där och eldar i kaminen.
45x220 liggandes
45x220 ståendes
45x220 liggandes
Vindpapp
Luftspalt/spikläkt
Panel
Huset blir mer likt ett timmerhus. Invändigt tänkte jag ha de liggande planken som färdig vägg, kanske nån form av lasyr/bets.
Någon som har erfarenhet av denna/liknande konstruktion? Tänker jag fel tänker jag rätt?🤷‍♂️
Tänker du att du stommar upp väggen med 45x220 stående cc600 som du sedan klär både in och utvändigt med liggande 45x220?

A Abroif2 skrev:
45x220 liggandes
45x220 ståendes
45x220 liggandes
Vindpapp
Luftspalt/spikläkt
Panel
Jag skulle satt, utifrån: ytterpanel/ spikläkt alt. 45x45/ vindskydd/45x220/ångbroms/45x45 liggandes/innerpanel typ 21x120/145mm.

R Rejäl skrev:
Tänker du att du stommar upp väggen med 45x220 stående cc600 som du sedan klär både in och utvändigt med liggande 45x220?
Jag tänker likt bifogad bild, men i 3 lager 45x220. Vill ha en gedigen bärande vägg utan isolering. Virkets/väggens tjocklek blir i min tanke ca 15 cm tjock vägg. Mer likt timmerhus. Genomskärning av plankstomme i sju lager, illustrerad med numrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
Jag skulle aldrig byggt så!
Bättre att bygga utifrån sett med 28x195 timmerpanel, 22x45 luftläkt vindduk 45x120 stomme cc600 sedan kan du spika på valfri timmerpanel på insidan..
Sedan vill du isolera och ha ångbroms så går det enkelt att utföra i denna vägg..
Det blir en stabilare vägg med mindre rörelser än den gamla plankmetoden som inte används längre..

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle satt, utifrån: ytterpanel/ spikläkt alt. 45x45/ vindskydd/45x220/ångbroms/45x45 liggandes/innerpanel typ 21x120/145mm.
Om jag förstår dig rätt så tänker du isolering i varje lager vid 45x45? Jag tänker en ”massiv” vägg utan isolering 3 lager med 45x220 liggandes och ståendes ungefär likt bild. Tanken är mer som ”timmerhus”.

• Genomskärning av plankstomme i flera lager, numrerade från 1 till 7, med både liggande och stående 45x220 träbitar.
    Skapa konto
R Rejäl skrev:
Jag skulle aldrig byggt så!
Bättre att bygga utifrån sett med 28x195 timmerpanel, 22x45 luftläkt vindduk 45x120 stomme cc600 sedan kan du spika på valfri timmerpanel på insidan..
Sedan vill du isolera och ha ångbroms så går det enkelt att utföra i denna vägg..
Det blir en stabilare vägg med mindre rörelser än den gamla plankmetoden som inte används längre..
Tack, jo jag förstår att det är mer rätt att göra så, och det kanske blir så, men som du skrev så byggdes hus med plankväggar under hundratals år. Jag bygger på en avlägsen plats och min tanke va att få en bra bärande konstruktion som direkt blir färdig på både in och utsidan.

J
Historiskt tror jag det stående planken varit betydligt grövre och det bärande och fasad och ev panel/pärlspont på insida inte har en bärande funktion, så verkar iallafall mina väggar se ut, och jag tror huset jag växte upp i hade samma sak. Då pratar vi hus från ca 1900-1930. Spontade stående plank, gissar 2". På övervåning långsidor är det "fack" som spånfylls från snedtaket och vinden.

A Abroif2 skrev:
Om jag förstår dig rätt så tänker du isolering i varje lager vid 45x45? Jag tänker en ”massiv” vägg utan isolering 3 lager med 45x220 liggandes och ståendes ungefär likt bild. Tanken är mer som ”timmerhus”.
Jaha, annars kanske KL-trästomme är något för dig?

R Rejäl skrev:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, annars kanske KL-trästomme är något för dig?
Aldrig hört talas om, men ska kolla upp det.

R
Förstår inte vad du ska vinna på att bygga på detta gamla sätt..

A Abroif2 skrev:
Tack, jo jag förstår att det är mer rätt att göra så, och det kanske blir så, men som du skrev så byggdes hus med plankväggar under hundratals år. Jag bygger på en avlägsen plats och min tanke va att få en bra bärande konstruktion som direkt blir färdig på både in och utsidan.
Men det du fynderar på att bygga, är ju inte likt en plankvägg. Då är den mer lik en timmervägg. Men din vägg kommer ju stå pall för en atombomb. Den kommer ju dessutom bli oerhört dyr att bygga.
Hade jag varit du, så skulle jag ha byggt en helt vanlig regelstomme. Men sedan hade jag isolerat med någon typ av träfiber, eller liknande, som tål fukt. Sen bara använt vindpapp på både in, och utsida.
En sådan vägg är absolut snabbast och enklast att bygga. Särskilt då man är lite begränsad utan ström.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
R
A Abroif2 skrev:
Aldrig hört talas om, men ska kolla upp det.
Är det inte lättare att köpa färdigt timmer likt detta då..

• Timmerprofil med tydlig ådring, 205x275 mm för villor och offentligt byggande, samt 135x275 mm för fritidshus.
    Skapa konto
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men det du fynderar på att bygga, är ju inte likt en plankvägg. Då är den mer lik en timmervägg. Men din vägg kommer ju stå pall för en atombomb. Den kommer ju dessutom bli oerhört dyr att bygga.
Hade jag varit du, så skulle jag ha byggt en helt vanlig regelstomme. Men sedan hade jag isolerat med någon typ av träfiber, eller liknande, som tål fukt. Sen bara använt vindpapp på både in, och utsida.
En sådan vägg är absolut snabbast och enklast att bygga. Särskilt då man är lite begränsad utan ström.
Åsikter är precis vad jag vill ha. Min tanke va en timmerstuga från början, men det blev för krångligt med material och av olika anledningar, därför dök tanken upp om något mellanting av timmer och plankvägg. Under bygget kommer jag att ha en generator på plats, så då kommer el att finnas. I dessa tider kanske det är bra om huset tål en atombomb😅

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.