Hej! Vi ska bygga en uteplats enligt bild nedan. Tidigare stod där ett fallfärdigt gammalt garage som vi rev i samband med fasadbyte. Det känns som ett ganska rättframt projekt utan större konstigheter egentligen, men det som gör mig lite osäker är att terrassen kommer att stå dels på den gamla asfalten, och dels rakt på "mark".
  • Är det nåt speciellt att tänka på med det?
  • Den gamla golvbrunnen – kan den vara kvar? Bör jag isåfall göra en lucka i trallen för att komma åt den i framtiden?
  • Bör jag spetta hål i asfalten där vatten idag blir stående så att det kan rinna undan?
Detta blir min första trall jag bygger, även om jag har folk med erfarenhet runt mig som jag kan fråga. Men jag tycker om att informera mig själv så mycket det går innan jag börjar med projekt. Så länkar till bra guider uppskattas också!

Planerad plats för uteplats sett ovanifrån, markerad med röda linjer på asfalt och gräs, med befintligt utemöblemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tusen tack.

Asfalten kommer förmodligen inte att sjunka eller röra sig så mycket, men det kommer kanske marken om du inte ser till att göra bra underarbete. Om du har tänkt dig att bygga på plintar, så borde det ordna sig.

Jag antar att golvbrunnen inte från början var tänkt att ta emot allt regnvatten som den nu kommer att samla upp? Frågan är väl om den mynnar i en stenkista, till kommunens dagvatten, eller i kommunalt avloppsvatten (eller något annat..?). Åtminstone om den mynnar i kommunala avloppsvattnet, så bör du nog i de flesta kommuner se till att det inte kommer ner något där som inte måste komma ner. Problemet blir förstås att om du täpper till den så får du till slut får en lite sjö som i värsta fall också kommer att drabba husgrunden.

Svårt att säga något entydigt utan mer information, men om du tänkt bygga på plintar hade jag nog försökt få bort hyfsat mycket av asfalten och tätat golvbrunnen.
Om du istället tänkt bygga direkt på marken, tror jag att jag hade plockat bort asfalten helt och grävt ut gräsmattan, lagt stenkross och vibrerat hela ytan och sedan lagt betongplattor (eller vad du nu tänkt lägga dina bärlinor på) på stenkrossen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.