Byggahus.se

Hur beräkna diagonalerna i en skev rektangel?

1. FemTummar
    Medlem · 610 inlägg
    För att göra det hela mer konkret, det här den inritade skivan jag försöker beräkna måtten på. Den hitre väggen är borttagen i bilden:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-7-2_9-20-43.png

Röret är ett radiatorrör som löper längs golvet i nederkant.

Det är sant att detta kan göras enklare, men matteproblemet blev ett välkommet avbrott i arbetet och jag tyckte jag kunde unna mig det eftersom jag ändå lär hinna med allt som måste på plats innan elektrikern kommer.

Om nån undrar vad det är jag bygger så är det en kombinerad platsbyggd våningssäng och mellanvägg. Rummet är inte så stort och ska delas i två så istället för att två sängar ska ta upp två m2 i vardera rumshalvan så sätter jag sängarna ovanför varandra. Den undre nås från den ena rumshalvan och den övre från den andra.

2. P
    Medlem · Skåne län · 1 472 inlägg

PappasHammare

Medlem
    Som det skrivs ovan så går det inte med bara de 4 måtten säga vinklarna. Du måste ha mer information.
    Men gör som det sagts ovan. Använd krysslasern och mät från den. I den har du både ett lod och ett vattpass.

3. Bästa svaret

ÅkeSun
    Medlem · 261 inlägg

ÅkeSun

Medlem
    Då är jag med på hela tåget
    Teorin säger dela upp i trianglar, gärna rätvinkliga för de är lättast att beräkna/begripa
    Praktiken säger "Mät inte, jämför istället"
    Det är underbart när teori och praktik stämmer överens. Om det inte stämmer gäller praktiken!

Tillbaks till originalfrågan
    För att beräkna diagonalerna räcker inte de fyra sidorna. Du måste ha minst en av vinklarna eller ena diagonalen för att komma vidare, Ena diagonalen vore att föredra för noggrannheten

4. FemTummar
    Medlem · 610 inlägg
    Tack, då får det bli så!

5. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 831 inlägg

MathiasS

Medlem
    Nu när problemet är löst tror jag den viktiga frågan är varför det inte är räta vinklar när du bygger allt nytt själv?

:)

6. FemTummar
    Medlem · 610 inlägg
    I just det där fallet är det EN av väggarna jag byggt, och den är i lod. Jag har inte rätat upp varken golv eller tak och ytterväggen är som den är...

• Laddar…
  7. ÅkeSun
    Medlem · 261 inlägg

ÅkeSun

Medlem
    Räta vinklar finns bara på ritningar. Det mest elementära i mättekniken är att det ALLTID finns avvikelser.
    Tror du att något är exakt så har du för dåliga mätinstrument
    Det är viktigare att det ser rakt ut än att det är rakt!

8. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 702 inlägg

useless

Lök.
    Som jag fattar det skiljer det några mm på bredden och höjden. Varför inte bara trycka dit en fyrkantig skiva? Att det blir en glipa på några enstaka mm mellan osb-skivorna i hörnet kan väl inte ha någon betydelse? Upp till 11 mm täcks ju av skivorna på de mötande väggarna...

9. FemTummar
    Medlem · 610 inlägg
    Det är bara den ena av väggarna som får OSB -- den andra är redan gipsad och klar... Slut på sakargument.

Men så är det den där härliga känslan när man monterar någonting som passar perfekt...

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.