Jag håller på att fixa till ett altanräcke och har bland annat bytt överliggaren. Denna blev av planhyvlad 21*95, eftersom jag inte lyckades hitta någon med brutna/rundade kanter på det lokala byggvaruhuset. Detta känns ju lite vasst och obehagligt och jag skulle vilja runda till kanterna lite. Funkar det att köra på fri hand med en elhyvel, eller ska jag försöka nöta till det med en bandslip? Bättre förslag mottages tacksamt! 
Någon fräs har jag inte tillgång till, glömde säga det.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Hur lång sträcka pratar vi om? Jag undrar om jag inte skulle kört för hand (om man nu inte har överhandsfräs), det behövs inte så mycket för att ta bort den vassa känslan och både elhyvel och bandslip är lite för effektiva, finns en risk att du tar bort för mycket någonstans (som i att det blir svårt att få det jämnt)
/U
/U
Har du elhyvel med falsanslag (v-spår i främre plattan) så går det bra att först köra med den och sedan handslipa eller excenterslipa resten. En bandslip tror jag blir lite för grov för detta jobbet och det är lätt att man tar för mycket.
Jag gjorde en rundning på en 45x95 genom att först kapa bort en trekant i bordssågen och sedan runda till det som var kvar med bandslipen. De oscillerande slipmaskinerna jag hade har för låg kapacitet för jobbet eftersom det är mycket som ska avverkas. Med bandslipen gick det lätt. Och ja, det var nog fan billigare att köpa en bandslip + 45x95 än att köpa virke med färdig profil.
Jag har ett anslag i hyveln, men var lite rädd att den skulle ta för mycket. Provade på en skrotbit nyss, och det verkar fungera tillfredsställande faktiskt. Får nog bli hyveln och sedan lite manuell puts.
Klicka här för att svara