2 009 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hur blir resultatet - oisoleradplatta, liten isolering, golvvärme, klinkers?
Hej,
Dags att börja använda forum igen nu när vi har flyttat hus (70 tals villa, 1plan + källare, 142m2 per plan).
Det finns mycket info & många tråd om hur man ska/ska inte göra med källare, golvvärme mm. Men jag hittar inte mycket om hur resultatet blir för alla som välja en viss lösning.
För våran del gå vi mot följande lösning:
30-40mm EPS betong (lågt i tak, acceptera en visst förlust nedåt),
17mm golvvärmerör,
Flytspackel + 9mm klinkers.
Är det någon som har en liknande lösning som kan återkoppla om det blir bra eller inte?
Är ni nöjd med värmen i källare??
Har ni märkt något problem om det blir riktigt kallt under vintern eller varmt under sommaren?
Om ni är inte nöjd, varför och har ni gjort om någonting för att lösa problemet?
Tack på förhand!
//Mark
Dags att börja använda forum igen nu när vi har flyttat hus (70 tals villa, 1plan + källare, 142m2 per plan).
Det finns mycket info & många tråd om hur man ska/ska inte göra med källare, golvvärme mm. Men jag hittar inte mycket om hur resultatet blir för alla som välja en viss lösning.
17mm golvvärmerör,
Är det någon som har en liknande lösning som kan återkoppla om det blir bra eller inte?
Har ni märkt något problem om det blir riktigt kallt under vintern eller varmt under sommaren?
Om ni är inte nöjd, varför och har ni gjort om någonting för att lösa problemet?
Tack på förhand!
//Mark
Jag använde EPS när jag grävde ur ett gamalt pannrum men jag fick på mellan 25-40 cm EPS. Den isolerar ju inte riktigt som en markskiva. På det flytspacket och golvvärme och sedan våtrumsmatta. Det fungerar bra. När värmepumpen slår av på sommaren blir det lite svalt på golvet om man går barfota även om det är plastmatta. Tror det känns ännu kallare med klinkers, men du kanske har en annan värmelösning.T tmarkr skrev:
EPS är enkelt att jobba med och man sipper de långa torktiderna, slingorna kunde flyspacklas fast dagen efter.
Under EPSen lade jag plast som jag tejpade i skarvarna. Finns säkert 100 andra åsikter runt detta..
Det jag är osäker på är hur stor kaka man kan göra i kvadratmeter, EPS tål ju nästan inte att gå på (man får gå 'plattfot')
En väggen vätter mot en yttervägg och där tinar snön fort så jag ska isolera utifrån vid tillfälle.
Fördelar med EPS: torkar snabbt, enkelt att jobba med.
Nackdelar: Inte så billigt, man har plastkulor överallt efteråt och det isolerar ju inte lika som en EPS skiva
Lite suddig bild, men om man gör en anordning så kan man lasra samtidigt som man paddar ut EPSen.
Jag lämnade ca 3 cm under avloppsburnnen för flytspackel och värmesliingor om jag minns rätt.
Hej! Hur har det gått? Vi ska nu göra samma sak...T tmarkr skrev:Hej,
17mm golvvärmerör,
Tack på förhand!
//Mark
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Slinga runt träd - hur nära och hur blir resultatet?
Robotgräsklippare -
Badrumsrenovering - resultatet kanske inte helt ok?
Badrum -
Shuco vikdörrar - era erfarenheter av slutresultatet?
Fönster & Dörrar -
<!--// blir resultatet när jag går in i ämnen
Information & Feedback -
Resultatet av limmade ek-reglar...
Verktyg & Maskiner