Hur stor spännvidd kan man ha på mellanbjälklaget om man vill bygga ett hus med öppet vardagsrum och kök i hela husets bredd? Utan att ta till stålbalkar. Till saken hör att det är tänkt att inrymmas en övervåning ovanpå kök och v-rum

Träbalkar kan göras mkt långa, man behöver inte ta till stål alltid.
Det är enbart en fråga om dimensionering.

Om du menar den längsta spännvidd man kan ha med enbart sågat( hyvlat) virke utan att anv byggda balkar så kommer man nog inte längre än till ca 4 m. Man kan nog inte hitta tillräckligt höga dimensioner i bygghandeln för att kunna få längre spännvidder.

B
det blir ett långsmalt hus om du ska ha utan stålbalkar eller limträ.
blir så fult tycker du med ballkar??

byggare henke skrev:
det blir ett långsmalt hus om du ska ha utan stålbalkar eller limträ.
blir så fult tycker du med ballkar??
Det kanske blir nödvändigt med en stålbalk på mitten. Såg någon annan tråd där detta diskuterades och den lösningen såg snygg ut (syntes ej)

surfarn skrev:
Hur stor spännvidd kan man ha på mellanbjälklaget om man vill bygga ett hus med öppet vardagsrum och kök i hela husets bredd? Utan att ta till stålbalkar. Till saken hör att det är tänkt att inrymmas en övervåning ovanpå kök och v-rum
Centralen i Stockholm är byggt av trä, så visst går det att ha lång spännvidd.:)

B
bara jag.
jo men har du balkar där??
har inte koll på den byggnaden

Om man tittar på husen på arkitekthus.se så har många av dessa i mitt tycke väldigt stora ytor utan väggar, hur har dom löst detta? ta tex detta hus, visserligen enplans men med platt tak http://www.arkitekthus.se/_pdf-ritningar/002-114.pdf . Eller detta stora hus http://www.arkitekthus.se/_pdf-ritningar/020- 258.pdf . Det är enorma ytor som skall bäras upp utan att svikta. Vad finns det för tekniker för att lösa liknade problem? Jag har kollat runt lite och det verkar som att om man vill använda trä så måste man upp i enorma dimensioner av tex limträ och kerto om man vill att det ska spänna över 5 meter. Då finns det ju I balk av stål. Men även dessa har ju sina begränsningar. Finns det någon som har länkar till beräkningar av I balkar tillsammans med träbjälklag?

byggare henke skrev:
bara jag.
jo men har du balkar där??
har inte koll på den byggnaden
Ja det är limträ.

Ts fråga var om det gick med lång spännvidd, alla vet ju vilken byggnad man refererar till när man tar centralen som exempel, lite extremt iof sig, men det går.

Hittade ingen bra bild, men här är en om man tittar noga.:)

http://byggkatalogen.byggtjanst.se/moelven_toreboda_ab/c102303/

B
surfarn
någon sort av balk. limträ eller stålbalk

Hemmakatten
Vårt hus liknar lite det första huset (1-planshuset) som "surfarn" länkar till. Vi har inga bärande innerväggar eller stolpar inne alls, inte heller några synliga balkar i innertaket. Kertobalkarär använt i vårt hus, de längsta är 11 meter (har för mig att de är 50cm höga). En konstruktör anlitades förstås.

Hemmakatten skrev:
Vårt hus liknar lite det första huset (1-planshuset) som "surfarn" länkar till. Vi har inga bärande innerväggar eller stolpar inne alls, inte heller några synliga balkar i innertaket. Kertobalkarär använt i vårt hus, de längsta är 11 meter (har för mig att de är 50cm höga). En konstruktör anlitades förstås.
Intressant, är det ett enplanshus med platt tak eller i två plan? Jag är lite nyfiken på ert hus, har läst många inlägg av dig och det vore skoj att få se några bilder på det

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.