Upptäckte idag att min bänkskiva. Den går som syns ifrån i diskhon och hela vägen ut, rätt igenom skivan.

Antingen tänker jag att jag skall trycka ihop den och limma med något slags superlim, samt försöker fästa något att skruva ihop det med från sidan.

Alternativt kan jag fylla i sprickan med något slags plastiskt träspackel, någon som råkat ut för samma sak?

Det lutar mot alternativ två då jag är rädd att om jag limmar/skruvar ihop den så kommer den spricka igen.

12914891_1081090955265816_434222051_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du skruvat fast bänkskivan i skåpen så är detta troligen anledningen till att den spruckit då massiva skivor kan ändra sig kraftigt med klimatet och sitter den då fast utan rörelseförmåga så blir det så här.
Dessutom är hålet för vasken väldigt nära kanten på bänkskivan.

Det blir svårt att få detta att hålla i längden än om du limmar det men börja och kolla om den sitter fast och ändra detta innan du försöker limma ihop det hela.

Kan ju vara vaskhålet som är för litet också så om skivan krympt så spricker det.

Protte

dra i lite klar silicon och glöm bort det istället, det är nog enklast.

Skulle aldrig förstöra en sådan skiva med silicon mitt på. Limma kläm ihop och säkra upp undertill med en list som är skruvad och limmad så långt ut på kanten som möjligt.

Limna, klämma ihop o säkra som föregående skrev plus plastik trä med passande färg för det stetiska. Sen har du en ny fräsch shiva.

ja plastiskt trä är ju mycket snyggare såklart.............:rolleyes:

Det är ju en spricka på 15-20 mm som kanske inte ens går igenom skivan och kan limmas. Därav mitt förslag att bara täta den lite fint och låta den vara. Glasklar silicon som man bara arbetar ner i sprickan lär ju knappast synas sen om man nu inte går dagliga ronder och synar små brister då såklart.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.