Byggahus.se

Hur bör man isolera för golvvärme i gammalt hus med en källardel?

1. daggberg
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Håller på och renoverar en gammal kåk som byggdes i original utförande 1925 och byggdes sedan ut i befintligt skal med övervåning på 50-talet. Grundplanen är att lägga golvvärme på 1a våning och radiatorer på 2a våning. Hela huset står på en torpargrund, dock har man vid ett tillfälle grävt sig in under huset och murat upp en källare som är ca 5x8,8 meter. Hela huset är 9,8x9,8 meter.

När jag börja riva i golvet upptäckte jag att det är ungefär ett lager på bara 10 cm med sågspån som isolering mellan trossbotten och det massiva trägolvet. Vilket ställer till det lite i min plan med att isolera under den tilltänkta golvvärmen. Trossbotten/bjälklaget ligger ju även an mot de uppmurade källarväggarna så det blir ju svårt att skaffa sig mera djup.

Vad tycker ni är bästa lösning på detta dilemma?
    - Riva ur allt golv och bjälklag samt gjuta och lägga golvvärmen i plattan (gjuta valv över källaren).
    - Byta sågspånet mot isolering och lägga golvvärmen ändå trots svag isolering.
    - Höja golvet för att få rätt isoleringsdjup på 200-250 mm (befintlig takhöjd på 1a vån. är 2,60 nu)
    - Göra helt nytt regelverk och försöka få ett isoleringsdjup på 200-250 mm men ha tunnare reglar över källaren.
    - Annan smartare lösning?

2. K
    Medlem Nivå 2
    Går värmen ned i källaren behöver man inte isolera för förluster. Man har värmen tillgodo i planet under.

3. L
    Medlem · Nivå 11
    Håller med. Byt ut spån mot eps så mycket det går/lämpligt.
    Källarutrymmet blir inte så kallt och därför blir värmeförlusten nedåt liten,