Byggahus.se

Hur bra är en billig planhyvel

1. phl
    Medlem · Nivå 14
    Hepp!

Står i stånd att skaffa mig en "portabel" (nåja) planhyvel och undrar om någon har erfarenhet av de billiga noname-hyvlarna som säljs hos Jula och liknande. En dito hyvel verkar landa på strax över två lusentappar vilket jag tycker känns mycket för en kanske rapplig maskin. Det som stör mig är att en Dewalt 735:a kostar $400 på andra sidan pölen medan lillerbroderns föregångare (DW733) verkar kosta uppemot 10kkr i Europa.

Någon som kan fylla på med erfarenhet?

2. v-g
    Medlem Nivå 13
    Dumt svar men det beror på behoven.

Ska du hyvla lite så satsa på den billiga medans om du tänker starta ett mindre privathyvleri så gör du nog bäst i den dyrare. Reservdelar kan vara svårt till Julles medans till dewalten har du grejjorna på några dagar förhoppningsvis.

Det som JAG också tycker är viktigt är att det finns hyvelstål och andra slitdelar att köpa.

3. phl
    Medlem · Nivå 14
    Min plan är att bygga en hel del snickerier till huset samt om det visar sig kul en del möbler. Givetvis går det att uppgradera om behovet växer eller man inser att man saknar något på en billigare, men jag vill inte riskera att stå där med en skitpryl som jag bara svär över. Hatar att bli besviken på slutresultatet bara för att man haft fel prylar!

4. v-g
    Medlem Nivå 13
    Jag tror den duger bra till detta. Det som ofta är den stora skillnaden är att på Dyra grejjer så ställer man 1 mm så är det 1 mm medans på de billigare bör man testa sig fram lite för att få precision.

Tar man det lugnt så brukar ofta "skitverktygen" duga gott och väl. Köpte själv en handhyvel som var eldriven för att hyvla en karm, körde skiten i dolda spikar osv men den funkade. Nu har jag då bara kört sönder en billig istället för en dyr. 200 spänn för att slippa ett 10timmarsslit med handjagaren tar då jag alla gånger. ;)

Är man dessutom extrasmart så är man försiktig vid uppackningen så kan man ofta återlämna eller uppgradera utan knök. Men skrotar man kartongen är det ofta många gånger värre.

Annars finns ju alltid blocket :)

5. Dr_Jerkyll
    Medlem Nivå 9
    Phl, samma dilemma här.
    Har sökt bra länge efter en planhyvel av någon slags mellanmodell. De som säljs beggade på blocket är ju bestar på 250 kg. Jag har samma behov som dig, och jag tror inte de mindre noname prylarna duger... Men jag vet inte, har inte hört med någon som haft en. Det som brukar kunna vara problem på mindre maskiner är matningen, just nu kör jag med en dewalt rikt/plan som jag bara använder som plan och den får man dra virket ur. Dessutom skulle jag nog välja en hyvel med minst tre skär (eller långsam matning) så man slipper kuttermärkena.

Märkligt, i amerikat verkar det drälla av mellanmodeller, men inte här hemma... Säg till om du hittar något bra! Dewalten verkar ok, enda nackdelen jag kan se är att maxhöjden är 150 mm. Har du sett någonstans man kan köpa den i europa?

6. phl
    Medlem · Nivå 14
    Nope, DW735:an verkar inte finnas Europa, än heller DW734. Hade det inte varit lite snålt i kassan för tillfället hade jag importerat en finare 110V-maskin och köpt en trafo men tyvärr blir det rätt dyrt att plocka 50kg från staterna + att man givetvis måste betala tull och mums...

Blocket ger som du säger heller inget. Jag kan ta en hundrakilosmaskin men jag har inte ens hittat sådana för runt några tusenlappar ;/

7. Drakir
    Medlem Nivå 3
  8. N
    Medlem Nivå 10
    Jag har en billig planhyvel av märket power craft. Den har fungerat utmärkt till allt som jag använde den till under min 2 år långa renovering. Den fungerar ännu. Har hyvlat allt möjligt med den. Både till möbler och sådant som bara behöver ändra storlek vilket är ganska mkt i ett gammalt hus. På slutet av renoveringen började den lämna lite fula märken men det var bara att byta hyvelstål så blev det bra igen.

9. phl
    Medlem · Nivå 14
    --Niq: Antar att den är den maskinen Drift&Underhåll har för 1900 pix?

Hur är precisionen i kina-maskinerna? Är det så att man blir irriterad eller räcker det så länge man provhyvlar innan?

--Drakir: Jo, dock har jag redan en fin liten rikt, därför jag är ute efter en planhyvel ;)

10. Dr_Jerkyll
    Medlem Nivå 9
    Phl: Funderat på det också, men en trafo som klarar 1800 watt, vad kostar en sån?

Drakir: Har som sagt en sån redan, inte nöjd med resultatet och vill ha enbart en plan....

Niq: Hur var matningen, fungerade den? Klarar den verkligen ett hyveldjup på 2,5 mm? Hur var det med kuttermärken, det måste det väl bli i alla fall?

11. G
    Medlem Nivå 2
  12. phl
    Medlem · Nivå 14
    Frakt från USA på 50kg planhyvel landar på typ 300 dollar + moms på frakten ;(

13. N
    Medlem Nivå 10
    Den ser lika ut på bilderna. Skulle tro att det är en likadan. Matningen fungerar bra om man inte tar för mkt på en gång. Skulle nog påstå att djupaste man kan hyvla är 2mm. Fast man måste börja försiktigt men när brädan väl är jämntjock så kan man ta 2 mm. Har inte haft några problem med precisionen.Fast jag litar inte på att 30 mm på måttskalan är =30 mm tjokt bräde.
    Men om man gör något som är noggrant så brukar jag kontrollmäta. Men man lär sig oxå hur mkt det kastar från skalan.
    Det blir ju lite märken vilket jag antar är kuttermärken.
    Den största nackdelen är väl att spånsugninngen inte fungerar så där jättebra och man måste ha en dammsugare inkopplad för att den alls ska fungera. Det är ju ingen proffsmaskin och kostar inte heller som en sådan och håller väl knappast som en sådan men för mig fungerar den bra.

14. Dr_Jerkyll
    Medlem Nivå 9
    Gurnett: Det var fasiken! Funkar det med en sån! Då kan jag faktiskt överväga en amerikansk maskin...
    Niq: Ok, som jag misstänkte då... ;)
    Phl: Får jag tag på någon bra maskin och det funkar med en sån trafo så kan det vara värt den frakten...

15. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Jag följer den här tråden med stort intresse, eftersom jag funderar i samma banor. Konstigt att det inte finns någon vettig portabel planhyvel att köpa i Sverige.

Här finns vettigare priser än i Sverige:
    http://www.24tools.de/store/html/index.php

Planhyvel heter Dickenhobel på tyska. Dewalts 733:a kallar de av någon anledning för Montagehobel. Kanske man skulle kolla vidare i England?