Hej!
Tänker att här inne finns det massor med erfarenhet!!
Jag har ett befintligt (50 år gammalt) gästhus på tomten som är 4 x 8 meter.
På ena långsidan är det ett takutsprång på 2,3 meter med en "gångaltan" på 2 meter längs hela sidan.
Så från fågelperspektiv (läs: satellitbild/flygbild) så är huset/taket ca 7 x 9 meter.
Allt är i behov av renovering. Dvs tak, väggar, golv, trossbotten osv måste bytas ut.

Hur räknas byggytan? Vad gäller?
Taket efter renovering kommer bli lika stort som tidigare.
Kan jag "stjäla" 1 meter av gångaltanen så själva huset blir 5x8 meter utan konsekvenser, tro?
Eller måste jag söka bygglov? 🫣

U
Byggarea räknas utifrån ytterväggarnas yttermått. Dock tillåts då endast takutsprång på max 60, projicerat på marken, för att det ska räknas så.
Vid större takutsprång än 60cm så räknas all area in som projiceras under takytan som byggnadsarea.

Men du kan behöva söka bygglov ändå för en så stor förändring. Är det inom detaljplan?

U Utsliten och utdömd skrev:
Byggarea räknas utifrån ytterväggarnas yttermått. Dock tillåts då endast takutsprång på max 60, projicerat på marken, för att det ska räknas så.
Vid större takutsprång än 60cm så räknas all area in som projiceras under takytan som byggnadsarea.

Men du kan behöva söka bygglov ändå för en så stor förändring. Är det inom detaljplan?
Tack för ditt svar!
Det är utanför detaljplanelagt område (än så länge, är bara en tidsfråga!), i en sammanhållen bebyggelse vid kusten.
Det här byggdes före min tid. Undrar hur jag ska tänka, om jag måste renovera exakt enligt befintligt eller om jag ska räkna takets storlek som "max" byggyta om du förstår hur jag menar.

U
Jonsson66 Jonsson66 skrev:
Tack för ditt svar!
Det är utanför detaljplanelagt område (än så länge, är bara en tidsfråga!), i en sammanhållen bebyggelse vid kusten.
Det här byggdes före min tid. Undrar hur jag ska tänka, om jag måste renovera exakt enligt befintligt eller om jag ska räkna takets storlek som "max" byggyta om du förstår hur jag menar.
Fanns det bygglov eller finns det handlingar på befintlig byggnad?

U Utsliten och utdömd skrev:
Fanns det bygglov eller finns det handlingar på befintlig byggnad?
Jag vet inte om det ens behövdes bygglov på den tiden. På kommunens planritningar finns byggnaden utmärkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.