Byggahus.se

Hur beräkna energiåtgång?

1. T
    Medlem · Skåne · 586 inlägg

Tornhill 2

Medlem
    Hejsan.

Vi funderar på att bygga uterum och funderar på hur man skall kalkylera med uppvärmningskostnader och uppvärmningsmetoder för isolerade och oisolerade partier.

Jag kollade på SMHI och där vi bor (Skåne) är dygnsmedeltemperaturen ca:
    jan -1
    feb -1
    mar 1
    apr 3
    maj 11
    jun 15
    jul 16
    aug 16
    sep 12
    okt 9
    nov 5
    dec 1

Om vi vill hålla 5 grader (frostfritt) i utrymmet, så borde det väl då bli, för tex januari:
    6 grader temperaturhöjning x 24h x 31 dagar = 4,5k gradtimmar.
    Om vi vidare räknar med 30m2 tak och 30m2 väggar, båda med isolervärde på 1.5, så borde det kosta 4,5k x ( 30 + 30) x 1.5 = 400kWh att värma uterummet från -1 grad till +5 grader under 31 dagar, om vi bortser från läckage genom golvet.

Stämmer mina tankar?

I verkligheten skall uterummet ligga i en vinkel mellan två huskroppar i söder-väster. Finns det någon schablon på vad det innebär för energiåtgång?

Som ni kanske förstår, så är det inte några särskilt exakta siffror jag är ute efter, utan bara en grov uppskattning och framförallt konfirmation om att min beräkning är sund.

/ Fredrik

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 705 inlägg

justusandersson

Medlem
    Om uterummet skall ligga i en vinkel behöver du ju bara räkna med två ytterväggar.

Teoretiskt tycker jag ditt resonemang är riktigt. I verkligheten förekommer en viss solinstrålning som reducerar uppvärmningsbehovet. Kanske inte så mycket i januari men desto mera i mars. Värdet på solinstrålningen beror på förekomsten av tunga material i uterummet som kan lagra värme.

3. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 267 inlägg

Peter2400

Medlem
    Vårt uterum ligger också i vinkeln på huset, dock är fasaden kvar med en vanlig lockpanel, alltså även med luftspalt.
    Vet inte om det är så mycket bättre än glaspartierna.
    Vi håller frostfritt, en värmefläkt som håller 2 plusgrader, har för mig att det gick åt ca 300kWh kallaste månaden.
    400 som du räknat med låter rimligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.