Byggahus.se

Hur bör man agera vid uppenbara fel utan åtgärd?

1. joooel
    Medlem · Stockholm · 26 inlägg

joooel

Medlem
    Hej!

Undrar hur man bör göra i följande situation:

Mina föräldrar hade länge gått och funderat på att byta ut köket hemma, då de inte hade lust eller kunskap att göra det själva anlitade dem ett företag som vi hittade på hem och villamässan. Verkar vara ett klanderfritt företag när man googlar dem i övrigt bekymrade varken jag (eftersom det inte är mitt kök) eller dem att kolla upp dem mer.

Företaget som anlitades jobbar på så sätt att de "hottar upp" kök med befintliga stommar, kompletterar upp med mer skåp, nya bänkskivor, skåpluckor etc.
    Företaget är dem som anlitar underentreprenörer för att utföra jobbet som beställts.

Nu till problemet, jobbet är jätteslarvigt utfört!

Den ena måttbeställda bänkskivan är ca 1,5 cm (!) för kort och de lämnade bara den så, med ett glapp till väggen.
    Socklarna är skruvade direkt i skåpsbenen (ser riktigt amatörmässigt utfört ut).
    Täcklister de använt upptill då de kompletterat med skåp hela vägen upp till taket är i annan vit kulör än resten av köket.
    Kylskåpet var tillbucklat då de råkat smälla till det med något.
    Det här är dessa jag kommer ihåg just nu men det finns fler fel.

Det är ju snyggt men börjar man kolla närmare är det massa småfel överallt, alltså sånt man anlitar yrkesmän för att slippa!

Han som är mina föräldrars kontaktperson på företaget verkar vara en riktig pajas, svår att få tag i och kan helt sonika strunta i att dyka upp när de bestämt tider.

Efter mycket om och men så har han varit ute och kollat på köket och sagt att de ska åtgärda det, bla. genom att limma dit en liten bit bänkskiva i slutet av bänkskivan ("det kommer bara synas för er eftersom ni vet om det")...

Tiden går och inget händer, och han är fortfarande svår att få tag i och mina föräldrar som inte alls är vana vid att anlita hantverkare är väldigt bekymrade.

Jag känner mig också delvis skyldig då det var jag som drev på dem lite i deras planer på att renovera köket, drog med dem till köksåterförsäljare, mässor och dylikt.

Så min fråga är, vad kan de göra för att se till att det här företaget skärper sig och gör klart sitt jobb?
    Tjänar man på att ta dit en besiktningsman?
    Är det ok att bara limma dit den där lilla biten bänkskiva eller kan man kräva att de byter hela? (fattar ju att de själva inte vill byta hela).

Tacksam för svar!

mvh Joel

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 192 inlägg

hempularen

Moderator
    Det är troligen inte OK att limma dit en bit. Haer de redan betalat för hela ombyggnaden?

Enkelt uttryckt så är det troligen så att om allt är betalt så blir det väldigt svårt att få firman att rätta till felen.

3. joooel
    Medlem · Stockholm · 26 inlägg

joooel

Medlem

hmm.

De valde att betala genom ett finansbolag, dvs avbetalningar. Men antar att det innebär att företaget som utfört jobbet fått betalt och deras skuld nu ligger mot finansbolaget?

Det knepiga är ju att köksleverantören själva anlitat snickare för att göra jobbet (som blev dåligt). Men måttfelet på bänkskivan är ju köksleveratörens fel då de är dem som varit och måttat upp allt.

Det bör väl rimligtvis vara så att köksleverantören ska ha totalansvaret för att jobbet är riktigt utfört?

Behöver lite tips på hur man kan klämma åt dem, vad man kan hota med :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.