Ska sätta in en ny pump till mitt "bevattningsvatten". Vattnet tas från en gammal brunn och den nya hydroforpumpen placeras på samma ställe där den gamla pumpen satt (okänd sort). Mitt problem är att den nya pumpen inte får upp något vatten ur röret från brunnen.
Nu funderar jag på om det har med sughöjden att göra och undrar därför varifrån man beräknar sughöjden; Är det från höjden pumpen står på till vattenytan i brunnen eller är det från höjden pumpen står på till längst ner på röret som är nedstucket i brunnen?
Spelar längden på röret i sidled någon roll? Har ca. 10 m mellan brunnen och byggnaden där pumpen står.

Sughöjden tror jag räknas till vattenytan. C:a 7 meter är max men man bör ha kortare än så. Backventill i botten på sugröret är ett måste samt att man måste fylla pumphus och sugledning med vatten för att få det att ta. Trycklängd/höjd är i regel mycket långa så det är inget problem i ditt fall. Sugledningen måste också vara av material som inte sugs ihop, metallrör eller PEM-slang går bra.

• Gilla
Jochi och 2 till
  • Laddar…
Den viktiga höjden är från vattenytan till pumpen. Men vattenytan tenderar att variera. Så i värsta fall är det änden på röret. Längden på sugröret spelar roll. Men det är sällan avgörande. Framför allt är det besvärligare att fylla ett långt rör innan man kör igång pumpen. De flesta vattenpumpar måste ovillkorligen jämte sugröret fyllas med vatten innan de kan fungera.

• Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Sughöjden tror jag räknas till vattenytan. C:a 7 meter är max men man bör ha kortare än så. Backventill i botten på sugröret är ett måste samt att man måste fylla pumphus och sugledning med vatten för att få det att ta. Trycklängd/höjd är i regel mycket långa så det är inget problem i ditt fall. Sugledningen måste också vara av material som inte sugs ihop, metallrör eller PEM-slang går bra.
Det är bara pumpen som byts ut samt kortare rör och liknande i anslutning till den. Anläggningen har fungerat fint med den gamla pumpen.
Backventil finns och alla rör är pem-slang och har såklart fyllt rör och pumphus med vatten
Allt fungerar när jag bara tar ett kort sugrör och sätter i en hink, så det är någonting i kombinationen nya pumpen/sugröret till brunnen som inte funkar

finns det någon som kan förklara varför pumphöjden är från vattenytan till högsta punkt och inte från pumpen till högst punkt?

Exempel:

Start.....
Gräs: 0 m
vattenyta: -1 m
Pump i brunn: -5 m
Pumpen pumpar då upp vatten från sin placering 5m upp till högst punkten. Är pumphöjden 5m eller 1m ?

slut:
Gräs: 0m
Vattenyta: -4m
Pump i brunn: -5m
Pumpen har kämpat på och sänkt vattennivån 3m. Men orkar inte mera, är det då pumphöjd 5m eller nu 4m som den lyckas uppnå?

Om svaren är 1m och 4m. Varför ?

Viktor.J Viktor.J skrev:
finns det någon som kan förklara varför pumphöjden är från vattenytan till högsta punkt och inte från pumpen till högst punkt?

Exempel:

Start.....
Gräs: 0 m
vattenyta: -1 m
Pump i brunn: -5 m
Pumpen pumpar då upp vatten från sin placering 5m upp till högst punkten. Är pumphöjden 5m eller 1m ?

Gräs: 0m
Vattenyta: -4m
Pump i brunn: -5m
Pumpen har kämpat på och sänkt vattennivån 3m. Men orkar inte mera, är det då pumphöjd 5m eller nu 4m som den lyckas uppn

Om svaren är 1m och 4m. Varför ?
Pumpens geodetiska lyfthöjd är 1 m om den står på gränsnivå. Därtill kommer litet tillägg för friktionsförlust för 5 m rör men det är praktiskt försumbart.

Sug från brunnen fungerar så här
Pumpen sänker trycket under atmosfärtrycket. Detta verkar på vattenytan i brunnen och trycker upp vattnet. atmosfärtrycket är ca 10 m men så stort undertryck klarar ingen pump, i allmänhet 6 till 7 m.

Det är tryck skillnaden mellan pumpens sug och trycksida som är av intresse. Inte hur högt tryckslangen går från pumpen.

D Daniel 109 skrev:
Det är tryck skillnaden mellan pumpens sug och trycksida som är av intresse. Inte hur högt tryckslangen går från pumpen.
Du har rätt i att så brukar frågan vara om en pumps tryckuppsättning. Dock uppfattade jag frågan här hur stor sughöjden är om inloppet i en brunn ligger 5 m ner och brunnens vattenyta 1 m en under mark där pumpen står.

Nej, pumpen är 5m ner i brunnen.

D Diremone skrev:
Det är bara pumpen som byts ut samt kortare rör och liknande i anslutning till den. Anläggningen har fungerat fint med den gamla pumpen.
Backventil finns och alla rör är pem-slang och har såklart fyllt rör och pumphus med vatten
Allt fungerar när jag bara tar ett kort sugrör och sätter i en hink, så det är någonting i kombinationen nya pumpen/sugröret till brunnen som inte funkar
Antar att det är fråga om en pump med 1-fasmotor.Om det är en trefasmotor kan den snurra åt fel håll. Det åtgärdas med att skifta två faser i anslutningen.En centrifugalmaskin (fläkt eller pump) som går baklänges kan pumpa åt rätt håll men med liten effekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.