6 603 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Hur bygga badrumsgolv med golvvärme i träbjälklagshus?
Sida 1 av 2
Vi ska bygga nytt badrum. Huset består av träbjälklag och eftersom vi ska lägga klinkers är det viktigt att vi får ett stabilt golv (vi vet att plastmatta rekommenderas men det är inte intressant). Frågan är nu vad vi ska för underlag. Vi kommer lägga in vattenburen golvvärme. Första alternativet är att lägga korrugerad plåt ovanpå golvbjälkarna och fästa fast slangarna till golvvärmen, därefter ca 5cm centimeter betong, tätskikt och slutligen klinkers. Andra alternativet är fräst spånskiva där vi lägger golvvärme, gips, tätskikt och klinkers. Frågan är nu vilket alternativ som är det bästa, plåten verkar vara svår att få tag på, sen är betongen svårare att få ut om man i framtiden vill göra om badrummet, vi har även hört att det är dumt att ha plåt i kontakt med träbjälklaget, några åsikter om det? Plåten är dock intressant eftersom den ger ett stabilt underlag. Mycket tacksam för åsikter om detta.
Detta ämne har behandlats många ggr här.
Mitt förslag är att:
-Se till att ni har golvreglar som klarar lasten, gärna c-c 30cm.
-Limma och skruva golvspån mot dessa reglar.
-Prima, armera och lägg ut golvvärmeslingor innan ni flytspacklar golvet.
Då får ni en konstruktion som är godkänd och dessutom kan man bygga fallen mot brunnen samtidigt.
Givetvis måste materialen ni väljer vara anpassde och godkända för den aktuella konstruktionen.
Mitt förslag är att:
-Se till att ni har golvreglar som klarar lasten, gärna c-c 30cm.
-Limma och skruva golvspån mot dessa reglar.
-Prima, armera och lägg ut golvvärmeslingor innan ni flytspacklar golvet.
Då får ni en konstruktion som är godkänd och dessutom kan man bygga fallen mot brunnen samtidigt.
Givetvis måste materialen ni väljer vara anpassde och godkända för den aktuella konstruktionen.
Jag har kollat lite på detta också, men det är svårt att hitta någon bra byggbeskrivning. Har man t.ex plåtar runt golvvärmeslingorna eller inte?
Är det någon som känner till någon bra byggbeskrivning för detta?
Är det någon som känner till någon bra byggbeskrivning för detta?
http://www.lksystems.se/Documents/LK%20Systems%20Sweden/LK%20Golvv%C3%A4rme/Konsumentbroschyrer/tse33g6.0_screen.pdf
sidan 10
in med plåten mellan 60cc reglar på med 22mm spångolv, armering, elgolvvärme, flyt minst 15mm vid brunnen.
godkänd, lågbygghöjd,
sidan 10
in med plåten mellan 60cc reglar på med 22mm spångolv, armering, elgolvvärme, flyt minst 15mm vid brunnen.
godkänd, lågbygghöjd,
Tack för svar. Har kikat runt lite och inser att ni har pratat mycket om detta ämne tidigare.
Efter en del forskning lutar det nu åt att hänga golvvärmeslingor samt golvvärmeplåtar i glespanel under golvspånskivorna. Därefter gjutning av fall på spånskivan, tätskikt osv.
Efter en del forskning lutar det nu åt att hänga golvvärmeslingor samt golvvärmeplåtar i glespanel under golvspånskivorna. Därefter gjutning av fall på spånskivan, tätskikt osv.
Som amatör tror jag dock att det är bättre ju närmare elslingorna är ytan (inte för nära förstås för då blir det dålig spridning.). JAg har lagt slingorna ovanpå golvspånet, inga plåtar under spånet, men ordentligt med isolering i mellanbjälklaget.
Jag förstår inte heller riktigt vitsen med att lägga plåtar och slangar under spånet, låter som extra jobb och dessutom extra trögt för värmen.
Jag la nyligen 12mm pex i ett lager flytspackel på spånet.
Värmen fördelas fint trots c-c 15cm på slangen.
Enda nackdelen är väl att man får flyta lite tjockare för att få plats med slangen.
Jag la nyligen 12mm pex i ett lager flytspackel på spånet.
Värmen fördelas fint trots c-c 15cm på slangen.
Enda nackdelen är väl att man får flyta lite tjockare för att få plats med slangen.
jag har föresten mailat LK, byggelite och norgips för att fråga hur mycket spån och gips stjäl av värmen har hört av 1 snubbe att det är obetydligt att man helt kan bortse från det, men tycker det verkar lite konstigt....
därför mailade jag dem för att få ett riktigt svar, få se vad dom säger....
därför mailade jag dem för att få ett riktigt svar, få se vad dom säger....
skär 125mm breda remsor av golvgips och skruva fast dem med 12mm mellanrum ovanpå spånet så kan du klämma slangen mellan och då slipper du fylla så fruktansvär mycket flytspackel. Tänkte pröva göra så. Vad använder ni för flytspackel?
Jag använde LIP 226 fiberspackel med armeringsmattor i botten.forcelite skrev:
Visst går det att göra som du beskriver, men frågan är om man sparar så mycket pngar på det, tid sparar du i alla fall inte.
Tänk på att gipsremsorna ska limmas mot spånet med speciellt fix.