Byggahus.se

hur bete sig med svårflörtad entreprenör?

1. lakritstrollet
    Medlem · 40 inlägg

lakritstrollet

Medlem
    Hej alla forumister!

Mitt första inlägg, får hoppas man sköter sig!  

Vi har bott i vårt nybygge ett tag. Och det mesta fungerar, men inte allt. Vi har efter dryga året fortfarande en åtgärdslista som inte förefaller vara vår entreprenörs första prioritet att veta av. Dessutom har vi kompensation att vänta för material som togs från byggarbetsplatsen, material som ingick i byggsatsen men som ersattes av oss när vi valde annat material istället.

Problemet vi har är att det inte finns någon dialog mellan oss och vår entreprenör. Vi har därför tagit oss friheten att fakturera det saknade materialet enligt marknadspris. Vilket (naturligtvis) bestridits av vår entreprenör. Vi har mail-kivats lite därefter men inte kommit fram till någon lösning.

Vad bör vi göra? I praktiken rör det sig om stöld. Bör vi hota med indrivning (trots att fakturan bestridits) och polisanmälan? Jag vet att man alltid bör sträva efter en fredlig uppgörelse, men ibland verkar det vara lögn. Och att stämma hantverkare och entreprenörer förefaller i dag vara mera regel än undantag tycks det.

Så - hjälp önskas. Någon som suttit i samma sits?

PS! F n undviker jag att nämna entreprenören vid namn, men det kan bli aktuellt framöver om vi fortsatt har problem, då det kan serva som avskräckande exempel.

2. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Re: hur bete sig med svårflörtad entreprenör?

Du behöver inte hota rakt ut till att börja med om du inte har för avsikt att fullfölja.

Jag skulle ta ett samtal med entrepenören och nämna de punkter som du skrivit om i ditt inlägg. Jag skulle också nämna vad som skulle kunna ske i förbifarten.

Prata eller maila med entrepenören för att få honom att förstå att detta är ett problem som inte kommer att försvinna och på ett snällt och pedagogiskt sätt övertala honom/henne/dem att de gör bäst i att göra rätt för sig.

Saken är ju den att om de tagit material från byggplatsen så klassar iaf jag det som stöld och jag skulle inte ge mig, inte heller om det finns punkter som skall åtgärdas. Visst är det kul att fightas men i detta fall så får man vara lite taktisk tror jag och det bästa sättet verkar vara att behandla dem som ett tjurigt litet barn.

3. C
    Medlem · 8 816 inlägg

Tänk på att ha "torrt på fötterna" när det gäller ditt upplägg. Om det t.ex. finns en överrenskommelse att materialet skulle tas tillbaka så gör du nog bort dig om du polisanmäler dem för stöld (däremot har ju uppenbarligen krediteringen uteblivit, men då är det ju inte en polissak).

Tänk på att fullfölja alt. lägga ner det du redan påbörjat. Om de har bestridit din faktura så måste du t.ex. inom rimlig tid göra klart för dem att du inte accepterar deras bestridande. Annars är det svårt att ta upp det vid ett senare tillfälle.

Vad finns det som stödjer din sak? Finns det t.ex. något som visar på var det "stulna" materialet har tagit vägen? Tyvärr knappast någon idé för dig att dra det till domstol om du inte har några bevis.

Se till att du har kvittens på att all releveant korrespondens är mottagen. Rek. brev, eller min favoritmetod fax som skriver ut mottagningskvitto. För dagbok över alla releveanta händelser.

4. M
    Medlem · Stockholm · 1 055 inlägg

Modig

Medlem

Finns det konsumentvägledare i din kommun? De borde kunna ge råd, dels vad gäller helheten men även det som gäller fakturan. Att de bestrider fakturan gör det svårare (men säkert inte omöjligt) att starta indrivningsprocess. Men det är nog bra att veta vilka rättigheter du har och vilka åtgärder du faktiskt KAN vidta innan du hotar med det.

Om du inte kan få hjälp av konsumentvägledare så borde du kunna fråga Kronofogden angående fakturan och eventuell indrivning av den.

Spara all korrespondens via e-post eller vanlig post. Det kan fungera som bevis senare.

5. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Jag kom på en sak till. Om du löser ett billigt medlemskap i villaägarnas riksförbund kan du få juridisk hjälp av dem.

6. lakritstrollet
    Medlem · 40 inlägg

lakritstrollet

Medlem

Hej!

..och tack för era råd! Vi har haft en rätt långdragen diskussion med entreprenören och vi har såväl besvarat deras bestridande som föreslagit att man helt sonika ska återbörda det som är vårt. Det tycks inte finnas mycket vilja från deras sida, tilläggas kan attdet är en väldigt snål människa som varit vår kontakt, man hann knappt blinka innan fakturorna damp ner i brevlådan efter överenskommen tidpunkt under bygget. När det nu gäller en omvänd faktura så är saken bevisligen i en helt annan dager och vi får nog ta till storsläggan för att få in våra pengar. Tilläggas kan att vi hade en muntlig överenskommelse om att entreprenören skulle köpa överblivet material då det var känt att det skulle bli över redan vid kontraktsskrivningen, dessvärre hamnade aldrig den uppgörelsen i kontraktet.

Vi har absolut för avsikt att fullfölja om så krävs, vi har dessutom god dokumentation av vad som utspelats under de 18 månader vi bott i vårt hus. Vidare har vi ett antal åtgärder som kommer att få anstå tills tvåårs-besiktningen, de kan vi leva med då de i princip är småsaker. Det var f ö från just konsumentvägledaren i kommunen vi fick information om skyldigheten entreprenören har när det gäller just den s k tvåårsbesiktningen eller mera korrekt §59-besiktningen i konsumenttjänslagen så här känner vi att vi har både underlag och skydd genom lagstiftningen.

Vidare är vi medlemmar i villaägarna, kanske att det vore dags att kontakta dem för ett utlåtande? Att vara lite psykolog kan ju alltid vara en smart medelväg, man kan ju exempelvis råka nämna att man numera är aktiv på byggahus och att man därmed också har ett stort antal människor som läser det man skriver.

Man får väl fundera ett tag till innan man ringer eller mailar. I vilket fall, tack alla hjälpsamma husbyggare!

7. A
    Medlem · 853 inlägg

ama

Medlem

Jag tycker att ni ska ta kontakt med Villaägarnas riksförbund. som medlem får du gratis juridisk rådgivning per telefon, mail eller brev, det är bara att ringa! Jag letade upp länk och telefonnummer:

"Du når oss på telefon 020 - 626 099 eller via e-post: juristbyra@villariks.se."

http://www.villariks.se/nolog/juristbyra1.asp

/ama

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.