Byggahus.se

Hur bör vi installera värmepumpen

1. S
    Medlem · Malmö · 3 794 inlägg

snowjim

Medlem
    Hej,

Vi bor i ett 70 tals hus på 210 m2(med källare) som idag värms upp med pellets. Uppvärmningen är i sig inga problem men på sommaren blir det tokigt varmt i vissa rum, ex i hallen och i köket blir det ofta 26-30 grader.

För att motverka detta också kanske få lite avlastning på pellets konsumtionen så tänker vi nu sätta in en luft luft pump av modell : Mitsubishi Hyper Inverter SRK35ZMX

Placeringen är dock inte självklart, såhär ser det ut :

Här finns lite detalj foto med kommentarer : http://imgur.com/a/leDfL

Planlösningen ser ut så här : http://i.imgur.com/QrJ4KuB.jpg

De rum som är värst drabbade av värme är(i ordning) : Hall, Kök, Vardagsrum, Sovrum.

Installatören har godkänt att sätta innerdelen ovanför ytterdörren. Den kommer dock placeras en bit(2 cm) ut från väggen för att kunna hänga ner så att den börjar i nederkanten av dörrens övre karmlist. detta ger ett utrymme på 4 cm till taket vilket ska vara tillräckligt.

Ytterdelen är tänkt att monteras mellan de 2 ventilationshålen direkt på väggen.

Rördragningen är inte fullt så självklart. Det finns 2 varianter som vi ser det :

1. Dra rören från innerdelen in i kapprummet fram till hörnet där den lilla lådan sitter med nätverksprodukter. Härifrån gå direkt ut genom väggen och på utsidan så går man rakt ner till ytterdelen.

2. Dra rören som i punkt 1 till hörnet bakom den lilla lådan men istället för att gå ut där så drar man den ner till golvet där uttaget görs. Problemet med detta är att den vägg som sitter framför golvvärmeväxlaren måste plockas bort och det ser ut som att man mer eller mindre får riva ut den. Här hade det troligen passat bättre med något man bara hänger på istället för att vara fast monterat. Misstänker att denna metod är snyggare?

Framöver så är tanken att ytterdörr, tapeter och lister ska bytas ut men det bör gå bra även när värmepumpen sitter där.

Vad säger ni?

2. N
    Medlem · Södermanland · 92 inlägg

Nalleboda

Medlem
    Hej!

Jag har väldigt lik planlösning och jag flyttade min pump när jag flyttade in för 9 år sedan, jag valde då att placera den i hallen mellan sovrumsdörrarna riktad mot vardagsrummet. Det funkar klockrent för värme, om man som jag inte vill ha jättevarmt i sovrummet, det funkar även bra för kyla i vardagsrum och kök, dock inte så bra för sovrummen "bakom" pumpen. Jag använder sällan pumpen för kyla, men när jag har behövt det så har jag ställt en vanlig golvfläkt under pumpen i hallen som riktats in i sovrummet för att kyla där. Det skulle antagligen gå att sätta någon slags värmeflyttarfläkt ovan sovrumsdörren som gör något liknande om man vill ha en mera permanent installation. Jag tror att du får dåligt med kyla borta i sovrummen även med din tänkta placering...
    Du åker dock på ett problem till med "min" placering, du måste få ut kondensvattnet från innedelen när du kör kyla på något sätt, jag har bara löst det provisoriskt med en hink i garderoben, kanske inte det bästa sättet...

Angående rördragning så anser jag att det är snyggast att göra hål i väggen direkt bakom pumpen och ha all rördragning på utsidan...

/Mattias

• Laddar…
  3. S

snowjim

Medlem
    Var hade ni innerdelen förut?

4. N
    Medlem · Södermanland · 92 inlägg

Nalleboda

Medlem
    Förra ägaren hade den sätt mitt i trappan för att värma båda våningarna. Jag valde att komlettera med en pump i källaren. Jag har inte vattenburet hos mig... luftflödet var inget vidare när den sätt i trappen + att den var i vägen där.. .

• Laddar…
  5. KnockOnWood
    Brf i markplan · Halland · 27 393 inlägg

KnockOnWood

Brf i markplan
    Jag bodde i 12 år i ett 1½-planshus med souterrängvåning i Göteborg.
    Vi gjorde av med 24.000 kWh med direkt elvärme.
    En granne i ett exakt likadant hus har två L/L-värmepumpar, en som blåser i souterrängvåningen, och en i "mitt"våningen.
    De gör av med 12.000 kWh.

Om man inte har en välfungerande FTX-ventilation tycker jag två värmepumpar vore rätt val. De är ju trots allt rätt billiga.

• Laddar…
  6. S

snowjim

Medlem
    Aha, jag vi har ju vattenburet här så i källaren behöver vi ingen pump, dessutom håller det sig svalt och skönt där även på sommaren =D

7. S

snowjim

Medlem
    Mycket möjligt men vi börjar med 1 och ser hur det fungerar. Om du hade satt 1 i vårt hus, hade du då valt att sätta den ovanför ytterdörren?

8. S

snowjim

Medlem
    Vad anser ni om utomhus delen? Montera på väggen eller stå för sig själv? Just nu siktar vi på att montera den på grundväggen som är gjuten.

Vår tanke är nog ändå att dra ledningarna på insidan in till hörnet och sen borra ut där vilket gör att vi får raka rör på utsidan. Sen antar jag att man sätter någon typ av kåpa över, dock kan det bli lite jobbigt med mexi tegel som inte är vidare jämn. Tror dock att det ser sämre ut att dra massa extra rör på insidan av huset.

Det hade ju varit snyggt invändigt att dra ut rören direkt genom väggen där pumpen sitter men det betyder att det kommer få 2 fula rör precis vid ytterdörren på utsidan, det lär bli ganska ögonfallande fult. Dessutom kommer rören att få en sväng extra.

9. D
    Besserwisser · E · 14 574 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Skaffa markiser och vädra på natten det gör väldigt mycket på temperaturen.

10. S

snowjim

Medlem
    Har redan övervägt det, till och med taget in priser och det blev så där 2,5 gånger så dyrt. Dessutom har pumpen ett par fördelar, den kan få ner temperaturen långt under vad vädring och markiser kan och den kan dessutom hjälpa till att komplettera vår pelletsbrännare. Mycket möjligt att vi ändå köper en markis och sätter på uteplatsen men det kommer få vänta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.