6 432 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Hur brett kan man bygga utan kertobalkar?!
Hej!
Vi är i full gång att välja leverantör för att bygga ett hus i Uppsala. (Nåntuna)
Tomten är köpt av komunen så vi är inte bunden till någon tillverkare.
Nu till frågan, vi får enligt detaljplan bara bygga 1,1/2 plan med 38 grader taklutning och 3,5 m bygghöjd. Detta gör att vi måste göra ett bredare hus (9 meter inv) för att få till en vettig övervåning. Vi har fått veta från Trivselhus & Myresjöhus att det måste vara kertobalkar för att övervåningen ska bli stadig. Från en annan firma som kan bygga huset i lösvirke åt oss har dom tagit reda på via Uppsala Trä att man kan bygga med den bredden utan kerto. Har precis sett "Fuskbyggarna" och började fundera lite på den biten... Ska tilläggas att den här firman har byggt ett hus åt min svåger alldeles nyss med superbra resultat. (dock är det huset helt byggt i sten/leca så det är ju lite annorlunda)
Så, någon som vet?
Vi är i full gång att välja leverantör för att bygga ett hus i Uppsala. (Nåntuna)
Tomten är köpt av komunen så vi är inte bunden till någon tillverkare.
Nu till frågan, vi får enligt detaljplan bara bygga 1,1/2 plan med 38 grader taklutning och 3,5 m bygghöjd. Detta gör att vi måste göra ett bredare hus (9 meter inv) för att få till en vettig övervåning. Vi har fått veta från Trivselhus & Myresjöhus att det måste vara kertobalkar för att övervåningen ska bli stadig. Från en annan firma som kan bygga huset i lösvirke åt oss har dom tagit reda på via Uppsala Trä att man kan bygga med den bredden utan kerto. Har precis sett "Fuskbyggarna" och började fundera lite på den biten... Ska tilläggas att den här firman har byggt ett hus åt min svåger alldeles nyss med superbra resultat. (dock är det huset helt byggt i sten/leca så det är ju lite annorlunda)
Så, någon som vet?
Vad är frågan? Kertubalkar har bättre hållfasthet och kan fås över 5 m
Hej!
Ja, det blev en lite lång utläggning, men frågan är:
Hur brett hus kan man bygga utan att använda kertu? (eftersom kertu är betydligt dyrare vill vi undvika det)
Vi vill ju samtidigt inte riskera svajigt golv...
Ja, det blev en lite lång utläggning, men frågan är:
Hur brett hus kan man bygga utan att använda kertu? (eftersom kertu är betydligt dyrare vill vi undvika det)
Vi vill ju samtidigt inte riskera svajigt golv...
max 4m, sedan börjar nedböjningen kännas. Husbredden kan bli hur mycket som helst bara de finns en något bärande under var 4:e meter. Det finns lite lösningar att staga upp svajit golv, men det tar tid att göra detta också.
Kertu är dyrare, men oj så stabilare, ex 45x300 ger minimal svikt på en 5m sträcka.
Så har ni råd kan är kertu att föredra, det ger också andra möjligheter till planlösningar då man lägga bärande väggar/balkar på ett annat sätt än vid vanligt virke.
Kertu är dyrare, men oj så stabilare, ex 45x300 ger minimal svikt på en 5m sträcka.
Så har ni råd kan är kertu att föredra, det ger också andra möjligheter till planlösningar då man lägga bärande väggar/balkar på ett annat sätt än vid vanligt virke.
Tack för svaret! Lite intressant att Uppsala Trä har sagt att det inte behövs kertu...
Frågan är vad längsta spånnvidden på en balk blir i erat tänkta hus och vilken dimension Uppsala tänkt att använda. Så hållfasthetsmässigt kanske det inte är problem, men nedböjningsmässigt.
Till min påbyggnad så hade jag kertu till takbjälkar i ryggåstaket och till ca 90m2 golvreglar, allt i dimensionen 45x300.
Gick på ca 30.000, värt var enda krona tycker jag.
Vid omreglningen i undervåningen hade det räckt med 45x220 trä reglar i köket, men tog kertu här med, känns som en gjuten platta, trots spännvidd på nästan 4m.
Till min påbyggnad så hade jag kertu till takbjälkar i ryggåstaket och till ca 90m2 golvreglar, allt i dimensionen 45x300.
Gick på ca 30.000, värt var enda krona tycker jag.
Vid omreglningen i undervåningen hade det räckt med 45x220 trä reglar i köket, men tog kertu här med, känns som en gjuten platta, trots spännvidd på nästan 4m.
Är hyfsatt novis så jag vet inte om den här infon ger dig något men. huset blir 14400 långt och 9000 brett invändigt. Så som planlösningen är tänkt kommer det vara 2 öppningar i den bärande väggen. en på ca. 2 meter & en på 4 meter. Om den infon ger dig mer kunskap vet jag inte.
Om det rör sig om ca. 30.000 är det inget snack men byggfirman pratade om ca. 200.000...
Om det rör sig om ca. 30.000 är det inget snack men byggfirman pratade om ca. 200.000...
Ert hus behöver allra minst en hjärtvägg (oavsett vilka bjälkar som väljs) med de förutsättningar du nämnt.
Kan man sätta två hjärtväggar eller motsvarande limträbalk eller stålbalk på lämpliga ställen blir det inga problem med svikt för mellanbjälklaget.
Det är som pbengtsson skriver, ca 4 meter långt bjälklag som är maximalt med K24 virke.
Men det kan finnas en lösning att genom att göra överramarna på takstolarna betydligt kraftigare så kan takstolarnas stödben ta upp krafter från bjälklaget. Man lyfter sas bjälklagets ändar med hjälp av takstolen. Detta kan ju fungera i ert fall då ni inte kommer ha bostadsutrymme ända ut till ytterväggarna på ÖV.
Så tror jag det har räknats på våra takstolar, att stödbenen tar lite kraft, sen har vi en 45x220 på högkant som skulle sättas mot stödbenen för att lägga sprida ut punktbelastningar över flera takstolar.
Kan du inte be Uppsala trä om en redogörelse för hur dom tänkt lösa sviktproblemen?
Kan man sätta två hjärtväggar eller motsvarande limträbalk eller stålbalk på lämpliga ställen blir det inga problem med svikt för mellanbjälklaget.
Det är som pbengtsson skriver, ca 4 meter långt bjälklag som är maximalt med K24 virke.
Men det kan finnas en lösning att genom att göra överramarna på takstolarna betydligt kraftigare så kan takstolarnas stödben ta upp krafter från bjälklaget. Man lyfter sas bjälklagets ändar med hjälp av takstolen. Detta kan ju fungera i ert fall då ni inte kommer ha bostadsutrymme ända ut till ytterväggarna på ÖV.
Så tror jag det har räknats på våra takstolar, att stödbenen tar lite kraft, sen har vi en 45x220 på högkant som skulle sättas mot stödbenen för att lägga sprida ut punktbelastningar över flera takstolar.
Kan du inte be Uppsala trä om en redogörelse för hur dom tänkt lösa sviktproblemen?
Mikael_L gav ett bra svar, och det är som sagt helt avgörande hur man löser övervåningen.martin_westin skrev:Är hyfsatt novis så jag vet inte om den här infon ger dig något men. huset blir 14400 långt och 9000 brett invändigt. Så som planlösningen är tänkt kommer det vara 2 öppningar i den bärande väggen. en på ca. 2 meter & en på 4 meter. Om den infon ger dig mer kunskap vet jag inte.
Men 200.000, låter konstigt, skall försöka verifiera mina 30.000 så jag inte sitter och ljuger.
Ring en brädgård och förhör dig om meterpriset för 45x220 K24 och ex kertubalk 45x220 så vet du skillnaden.
www.moelven.se har dimensioner och enkelt beräkningsprogram så kan du få lite mer info.
Om huset är 14x9 m ca så kommer du behöva ca 225m (25st á 9m) kertubalk om du lägger reglarna med 60cc.
Jag ljög lite, 130kr/m + moms utan rabatt för kertu 45x300, så i ditt fall 37.000.
Stort tack för alla svar! Blir förhoppningsvis lite klokare snart!!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga uterum utan frost på fönstren
Altan & Uteplats -
Bygga skafferi utan att göra skada?
Kök -
Hur bygga en slät öppning utan dörr?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan man bygga altan utan att gräva och ta bort gräsmattan?
Altan & Uteplats -
Hur brett hus kan man bygga utan mellanvägg?
Byggmaterial & Byggteknik