Byggahus.se
Hej,

Jag bygger om lite och kommer ha mycket inslag av mdf med ekfaner. Bland annat som bakstycken i olika hyllor och skåp, men även på ett skrivbord som ska bli min arbetsplats där jag har en 40 mm tjock skiva mdf med ekfaner. Nedan är lite bilder som kan ge en bild över ungefär vad jag eftersträvar

modern-study-office-photos-in-black-by-laura-mueller-arquitetura-interiores.jpg
modern-study-office-photos-in-black-by-laura-mueller-arquitetura-interiores.jpg

Det jag grubblar över nu är hur jag ska behandla ekfaneren för bästa resultat. Har försökt läsa på lite och har väl kommit till insikten att det är antingen lack eller olja som gäller. Men det finns ju hundra olika sorter i dessa två kategorier. Poluaterenlack verkar vara populärt i England och USA har jag sett på Youtube. Hårdvaxolja verkar vara populärt här i Sverige?

Jag har förstått det som att lack ger en tåligare yta och lämpar sig kanske bra för skrivbordet medan olja är lite mindre slittåligt men har kanske en något vackrare naturlig finish?

Jag tycker det hade vart fint om skrivbordet och de övriga inslagen av ekfaner hade samma ytbehandling så att det ser samstämmigt ut.

Tacksam för era tips!

Du kan utan problem lägga hårdvaxolja även på en bordsyta. I mitt tycke den behandling som bevarar den ”naturella” känslan bäst hos ek, lätt vitpigmentering blir bäst (om du inte vill färga in på något sätt innan som på bilderna förstås). Går ju dessutom att bättra vid hårt slitage.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Polyuretanlack är tåligare än hardvaxolja, men svårare att gjöra eventuella förbättringar senare. Hardvaxolja blev populärt när yrkesmän inte fick använda icke vattenbaserade lösningsmedel längre.
Det är för övrigt inte lämpligt med vattenbaserad lack på faner.
Jag har fått asmatiska problem efter att jag har jobbat många år med pu-lim och lack så jag rekommenderar inte polyuretan. Osmo hardvaxolja är även dugligt till köksbänkar så det verkar bättre för inomhusmiljön:)

• Gilla
oddan
  • Laddar…
S spirou197 skrev:
Du kan utan problem lägga hårdvaxolja även på en bordsyta. I mitt tycke den behandling som bevarar den ”naturella” känslan bäst hos ek, lätt vitpigmentering blir bäst (om du inte vill färga in på något sätt innan som på bilderna förstås). Går ju dessutom att bättra vid hårt slitage.
Tack för infon! Menar du att på mina bilder är det någon form av mörkare pigmenterad olja? Jag vet ju inte ens om det är ek på bilderna :)

Ska nog köpa hem lite osmo orginal, samt lite olika pigmenterade hårdvaxoljor och testa mig fram till vad jag gillar bäst!

Dina bilder är ju genererade, så det är svårt att säga vad man försökt efterlikna, men det är nog snarare ett mörkare exotiskt träslag än ek (därmed inte sagt att du inte kan åstadkomma något snyggt och liknande med ek, det är väldigt tacksamt att pigmentera mörkt). Jag har inte använt mörkpigmenterad hårdvaxolja, så det kan jag inte uttala mig om - däremot zar oljebets + ofärgad hårdvaxolja, vilket fungerar kanon. Zar finns i många kulörer, och går dessutom att påverka rätt mycket beroende på hur man lägger på det. Brukar finnas kulörprov på ek där det säljs.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.