3 188 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Hur bör man isolera för golvvärme i gammalt hus med en källardel?
Hej,
Håller på och renoverar en gammal kåk som byggdes i original utförande 1925 och byggdes sedan ut i befintligt skal med övervåning på 50-talet. Grundplanen är att lägga golvvärme på 1a våning och radiatorer på 2a våning. Hela huset står på en torpargrund, dock har man vid ett tillfälle grävt sig in under huset och murat upp en källare som är ca 5x8,8 meter. Hela huset är 9,8x9,8 meter.
När jag börja riva i golvet upptäckte jag att det är ungefär ett lager på bara 10 cm med sågspån som isolering mellan trossbotten och det massiva trägolvet. Vilket ställer till det lite i min plan med att isolera under den tilltänkta golvvärmen. Trossbotten/bjälklaget ligger ju även an mot de uppmurade källarväggarna så det blir ju svårt att skaffa sig mera djup.
Vad tycker ni är bästa lösning på detta dilemma?
- Riva ur allt golv och bjälklag samt gjuta och lägga golvvärmen i plattan (gjuta valv över källaren).
- Byta sågspånet mot isolering och lägga golvvärmen ändå trots svag isolering.
- Höja golvet för att få rätt isoleringsdjup på 200-250 mm (befintlig takhöjd på 1a vån. är 2,60 nu)
- Göra helt nytt regelverk och försöka få ett isoleringsdjup på 200-250 mm men ha tunnare reglar över källaren.
- Annan smartare lösning?
Håller på och renoverar en gammal kåk som byggdes i original utförande 1925 och byggdes sedan ut i befintligt skal med övervåning på 50-talet. Grundplanen är att lägga golvvärme på 1a våning och radiatorer på 2a våning. Hela huset står på en torpargrund, dock har man vid ett tillfälle grävt sig in under huset och murat upp en källare som är ca 5x8,8 meter. Hela huset är 9,8x9,8 meter.
När jag börja riva i golvet upptäckte jag att det är ungefär ett lager på bara 10 cm med sågspån som isolering mellan trossbotten och det massiva trägolvet. Vilket ställer till det lite i min plan med att isolera under den tilltänkta golvvärmen. Trossbotten/bjälklaget ligger ju även an mot de uppmurade källarväggarna så det blir ju svårt att skaffa sig mera djup.
Vad tycker ni är bästa lösning på detta dilemma?
- Riva ur allt golv och bjälklag samt gjuta och lägga golvvärmen i plattan (gjuta valv över källaren).
- Byta sågspånet mot isolering och lägga golvvärmen ändå trots svag isolering.
- Höja golvet för att få rätt isoleringsdjup på 200-250 mm (befintlig takhöjd på 1a vån. är 2,60 nu)
- Göra helt nytt regelverk och försöka få ett isoleringsdjup på 200-250 mm men ha tunnare reglar över källaren.
- Annan smartare lösning?
Enig, men vad talar för EPS som isoleringsmaterial framför typ mineralull eller att spruta cellulosa.L largab skrev:
Hur skulle du göra blindbotten? Bör man exponera träbjälklaget mot krypgrunden nu när värmesystemet byts i kåken?
Allt annat än spån är nog bra.daggberg skrev:
Krypgrund och ändrade egenskaper går nog diskutera. Men troligen så får du en temperaturhöjning därinunder vilket är positivt för minskad fukt. Om det finns plats under så kan ju ett alternativ vara blindbotten av EPS. Jag täckte undersidan av mitt uterumsbygge nu i sommar med 50 mm svart EPS. Över där 170 mm isolerskivor samt golvvärme. Jag vet inte om det är tillräckligt med 50 EPS. Tänkte mäta men det är inte klart ännu.
Jag skulle vilja säga att det blir en kallare krypgrund eftersom du ökar isolering och golvvärme är en "kall värmekälla" (ingen övertemp.)L largab skrev:Allt annat än spån är nog bra.
Krypgrund och ändrade egenskaper går nog diskutera. Men troligen så får du en temperaturhöjning därinunder vilket är positivt för minskad fukt. Om det finns plats under så kan ju ett alternativ vara blindbotten av EPS. Jag täckte undersidan av mitt uterumsbygge nu i sommar med 50 mm svart EPS. Över där 170 mm isolerskivor samt golvvärme. Jag vet inte om det är tillräckligt med 50 EPS. Tänkte mäta men det är inte klart ännu.
La du även plast på marken under ditt uterum för att stoppa markfukt?
Efter samtal med energirådgivare och införskaffad kunskap från fuktcentrum med artiklar som: http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/5_02_20.pdf
Blir det ett träbjälklag med ca 200mm isolering, träbjälklaget isoleras även från krypgrunden likt beskrivet ovan. Markytan rensas på organiskt material och kläs sedan in i plast. Dränering kommer ske. Förhoppningsvis klarar sig krypgrunden utan värmetillförsel eller avfuktning. Men för att underlätta kommer jag dra rör till krypgrunden och förbereda för en fläktkonvektor när jag installerar bergvärmepumpen. Ser jag att det blir en fuktig krypgrund kan jag installera värme lätt och lösa problemet då.
Blir det ett träbjälklag med ca 200mm isolering, träbjälklaget isoleras även från krypgrunden likt beskrivet ovan. Markytan rensas på organiskt material och kläs sedan in i plast. Dränering kommer ske. Förhoppningsvis klarar sig krypgrunden utan värmetillförsel eller avfuktning. Men för att underlätta kommer jag dra rör till krypgrunden och förbereda för en fläktkonvektor när jag installerar bergvärmepumpen. Ser jag att det blir en fuktig krypgrund kan jag installera värme lätt och lösa problemet då.
Liknande trådar
-
Bör jag tilläggsisolera eller inte. Förvirrad angående utförandet
Isolering -
isolera inifrån. Börjat sätta glespanel runtomkring för luftspalt
Isolering -
Oisolerat betonggolv, lägga golvvärme för att få bort luktproblem?
Golv -
Måste plattan bilas bort för att isolera?
Isolering -
Pumphus, isolerad för borrad brunn
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus