Jag ska installera ett par vanliga Fresh-ventiler i träfasad. Hålsåg i denna dimension var inget som min närmaste hyrfirma hyrde ut så jag köpte Fresh egen hålsåg. Eftersom jag måste såga upp hålet både från in- och utsidan, eftersom verktyget annars inte när ända igenom, så använder jag först en lång träborr för att göra ett centrumhål. Men sedan går det inte att sätta an hålsågen i centrumhålet, för centrumborret i hålsågen är kortare än dess sågklinga och når liksom inte fram till det uppborrade centrumhålet i fasaden utan sågklingan når fasaden först. Vad är det jag inte försått, hur gör man för att centrera hålsågen?

Det måste gå att skjuta ut borret längre annars är det väl ingen vits med centrumborr finns nog en stoppskruv på sidan du kan lossa o knacka ut borret

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Jag har en sådan chuck och den fungerar du måsta ha gjort fel när du monterat

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tittar man på bilden i Fresh datablad så sticker centrumborren ut framför hålsågen: [länk]
Haha - såg det också! Men så ser det inte ut i verkligheten, då slutar den en centimeter kortare, och inställningsmöjligheter saknas, chucken är fast.

Är din borr verkligen 115 mm lång inklusive fästtappen?

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag har en sådan chuck och den fungerar du måsta ha gjort fel när du monterat
Hmm… Får titta på fredag när jag kommer ut på landet igen. Men då vet jag i alla fall att den ska gå att få att sticka ut. Jag såg dock inga inställningsmöjligheter när jag monterade chucken. Får leta lite noggrannare.

J Josth skrev:
Är din borr verkligen 115 mm lång inklusive fästtappen?
Kollar på fredag när jag är i sommarstugan igen.

Och så ska kanalen luta lite lätt utåt, men det har du säkert tänkt på.
Jag har använt förlängare från min hylsnyckelsats även till hålsågen om behovet finns istället för att köpa en speciell till sågen.

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Centrumborret går väl att lossa med låsskruven från sidan och skruva fast längre ut.

• Gilla
Peobjörn och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Centrumborret går väl att lossa med låsskruven från sidan och skruva fast längre ut.
Finns olika längd på borr beroende av fabrikat. Så har man bytt och köpt fel så går det inte (läs för kort).😉

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
ClasseClas
P Peobjörn skrev:
Hmm… Får titta på fredag när jag kommer ut på landet igen. Men då vet jag i alla fall att den ska gå att få att sticka ut. Jag såg dock inga inställningsmöjligheter när jag monterade chucken. Får leta lite noggrannare.
Det sitter en insexskruv som gör att man kan justera utsticket på borren och givetvis även för att byta borr.

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
En till som visste😇

En skruv kan se ut på olika sätt och ha olika funktion.

Med en lagom lång insex så går det att skruva ned i det gängade hålet, med en insexnyckel eller insexbits, så att inget kan häkta i.

Med en spårskruv kommer en del att sticka ut, syns bra för den oinvigde, men brukar inte gå att dra hårt.

Maskinskruv med 6-kant skalle, går att dra hårdare.
o s v, o s v.....

Redigerat:
  • Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.