Ska byta ut köket i sommarstugan och funderar nu på vad som blir bäst. Utrymmet är begränsat vilket ställer till det.
Köket består av två parallella sektioner som är cirka två meter långa. Mellan sektionerna är det cirka 180 cm.
Har egentligen två tänkbara alternativ som jag väljer emellan. Underskåpen kör vi med utdragbara lådor.
Alternativ 1
På ena sidan.
60 cm över/underskå
80 cm över/underskåp (diskskåp och ho)
60 cm kombiskåp kyl/ frys
Mitt emot
40 cm över/underskåp
60 cm över/underskåp
60 cm spis med häll
40 cm över/underskåp
Nackdelen med detta alternativ.
Kyl/frys hamnar precis bredvid diskho och det blir inget utrymme över att sätta någon avskärmning mellan ho och kyl. Sedan hamnat kyl/frys precis bredvid en sidovägg. En fönsterbräda och fönsterfoder ställer även till det lite extra, dvs frysdörren kommer ej att gå att öppna 90 grader. (Fast man kan så klart göra om foder och fönsterbräda).
Alternativ 2
På ena sidan
60 cm över/ underskåp
80 cm över/ underskåp (diskskåp och ho)
40 cm över/ underskåp (utdragbar låsa i underskåp)
20 cm underskåp med fasta hyllor och lucka. Öppet överskåp
Mitt emot
60 cm kombiskåp kyl/frys
60 cm över/underskåp
60 cm spis / fläkt
20 cm över / underskåp (med utdragbar låda)
Fördel med denna lösning
Får diskbänk på båda sidor om ho
Kyl/ frys dörr hamnar inte bredvid sidovägg eller fönster.
Nackdel.
Inför två stycken 20 cm breda över/underskåp som kanske inte är jätteanvändbara.
Hur skulle ni andra ha gjort?
Köket består av två parallella sektioner som är cirka två meter långa. Mellan sektionerna är det cirka 180 cm.
Har egentligen två tänkbara alternativ som jag väljer emellan. Underskåpen kör vi med utdragbara lådor.
Alternativ 1
På ena sidan.
60 cm över/underskå
80 cm över/underskåp (diskskåp och ho)
60 cm kombiskåp kyl/ frys
Mitt emot
40 cm över/underskåp
60 cm över/underskåp
60 cm spis med häll
40 cm över/underskåp
Nackdelen med detta alternativ.
Kyl/frys hamnar precis bredvid diskho och det blir inget utrymme över att sätta någon avskärmning mellan ho och kyl. Sedan hamnat kyl/frys precis bredvid en sidovägg. En fönsterbräda och fönsterfoder ställer även till det lite extra, dvs frysdörren kommer ej att gå att öppna 90 grader. (Fast man kan så klart göra om foder och fönsterbräda).
Alternativ 2
På ena sidan
60 cm över/ underskåp
80 cm över/ underskåp (diskskåp och ho)
40 cm över/ underskåp (utdragbar låsa i underskåp)
20 cm underskåp med fasta hyllor och lucka. Öppet överskåp
Mitt emot
60 cm kombiskåp kyl/frys
60 cm över/underskåp
60 cm spis / fläkt
20 cm över / underskåp (med utdragbar låda)
Fördel med denna lösning
Får diskbänk på båda sidor om ho
Kyl/ frys dörr hamnar inte bredvid sidovägg eller fönster.
Nackdel.
Inför två stycken 20 cm breda över/underskåp som kanske inte är jätteanvändbara.
Hur skulle ni andra ha gjort?
Att det bli två sektioner med bredd 20 vm i alternativ två beror för övrigt på att fönstret ställer till det på ena sidan (dvs det funkar inte med ett 60cm brett lådskåp). På andra sidan vill vi hellre ha en bänkyta på 60 cm och en på 20 bredvid spisen, istället för 40 cm på varje sida
Öppnas fönstret inåt eller utåt? Om det öppnas utåt går det att lösa. Annars kan man ju också byta det mot ett annat. Köket skulle bli mycket bättre med diskho framför fönstret och spisen ungefär där ni tänkte ha diskhon.
I och med att jag inte hade tänkt flytta avloppsrör så går detta alternativ bort.1 16386 skrev:
1 16386 skrev:
Inget element. Lutar åt att det blir kyl/frys enligt alternativ 2 och ett 60s skåp med lådor där kyl/frys är i alternativ 1. Får leva mer att översta lådan inte kommer gå att dra ut helt (om inte fönsterbräda och fönsterfoder designas om)BirgitS skrev:
I för sig. Men lutar nu åt att det blir enligt alternativ 2, fast skippa 20 skåpet längs in mot fönstret, och istället köra ett 60 skåp med lådor. Förstår argumentet med skållningsrisken, fast tänker mig att i detta fall så är det ändå så pass nära. Vrida sig 180 grader bör inte vara ett problem
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
Flytta en pastakastrull med kokande vatten 180 cm över golvet är verkligen inte samma sak som att vrida sig runt. Jag hoppas att det inte är någon risk att småbarn befinner sig i köket för det är ju de som råkar värst ut.
Klicka här för att svara