Byggahus.se
Hej, det är lite för kallt i kontoret just nu, måste extravärma med värmefläkt. Det är ca 15 grader på morgonen när det är ca -10 som i morse. Garaget är nybyggt för 2 år sedan, har golvvärme från husets bergvärme. Förrådet blev kontor då det fanns en liten sådan tanke från början att kunna ha detta som kontor. Garaget har 95+45 i väggarna, plast, och 145+45 i tak. Plattan isolerad med 200mm om jag minns rätt. Mekanisk frånluft och en luftventil i vägg som är stängd just nu.

Framledningstemperatur från bergvärmen är 26 grader. Retur 22. Det är en separat slinga för övriga garaget, den är sänkt till just nu 14 grader.

Mellan kontor och garage är det vanlig innerdörr, billig, oisolerad. Den är tätad i underkant så luft ej tränger igenom för mycket från den kallare garagedelen. Fönster är 2 st 13x13 och det är enklare 2-glas från garageleverantören. Ytterdörren är bra kvalité från bygghandel.

Yttemperaturer på olika ställen.

Golv: ca 19-20 grader
Ytterdörr: 16 grader
Innerdörr mot garage: 16 grader
Fönsterkarmar (2 fönster): 9 grader
Tak: 18 grader

Jag kan se ju se på graderna själv att när ingen är här, så på morgonen hamnar det ju i ett snitt av dessa grader.
Men jag hade gärna sett att det vore 18-19 kanske 20 grader på morgonen.

Så vad kan jag göra här? Jag kan inte öka framledningstemperaturen enskilt för garaget. Värmepannan är inställd för att värma huset. Garaget får vad det får.

Huset är nybyggt också och har ju förstås mer isolering. Där är det ca 21 grader som det ska vara.

Skulle det hjälpa att uppgradera till 3-glasfönster? Går det räkna ut vad det skulle ge? Det är ju 2 st rätt stora fönster på en ca 16-18 kvm stor yta.

Vad mer skulle ni eventuellt titta på att göra? Vill slippa knäppa på en värmefläkt som drar 1kw och tar en rätt lång stund på sig att värme och det är ingen direkt komfortvärme som sprider sig, mest lukten av varma komponenter och ett väsen. :)

Tacksam för tips!

Om det handlar om värmetillskott under kalla vinterdagar så skulle jag bara komplettera med ett oljefyllt el-element. Golvvärmen kommer ju fortfarande ge den energi den ger och elementet kommer att stötta med effekt till den temp du vill nå.

/M

hej!
Vad är det för fönster du har? vad är det för måttenhet, du anger inte det. Du anger endast 13 x 13, men är det mm eller meter eller vad? Är det gamla kopplade två-glasfönster? Titta i leverantörens katalog vad det är för k-värde, dvs värmegenomgångstal, W/(m2 K). Är det gas(Argon) mellan de 2 glasrutorna?

Titta sedan på tilltänkta nya fönster vad de har för k-värde. Då ser du ifall det överhuvudtaget skulle bli bättre med nya fönster. De nya fönsterna ska då ha lägre k-värde än befintliga fönster för att isolera bättre.

Redigerat:
Det var Polarfönster jag har och måttet faktiskt 100x120 cm :)
https://webshop.polarfonster.se/product.html/1-luft-vit-u-varde-13?category_id=25

Det verkar vara 1.3 i U-värde (du sa K-värde, men samma sak).

Tittar jag på Elitfönster så är deras standard 1.2 i U-värde, så ingen drastisk skillnad.

Det enda jag egentligen har att välja på vore då superisolerade glas. Polarfönster har sådana, och deras priser är ju bra.
https://webshop.polarfonster.se/product.html/fast-superenergifonster?category_id=31

3800 kr. Fasta fönster och U-värde på 0.78. Att gå från 1.3 till 0.78 skulle märkas, inte 1.3 till 1.2.

Men frågan är om jag redan idag kan mäta eller skanna av värmeförlusten med någon apparat värd köpa eller hyra?

Det är nog mer mat på att bygga om värmesystemet så du kan ha olika framledning till huset o garaget. Det är väl en rimlig gissning att du redan idag har en egen ledning till garaget och då handlar det ju bara om att komplettera värmepumpen med en shunt, pump och eventuellt elektronik beroende på fabrikat.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Värmepannan / pannrummet är idag under sovrummet. Redan idag när pannan går in i läge på natten för att ge extravärme så är jag sådär nöjd med det extraljud och vibrationer som tillkommer. Så skulle jag ha en extraslinga till garaget som skulle kräva en egen, och ökad, temperatur så är jag rätt säker på att värmesystemet skulle stå och gå mycket mer och därmed störa. Rätt mån om komforten i huset. Att ovan på det eventuellt tidsstyra etc, det låter inte så billigt.

Men troligen så är det inte så jättemycket att göra här mer än än att hitta ett oljeelement med fläkt. Har redan ett oljeelement under iaf ena fönstret men det är utan fläkt så det gör inte så mycket för utrymmet i helhet.

Och att byta fönster från U-värde 1.3 till 1.2, gör inte mycket nog. Ner till 0.78 ja, men vad för garantier får man på en verklig skillnad? Rätt mycket jobb också.

Känns som du / ni säger att ge mer värme från värmekällan kommer ge mest av det jag söker, värme. Blir att väga då mellan bygga om värmesystemet och att bara köpa ett mer avancerat oljebaserad element (lutar åt det).

M mgranbom skrev:
Om det handlar om värmetillskott under kalla vinterdagar så skulle jag bara komplettera med ett oljefyllt el-element
Varför ska det vara oljefyllt?

Jonny Viking,

Har du fönster idag med k-värde = u-värde = 1,3 W/(m2 K) idag, är det ingen mening att byta till bättre. Då har du ju redan tillräckligt bra fönster. Det skulle bara kosta slantar och inte ge så mycket.

Beräkningen för dina 2 fönster à 1,2 m2 fönsteryta vid -10 grader ute och +20 inne, ser så så här:
idag Q = k-värde x fönsteryta x tempdifferens = 1,3 x 2,4 x [20 - (-10)] W = 93,6 W, dvs 39 W/m2 fönsteryta.
nya fönster 0,8 k-värde: 10,8 x 2,4 x [20 - (-10)] W = 57,6 W
Alltså nya fönster ger samma som om du idag skulle ställa in i rummet ett värmeelement på 93,6 - 57,6 = 36 W
Alltså ingen mening.

Kanske dålig tätning i dina 2 fönster, så det drar kallt?

Betraktar man enbart Jonny Vikings isoleringstjocklek på 95+45 = 140 mm (om det är isolerningstjocklek han menar och mm) då har hans väggar k-värde på 0,28 W/(m2 K). Nu vet vi inte golvytan på förrådet. Gissar vi på 20 m2, då blir väggytorna ca 40 m2(exkl. fönsteryta).
Han har då värmeförlust genom väggar på: 0,28 x 40 x [20 - (-10)] = 336 W
Värmeförlust taket: 0,21 x 20 x [20 - (-10)] = 126 W.

Värmeförluster väggar + tak = 336 + 126 = 462 W
Värmeförlust fönster: 36 W
Vilken siffra är störst?

Inte verkar befintliga fönster vara den stora värmeförlustboven, som JohannesCarlsson "Fönstren är ju största förlustkällan" så bestämt anger. Men, han säger inte hur han kommit fram till det.

Men man ska se upp där. Ibland anger de k-värdet för själva fönsterglaset och kan presentera en låg bra siffra. Men som köpare vill man veta k-värdet för fönster + fönsterram tillsammans, och då blir det sämre k-värde dvs lägre siffra. Många kan nog luras.

Mekaniska frånluftsventilationen(elektrisk fläkt gissar jag) i garaget är stängd.

usless,
trådstartaren säger att han inte uppskattar lukten av varma komponenter och oljudet från elektriska värmefläkten han nu tvingas ställa in för tillskottsvärme. Ett oljefyllt element blir inte hetare än ca 60 à 70 oC och ger därför inte upphov lukt, och är dessutom ljudlös.

Att under kalla vinterdagar ställa in ett oljefyllt elektriskt värmeelement på ca 500 W, är nog inte så dum idé. Kostar bara ett par hundralappar. Jämfört med kostnaden att hålla på att riva väggarna öka värmeisoleringen, byta fönster och byta dörrar, är det ingenting. Driftskostnaden för säg 250 W under ett dygn är bara ca 6 kr, det kanske den komforten är värd.

Du själv är ett värmelement på ca 100 W. Vuxen i vila, utvecklar ca 100 W, tror jag.

Redigerat:
Halvdåligt isolerat överallt och låg framledning..

Fönstren är ju största förlustkällan så visst kommer det göra skillnad att gå ner på 0,78. Mer isolering skulle också vara en ide. Innerdörren kan du kanske byta till en isolerad

BirgitS
Med lite tjocka gardiner och draperier framför fönstren resp. dörrarna får man bättre isolering.

Om dörren är problemet: lägg en "dörrtax" nere vid tröskeln för att stoppa eventuellt drag och häng för ett tjockt draperi på gammaldags vis.

Jag tror att du kan isolera kontoret till absurdum utan att öka komforten i rummet. Jag tror plattan som delas med garaget (som jag uppfattat det) fungerar som en enorm köldbrygga.

Fönster är täta med isolerlist. Det är även tejpat och kantisolerat enligt instruktioner. Jag själv som byggt garaget, så vet exakt hur allting ser ut (betyder inte att det är perfekt). Karmarna var 9 grader vid -10 och det påverkar ju såklart resten av fönstrets glas. Men att ta på dom just nu med 0 grader ute så känns de inte direkt kalla egentligen och håller 15-16 grader när jag mätte nyss.

Innerdörren mot garaget har jag tätat i underkant så det är minimalt med kyla som tränger in därifrån. Viss cirkulation av luft måste det finnas, men det är inget som helst "drag" någonstans från dörren som även tätats med gummilist runtom dörrbladet.

Det är sen spirorör till varje utrymme i garaget samt kontoret + litet 2kvm extraförråd i kontoret och en fläkt på vinden med justerbar fläktmotor som suger ut luften. Den är inställd på relativt låg gång för att inte suga ut för mycket värme. Skulle väl gå sänka aningen mer, men luften måste rotera också.

Tror jag insett att i med jag inte vill öka temperaturen i huset, som påverkar garaget, så är det bara kvar att inköpa en fläkt av kvalite som kan värma utan att det kostar skjortan.

Ska även ta till tipset att använda lite tjockare gardiner, för just nu finns inga alls :)

Täck för fönstret nattetid? Madrass, cellplast eller en plastskiva?

Ökade "värme" från -2 (har -4 på sommaren) till 0 på bergvärmepannan igår och gick in i ett kontor i morse som höll 23 grader. FÖR varmt haha :D Det är +2 ute och varit blåsigt. Golvet håller också 23 grader. Så isoleringen samt fönster i garaget är helt OK, det är bara framledningsvärmen som behöver ökas uppenbarligen. Den var dock fortfarande på 26 grader när jag mätte på slangarna men antar det ändå är någon skillnad. Ska bli intressant hur det blir när minusgraderna återvänder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.