Karta över radhusområde med markerade tomter och beteckningar som A- och B-hus, orienterat runt en väg och grönområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket av dessa radhus har bäst solläge, dvs hur mkt skymmer grannen? Det är tvåplanshus. Hittar inget verktyg för detta och gissar att A-husen är lite bättre..? Ngt proffs som kan hjälpa mig?

Laszlo Toth
Hej!

Hitta.se har en solguide som fungerar för denna typen av problem.

Generellt är det inget hus som har något "bra" solläge. Jag personligen skulle rekommendera 2b-4b-6b om du vill åt mest soltimmar. Dock så ser det ut som du har en ganska stor väg som går utanför dessa.

• Gilla
ElinEva och 1 till
  • Laddar…
Tack! Ja, det är ju inte optimalt läge. På sommaren när solen står högt kanske det ändå inte är skugga på hela tomten? Helt ok om man kan flytta ut utemöblerna på gräset och ändå fika/äta middag i sol.

Och precis, vägen vid nr 2-6 är inte så kul.

8A, nära till parkeringen också

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
8A, nära till parkeringen också
Varje hus har egen uppfart, den parkeringen Är för gäster och hus 2-6. Tror du solläget är bättre där än tex 10 A?

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
12D! Stor del av gräsmattan har jättemycket sol sommartid.

Den är såld tyvärr. Vad tror du om 10D?

E ElinEva skrev:
Varje hus har egen uppfart, den parkeringen Är för gäster och hus 2-6. Tror du solläget är bättre där än tex 10 A?
Kartan bör väl vara norrorienterad så sydläget på 8A bör ju skapa bäst förutsättningar. Men i det stora hela så spelar det nog inte så stor roll vilket man tar.

• Gilla
ElinEva
  • Laddar…
E ElinEva skrev:
Den är såld tyvärr. Vad tror du om 10D?
10D är kanske ok beroende på hur höga husen är. 2A får ju kvällssol på gräsmattan. Generella är A-husen bäst, sen D. Får man inte gavel så flytta någon annanstans.

• Gilla
ElinEva
  • Laddar…
Hemmakatten
På tomter 2, 4, 6 B får ni både söder- och västsol. Dvs. kvällssol. Det skulle jag värdera mer än att det går en väg utanför. På tomt 6B har ni dessutom inga grannar till öster.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
På tomter 2, 4, 6 B får ni både söder- och västsol. Dvs. kvällssol. Det skulle jag värdera mer än att det går en väg utanför. På tomt 6B har ni dessutom inga grannar till öster.
Dock mot "stora vägen".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.