Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur beräknas avstånd brandskydd för fönster?

1. L
    Medlem · Stockholm · 593 inlägg

ÉlPon

Medlem
    Jag gör en tillbyggnad vars hörn kommer 4,4 meter från en friggebod i trä utan isolering. Tillbyggnadens väggar är i gips inne och sen utegips så dessa antar jag uppfyller EI 30 som är krav vid <5m. Men måste även fönster uppfylla EI 30, dessa sitter 5 meter från bodens hörn? Eller är det bara de delar som är inom 5 meter som måste uppfylla kravet? Se skiss på avstånden.

Sen är det frågan om jag ens behöver bry mig om avstånden då det är en bod. Men där är reglerna lite otydliga. Om man sätter upp en bod behöver man inte tänka på detta, men det står inget om tvärt om att att man bygger mot en bod och vid tidigare trådar på byggahus så verkar ingen riktigt veta.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    avstånd.png

2. K
    Medlem · 4 inlägg

Kattenkakan

Medlem
  3. L

ÉlPon

Medlem
    Ok jag har inte förstått mig på guiden exakt men jag har bara antagit att gips, osb, glasull 170mm, utegips, isolering fasadskiva uppfyller EI 30.

Men frågan är om båda två hela fasader på tillbyggnaden måste klassas eller om det bara är det inom avståndet 5 meter som gäller (alltså inte fönstret)

I värsta fall kan man ju flytta boden 6 dm tillfälligt. Sen flytta tillbaka igen eftersom en bod inte behöver uppfylla dessa krav.

4. K
    Medlem · 4 inlägg

Kattenkakan

Medlem
    Det räcker med ena byggnaden, du får ha 1m2 fönster på varje vägg som inte är brandklassade. Sen tror jag inte att du behöver EI30 då det bara är en bod, inte ett garage. Kolla med din kommun, de borde veta.

5. K
    Medlem · 110 inlägg

konunge87

Medlem
    om friggeboden är just en friggebod dvs under 15kvm så utgår krav på skydd mot brandspridning mellan byggnader,

6. L

ÉlPon

Medlem
    Det är en friggebod på 10m2 och sen har den nog utökats efteråt med inbyggt vedförråd vägg i vägg på 8,5m2.
    Kommunen sa på samrådet svävande samma att friggebod inte räknas.

Jag låter det stå kvar och tänker att om de klagar vid platsbesök så kan jag minska ner vedförrådet med 3,5m2 så blir det 15m2 totalt.

7. K
    Medlem · 110 inlägg

konunge87

Medlem
    tänk på att försäkringsbolag kan ha synpunkter på i fall det skulle hända något och ifall utförandet avviker från reglerna. inte säkert att de säger något men kan vara bra för dig att veta

8. L

ÉlPon

Medlem
    Ok jag kan ju minska ner vedboden med 3,5m2 för säkerhets skull då. Avstånden till tillbyggnaden är den samma men då är det 15m2 vilket är friggebod.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.