8 386 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Hur bra är trådlösa strömbrytare?
Funderar på det här med att slippa dra kablar till strömbrytare och köra trådlöst istället, hur bra är det?
Just nu isolerar jag om vinden, och tänkte passa på att dra fram uttag i taket för takbelysning samt fönsterbelysning. De kommer inte bli inkopplade för ens om några år, då jag ska flytta proppskåpet. Men tanken är att jag bara drar fram ström, installerar dosor och sätter ett lock på så länge. Men bör jag dra ner en sladd till strömbrytare osv också, eller kan jag slippa det? Väggarna är nämligen nyfixade och vill inte röra dem.
En annan sak jag gillar med det trådlösa är att man kan programmera dem efter behov, vilka lampor som ska tändas med vilken knapp, och kan ändra placeringen av knappen som man vill.
Så vad har ni för erfarenheter, värt att satsa på? Behöver man extra stora dosor, för att få plats med mottagare inne i dosan, innanför själva uttaget? Eller kör man på med vanliga "standard"?
Just nu isolerar jag om vinden, och tänkte passa på att dra fram uttag i taket för takbelysning samt fönsterbelysning. De kommer inte bli inkopplade för ens om några år, då jag ska flytta proppskåpet. Men tanken är att jag bara drar fram ström, installerar dosor och sätter ett lock på så länge. Men bör jag dra ner en sladd till strömbrytare osv också, eller kan jag slippa det? Väggarna är nämligen nyfixade och vill inte röra dem.
En annan sak jag gillar med det trådlösa är att man kan programmera dem efter behov, vilka lampor som ska tändas med vilken knapp, och kan ändra placeringen av knappen som man vill.
Så vad har ni för erfarenheter, värt att satsa på? Behöver man extra stora dosor, för att få plats med mottagare inne i dosan, innanför själva uttaget? Eller kör man på med vanliga "standard"?
Ingen som har någon erfarenhet?
Vi använde trådlös strömbrytare i en lägenhet vi hade tidigare från Nexa. Funkade fint. Mottagaren, med inbyggd dimmer, satt i en vanlig takdosa. Jag trodde att jag skulle behöva byta batterier stup i kvarten då detta var i köket men bytte inte en enda gång under de tre år vi bodde där.
Jag har en nexa väggbrytare kopplad till två vanliga sladdlampor och det fungerar för det mesta bra, men inte 100%.
Jag hade helst inte velat ha en nexa-brytare som enda sätt att tända eller släcka en lampa om jag kan slippa. På vinden hade det varit OK.
Annars tycker jag att lampor med rörelsedetektor är ett bra alternativ i förrådsutrymmen.
Jag hade helst inte velat ha en nexa-brytare som enda sätt att tända eller släcka en lampa om jag kan slippa. På vinden hade det varit OK.
Annars tycker jag att lampor med rörelsedetektor är ett bra alternativ i förrådsutrymmen.
blandade erfarenheter alltså. pelpet, hur gamla va de grejjerna som du provade, och vad va det för märke? Kan tänka mig att det är stor skillnad på kvalitet.
Om man nu ska ha en mottagare i en dosa, bör man ha en större dosa då, eller är det en vanlig standard dosa man ska köra med?
Om man nu ska ha en mottagare i en dosa, bör man ha en större dosa då, eller är det en vanlig standard dosa man ska köra med?
Fabrikat nexa, grejorna är nya (typ ett år gamla). Det är de nya självlärande kodsystemet.
Jag använder de dagligen men tycker att de funkar till 99,5%, inte 100%. Ungefär 2-3 gånger på ett år har det strulat sig. Då har jag plockat ur kontakten, satt in den igen och testat och då har det oftast funkat.
Jag planerar att installera mer nexa-grejor för "oviktiga" grejor som att tända utebelysningen nattetid, styra julgransbelysning, fjärrstyra sladdlampor etc.
Jag använder de dagligen men tycker att de funkar till 99,5%, inte 100%. Ungefär 2-3 gånger på ett år har det strulat sig. Då har jag plockat ur kontakten, satt in den igen och testat och då har det oftast funkat.
Jag planerar att installera mer nexa-grejor för "oviktiga" grejor som att tända utebelysningen nattetid, styra julgransbelysning, fjärrstyra sladdlampor etc.
Kör en del nexa grejor hemma för de ställen där det är svårt att dra kabel. Problemet med nexas sändare (i alla fall den inbyggda http://www.nexa.se/WBT-912-2-kanals-saendare.htm) är att de har dimmer-funktionaliet vilket verkar göra att när man trycker "off" så tar det ca 5 sekunder innan lampan slocknar även om man inte vill ha någon dimmer-funktionalitet utan endast on/off. Tända går nästan direkt. Har tagit upp detta med nexa support och det är "by design". Jobbigt när man har en flerfacksram med många kronbrytare och måste prova sig fram vilken knapp som gör vad. Flera släktingar som gått bet på att sälcka lampan just för att man måste vänta x antal sekunder på att den ska slockna. Jag vet ju vilken knapp det är 
Detta i kombination med http://www.nexa.se/LCMR1000Relamottagare.htm då det är LED-lampor med transformator som skall styras.
Detta i kombination med http://www.nexa.se/LCMR1000Relamottagare.htm då det är LED-lampor med transformator som skall styras.
Litet trådlyft 
Är det Nexa som är "standard" idag om man vill ha trådlösa strömställare eller finns det andra bra eller bättre alternativ?
Har bl a en lampa i en innertrapp som endast har strömställare på nedervåningen, ingen på övervåningen...
Är det Nexa som är "standard" idag om man vill ha trådlösa strömställare eller finns det andra bra eller bättre alternativ?
Har bl a en lampa i en innertrapp som endast har strömställare på nedervåningen, ingen på övervåningen...
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Läs gärna tråden om z-wave, eller åtminstone skumma den, den börjar bli ganska lång...
Dyrare, men bättre och mer tillförlitligt.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=201788
Dyrare, men bättre och mer tillförlitligt.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=201788
Klicka här för att svara