Hej, detta plommonträd planterade jag som liten planta för fem-sex år sen och nu har det växt mig långt över huvudet.
För första gången ska jag nu beskära det, men vilka grenar ska kortas (eller tas bort?) Tacksam för svar!

• Plommonträd framför gul byggnad, omgiven av buskar med två svarta soptunnor i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plommonträd i trädgård bredvid grön byggnad, redo för beskärning första gången efter fem-sex års tillväxt.
    Skapa konto
  • Plommonträd i trädgård, redo för beskäring, med tätt lövverk och några utstickande grenar.
    Skapa konto
Plommon ska beskäras mycket försiktigt och helst bara enstaka grenar. Dessutom kanske lite försent denna säsong - augusti/september vore lämpligare men det beror på var i landet.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Plommon ska beskäras mycket försiktigt och helst bara enstaka grenar. Dessutom kanske lite försent denna säsong - augusti/september vore lämpligare men det beror på var i landet.
Vilka enstaka grenar ska bort för att inte få ett träd som blir omöjligt att skörda? Är det dom tre långa som drar iväg upp förbi alla övriga och tar jag då bort dom från stammen eller halverar jag dom bara?

N
Ja som sagt var mycket försiktig när ni beskär trädet. Grannarna beskar ett träd i ungefär samma storlek för hårt och det fick till följd att trädet dog.

• Wow
Jorre-Bygg
  • Laddar…
Vad är det för plommonsort som blir så högt?

🤔🤔 Det kanske är vettigt att anlita en arborist/duktig trädgårdsmästare om ni vill vara säker på att trädet klarar sig. Det borde beskurits för ett par år sedan för att förhindra att det rände i höjden.

Här kan ni böja grenarna. Ni kan vänta till våren då det börjar sava så det blir det lite smidigare. Bind en käpp längs de sista 2/3 delar ut på de långa skotten och fäst snöre i slutet och bind ner mot stammen. Du känner hur mycket det går att böja innan det är risk att bryta, horisontellt bör gå bra. Om ni knäcker några grenar är det ingen fara, bara kapa i grenvinkel.

Rädslan att beskära är förresten mycket överdriven. Jag skulle utan att oroa mig ta bort 1/3 av kronan, men böjer ni ner mister ni mindre tillväxt.

• Gilla
Jorre-Bygg
  • Laddar…
J Jorre-Bygg skrev:
Hej, detta plommonträd planterade jag som liten planta för fem-sex år sen och nu har det växt mig långt över huvudet.
För första gången ska jag nu beskära det, men vilka grenar ska kortas (eller tas bort?) Tacksam för svar!
Ett tips är att kolla på YouTube där det finns massor av filmer på både svenska o engelska hur man ska beskära träd/fruktträd. Så kan du se hur göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.