Byggahus.se

Hur beräkna golvvärme effekbehov?

1. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem
    Jag planerar köpa en golvvärme kabel till mitt blivande snickebod. Det blir ca 24-25 kvadrat som är hyfsat välissolerat och jag vill kunna hålla minst ca +10 grader när det är som kallast. Jag har hittat en kabel som ska ge 17w / m. Om jag najjar den i armeringsnäter som har 15cm maskor så räknade jag ut att jag behöver den som är 112m lång och totalt 1900w.

Men hur vet jag om den räcker effektmässigt? Eller det kanske rentav är för hög effekt, det finns en som är på 10w/m ochså.

-Hur beräknar man effektbehovet för golvvärme?

2. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 995 inlägg

snuttjulle

Medlem
    http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/selection/wizard/default.aspx finns det en beräkning på värme. Finns säkert hos flera tillverkare numera. Spontant låter 1900W lite för 24-25 kvm har för mig att man räknar på ca 100W/kvm vid vanliga radiatorer och däromkring även vid golvvärme. Självklart beroende på isolering mm. Själv överdimensionerar jag än underdimensionerar då det är lättare att skruva ner än att försöka få ut mer effekt. ;)
    Ett tips om du bygger nytt är att kolla på vattenburet med egen elvärmare så har du i framtiden möjlighet att koppla på vanlig panna eller bergpump. Retar mig själv på att jag inte la ner slang i sammband med gjutning.

3. E
    Medlem · jämtland · 20 168 inlägg

elmont

Medlem
    Man ska inte lägga in el-golvvärme utan att först kontrollera vilken kabel man ska/får använda. Olika golvmatr. och förläggningssätt för olika kablar och olika effekter, tex vissa får man lägga direkt på trä andra ska gjutas in. Fel kabel på fel ställe kan sluta i katastrof.

4. F
    Medlem · 228 inlägg

falukorv

Medlem
    För komfortvärme ca 40-50W/kvadratmeter
    För tillräcklig uppvärmning ca 75-100W/kvadrat.
    Om man inte överstiger 100W/ kvadratmeter så kan man använda dem flesta typer av golvbeläggningar.

• Laddar…
  5. R
    Medlem · 950 inlägg

robban44

Medlem
    Skall du gjuta in kabeln i sulan skall du ju använda för detta avsedd kabel, alltså den som avger 17w/m.
    Minst 70w för komfortvärme och för full uppvärmning behövs 100w enligt bl.a Nexans värmekabel.
    Som snuttjulle mycket riktigt skriver är det ju bäst att överdimensionera lite så man har marginaler uppåt.

6. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem
    Suveränt, tack! Jag testade tycothermals beräknings program och fick svaret att för 22 kvadrat behövs 1720w och 86m med T2 blå 20. med 256mm mellanrum.

I nybygge skulle man räkna med 70w per kvadrat.

Om jag kör med 150mm mellanrum och 1900w borde jag klara mig bra tycker jag.

Kabeln jag avser köpa kommer från http://www.thermopads.com/product_commercialsegment.html och är vad jag förstår avsedd för ingjutning i betongen.

• Laddar…
  7. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem
    Har du nån länk till nån elvärmare för detta? Kanske Uponors lösning med en värmare inbyggd i cirkpumpen är den du tänker på? Undrar vad den kostar...

Elkabeln kostar ca 1000kr och det är mest grundvärme jag vill ha så inte maskinerna rostar eller målfärgerna fryser så jag mistänker att vattenburen värme kostar mer än det smakar... Fast bara slangen borden inte bli så blodig... Kanske man ska satsa på både elkabel och vattenslang?

Hur gör man då, lägger man elslingan över armeringen och vatten slingan under eller?

8. snuttjulle

snuttjulle

Medlem
    Kommer inte ihåg vem som gjorde denna värmare men vet att det skrivits om den här på forumet. elpush eller nått liknande tror jag namnet va. Hur man lägger slingorna när man lägger dubbelt tror jag inte har någon betydelse om man gjuter in dem i ny platta då värmen nog sprider sig bra iaf.

9. Mikael_L
    Medlem · 40 520 inlägg
  10. K
    Medlem · Stockholm · 34 inlägg

KalleSWE

Medlem
    Glöm inte att potentialutjämna armeringsnätet bara!

11. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 113 inlägg

Peter2400

Medlem
    Du bör nog räkna med elkostnaden i din kalkyl också.
    Elslingor på 1900w borde kunna generera en kraftig elräkning även vid grundvärme.
    Golvvärme är även väldigt trög värme, om du vill snickra i din bod får du nog planera det en dag i förväg.

Jag hade nog satsat på ett vattenburet system med möjlighet att koppla in en värmepump
    eller monterat en luft/luftvärmepump.

12. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem
    Jag köper via en elgrossist :)

13. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem
    Visst, en värmepump skulle bli billigare driftmässigt men den kostar förmodligen från 30 000kr om man ska ha vattenburet. Det enda alternativet som jag ser är en luft/luft pump som man kan få för några (ganska många i sammanhanget) tusenlappar.

Jag är inte så kinkig att jag måste ha varmt när jag snickrar, det går bra med jackan på ochså ;) Huvudsaken är att verktyg och maskiner inte mår dåligt på vintern.

14. snuttjulle

snuttjulle

Medlem
    Visst är det trevligt med golvärme men då detta är en verkstad så ger det ju knappast mys effekt om fötterna då du troligen har skor på dig där. Själv skulle jag nog gå för att gjuta ner slang för framtiden och sedan köra antingen typ frostvakt ( vanliga radiatorer stälda på 10 grader). Och sedan ha en färmefläkt för att kunna få upp tempen fort vid jobb. Ev köra med en bilig luft/luft pump.

15. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem
    Hur funkar en luft/luft i en dammig verkstad med sågspån och sånt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.