Byggahus.se

Hur billigt går det att bygga ett lösvirkeshus själv.

1. V
    Medlem · 81 inlägg
    Tänkte starta en tråd där alla som byggt lösvirkeshus kan hjälpa dem som är i planeringsstadiet för en av sitt livs största affärer. Innan jag började bygga mitt lösvirkeshus och carport så letade jag på olika forum om priser, kostnader/m2, materiell standard mm, där byggherren har gjort det mesta själva samt förslag, råd, bilder mm och tyckte att utbudet var lite skralt. Nu är jag nästan helt klar och tänkte dela med mig om mitt bygge och hoppas att flera hjälper till med sina erfarenheter, fallgropar, förslag på priser/rabatter utan att göra reklam. Tycker också att det är bra att lägga upp bilder på huset både in och utvändigt istället för att bara skriva "-jag har byggt för 5000kr/m2" så att man kan utvärdera pris/kvalité. Hoppas alla håller god ton och att det inte blir någon skryt tråd. Förklara gärna varför du/ni har byggt/valt erat hus, tex hustyp, storlek, planlösning, ytskikt, vad är ni mest nöjda med, vad hade ni ändrat på mm, egen bakgrund, förutsättningar, vad man har gjort själv/entreprenad mm.

Redigerat 12 dec 2016 11:50
  2. V
    Medlem · 81 inlägg
    Började med att bygga carport med förråd/gäststuga 2012/13 för ca 220000kr. Svårt att specificera kostnaden för grävning och grusning/markduk/parkering då den är på samma faktura som annan grävning. Byggde blocken inomhus och hade hjälp av 2st snickare att resa carporten, totalt 80 timmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

image.jpg

image.jpg

Gjorde sedan klart insidan själv med kök och toa inkl rörmokeri. Laminatgolv Ikea
    image.jpg

image.jpg

image.jpg

300 mm cellplast i plattan, 120+45+70 i väggar och 500mm i tak. SP-Balans 3glas fönster. Direktverkande el. Hade ingen byggel utan byggde en ställning där jag ville ha det utanpåliggande fasadskåpet. El-killen från Vattenfall gillade det inte men höll med om att man har rätt att göra så. Kan tillägga att jag hade en ganska plan tomt som var lätt grävd och flyttade själv undan jordmassorna med traktor samtidigt som grävaren täckte av tomten. Körde även dit allt bärlag, grus, singel mm själv och körde ut det med en gammal baklastare.
    image.jpg

Har nästan bara anlitat enmansföretag och varit hjälpredan själv för att hålla nere kostnaden. Är inom industri och jobbar olika skiftgångar och är ledig under vissa perioder alt jobbar kväll, natt och helg, så att man är ledig på dem ljusa timmarna.

Redigerat 12 dec 2016 14:30
  3. V
    Medlem · 81 inlägg
    Har gjort allt till grunden inkl VA men hade hjälp av en rörmokare med golvvärmen.
    image.jpg

Byggde sedan väggarna på plattan förutom gavelväggarna som inte fick plats och hade hjälp av samma snickare som på carporten att resa väggarn första dagen
    image.jpeg

Andra dagen takstolar och råspont
    image.jpeg

Sedan höll jag på och gjorde resten själv förutom när vi la takpannorna, då kom ett gäng kompisar och hjälpte till.

4. V
    Medlem · 81 inlägg
    Var segt att hålla på den hösten och vintern och motivationen var inte på topp men till slut så var panelen på.
    image.jpg
    Stommen är 220+45+95, plattan 380 cellplast och vinden 570mm. OSB, gips, målade väggar och kaklat badrum. Inget extra någonstans, Ikeas näst billigaste kök och bänkskivor, Ikeas inbyggda vitvaror, laminatgolv i alla sovrum. Möjligen är elen lite extra med spottar i tak och fönstersmygar. Värme FLVP Nibe 370.
    image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

5. V
    Medlem · 81 inlägg
    Summering: ritningar, bygglov, utsättning, lagfart, vattenfall 74000kr. Carport ca 220000kr. Hus 800000kr. Min kompis var kontrollansvarig 0kr, färdigställande försäkring behövde jag inte ha eftersom jag byggde själv. Vatten och avlopp ingick i tomtpriset. Utöver det har jag diesel kostnader på lånade maskiner på ca 5000kr, hyra av traktorfräs 2000kr och gräsfrön 2000kr, Automower 17000kr. Framtida kostnader: Finns inte en enda buske/träd/blomma på tomten. Kantsten/cortenplåt , ev marksten gångar och carport, Panela innertaket samt spotlight carport. Förråd/friggebod. Var tvungen att bygga efter permanent kraven med ventilation och energikraven men kommer bara att använda det som fritidshus, iallafall dem 10 första åren. Skulle jag bo där permanent så skulle jag byggt större med egen tvättstuga. Det tar längre tid och är ofta jobbigare än man tror, men känslan att man har gjort mycket själv är belöningen. Huset är på 99 kvm och 3 sovrum, gäststugan är 28kvm.

6. Z
    Medlem · 170 inlägg
    Bra jobbat. (y)

7. V
    Medlem · 81 inlägg
    Kan även nämna att jag har handlat mycket av en virkes outlet i Fagersta, tex stommen och utvändig panel samt av en lokal bygghandel med bra rabatter. Virkes outleten säljer även på nätet vet jag, men jag tycker nog man bör se vad man köper då vissa produkter är andrahand och även tredjehands varor med tex kvistutslag mm, medans andra produkter är prima varor. Köpte färdigmålad (grundmålad+ 2 strykningar)vit utepanel billigare än trären panel pga att måleriet hade haft någon driftstörning så det blev en stor färgansamling 30-40 cm på 5-6 brädor i en stuv. Sparade både pengar och tid och platsmålade huset en sista gång året efter.

Redigerat 12 dec 2016 21:07
  8. tullemannen
    Medlem · 453 inlägg
    Det var väldigt positivt för mig med denna tråden!
    Går själv i tankar om att bygga lösvirke, fast som permanent bostad.
    Tusen frågor om ditt bygge finns... Men om vi börjar med grunden. Skulle du vilja speca (gärna extremt ingående) hur du gjorde din husgrund. Markförutsättningar, hur du drog VA, hur mycket grus, vilken typ av element, osv... Köpte du in en konstruktör på grunden? Mycket bilder uppskattas!
    Ursäkta att jag är så på :x

9. V
    Medlem · 81 inlägg
    image.jpeg

Efter att grävaren var klar rullade jag ut en tjockare markduk (som en filtmatta) dränering runt om och lade först på makadam 32-64 och sedan 16-32 och överst 8-16 och Paddade mellan varven. Gjorde en ränna i makadamen la i avloppet med rätt fall fyllde med rörgrus runt om. Rakade ut 8-16 med asfaltsraka och vägde av med laser innan blocken ställdes ut. L-block och ett lager cellplast placerades ut och skummades runt avloppsröret. På området är det inget problem med radon men min KA ville att jag plastade hela grunden med åldersbeständig plast med tejpade manchetter vid rörgenomföringar. Lade ut resterande lager cellplast med kall och varmvatten i olika lager. Drog med elen och en tomt PEM-slang för framtida fiberkabel. Gjöt fast golvbrunnarna. Plastlinjaler för golvvärmeslangen lades ut och rörmokaren hade med sig en smidig slangvinda till den bångstyriga slangen samt en manuell grunka som man fäste slangen med plastmälor. Lade i dem ihopnajade korgarna i voten och ut med armeringsmattorna som najades in i korgarna och ytterligare ett lager i yttervarvet. A och B järn i alla skarver och hörn. Markduk över dräneringen och motfyllning mot blocken. Färdigt för gjutning, var dock orolig (gjutarsjuka) och hällde vatten i alla rör så att man inte hade trampat ner någon brunn. Inga skarpa böjar på avloppet är väl att tänka på och jag har ganska lite fall på avloppet inne i huset och sedan tar fallhöjden ganska direkt utanför huset enligt rörmokarens anvisningar. Har dåligt med bilder, kan finnas i den gamla telefonen.

Redigerat 13 dec 2016 11:14
  10. K
    Medlem · 2 178 inlägg
    Fantastiskt initiativ, har ett eget liknande projekt på gång, men har inte kommit så långt att jag vill komma ut ur garderoben än. Hur lång tid tog det från att ni reste väggarna tills det var "tätt" och snö som på den sista väggen?

11. B
    Medlem · 61 inlägg
    Åh, en skryttråd, den måste jag bidra till.

Tyvärr har jag inte byggt något hus men jag har ganska nyligen färdigställt ett tillbygge vilket väl har viss relevans för tråden. Tillbygget är på drygt 50 kvm (jag har inte jättebra koll på storleken) i två våningar och har kostat exakt 148666 kr (jag har jättebra koll på kostnaderna) när allt utom några fönsterfoder är färdigt. Standarden är, som vi brukar säga, torpmässig: träfasad, bristfällig isolering (20 cm i grunden, 120+45 i väggarna och 195 i taket), korrugerat plåttak, plastfönster (20 st för att vara exakt, vilket drev upp priset en aning, men bara en aning), men det inkluderar också ett komplett badrum, golvvärme i bottenplan och en oanständigt dyr altandörr (3% av hela byggkostnaden, för en dörr).

För att komma ned i den rätt låga prisnivån har vi förstås tagit vissa genvägar. Virket är t ex från en skogsägande släkting och kostade ungefär halva Byggmax-priset. Fönstren kommer från Polen. Några saker är köpta begagnat och det mesta övrigt kommer från lågprisvaruhusen. Ett totalt undvikande av avlönade hantverkare har hållit lönekostnaderna på exakt noll kronor. Det sistnämnda var antagligen dumsnålt men har man mer tid än pengar kan man göra så. Det finns ju en viss prestige i det också. T ex hade vi inte råd eller lust att anlita grävmaskiner så jag grävde grunden, ungefär 20 kubikmeter jord, med spett, spade och skottkärra.

Byggnadstekniskt är det givetvis enklast möjliga, men jag inbillar mig att det skulle fungera för ett helt hus också. Grunden är grävd ner till berggrund på vilken grundmurar av lecablock är murade. Innamätet fylldes med makadam och cellplast varpå en betongplatta gjöts (för hand med blandare givetvis). Väggarna är vanliga regelväggar av femtumsvirke och taket består av en nockbalk som vilar på en hjärtvägg (och ansluter till det gamla huset) samt åttatums takbjälkar från nockbalken till ytterväggarna, med andra ord inga riktiga takstolar utan ett bjälktak eller vad man nu kan tänkas kalla det.

12. K
    Medlem · 2 178 inlägg
    Jag tror att just skryttrådar var vad TS var trött på. Men posta gärna lite bilder! Ligger det inom planlagt område så att kommunen var inblandad? Vad tyckte de om dina polska reglar, äger släktingen ett riktigt sågverk eller var allt bondsågat??

• Laddar…
  13. B
    Medlem · 61 inlägg
    Det var ironiskt menat. Jag har tyvärr inga bilder tillgängliga just nu, kan eventuellt lägga upp någon ikväll. Kommunen har lyckligtvis inte varit inblandad och allt virke är bonnasågat med den precision det innebär (torpmässigt som sagt, jag har redan planerat att skaffa en riktig planhyvel om jag någon ska bygga ett riktigt hus, förutom att måtten blir bättre så är det även trevligare att arbeta med hyvlat virke).

• Laddar…
  14. kaneone
    Medlem · 69 inlägg
    Hej!
    Bra projekt!
    Bygger själv semestervilla, 160 kvm. Landar på ca 6000 kr/kvm. Ex tomt.
    http://nybyggaranda.se

mvh Niklas

Redigerat 13 dec 2016 15:31
  15. ronolo
    Medlem · 312 inlägg
    Vi landade på ca 10000:- /m2 för drygt 200 m2 1,5plan med källare, tomt ej medräknad, Vi har utgått fr ett hus som stod på platsen fr början. Men det var nog snarare fördyrande att spara på det lilla vi behöll.