Byggahus.se
Vattenskadade, ruttna träreglar under ett fönster i en matsal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avtäckt vägg under fönster med synliga vattenskador på reglarna och isolering, samt verktyg och handskar på golvet.
Skapa konto
Renoverar nu huset vi köpte i dec och i matsalen upptäckte jag en vattenskada på reglar under fönstret. Trät är ruttet och detta verkar vara en gammal vattenskada från innan fönstrens byttes för ca 10 år sedan.

Kan detta klassas som ett dolt fel eller är det bara att själv åtgärda detta?

Vidare så läcker det in i garaget från taket vid regn (garaget är separat från huset). Detta nämndes inte i besiktningsprotokollet.

• Vattenskadade, ruttna reglar under ett fönster i en matsal, tecken på gammal skada.
    Skapa konto
Det där ser ganska enkelt ut att åtgärda, så gör det själv.
Men, ja, det kan vara dolt fel faktiskt, men att driva det kanske kostar mer än det smakar.
Man kan ju fundera på vad det kostar att leja bort jobbet, det kan nog dra iväg, men vet inte om det är värt att driva det.
Men riv vidare, hoppas det är begränsat till det där endast.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Takläckan blir nog svårt att driva som dolt fel, då det antagligen gick att se några indikationer på att det läckt där tidigare.

Men reglarna runt fönstret kan nog lättare drivas som dolt, OM det inte fanns några indikationer på att det kunde vara några fel där.
Men sen är det ju även en kostnadsfråga. Hur dyrt var huset och hur mycket kostar det att åtgärda/ lägre pris på huset om ni visste om detta när ni köpte. Om inköpspriset är högt och skadans art inte påverkat priset så mycket, så blir det väldigt svårt att få ut ersättning om jag uppfattat allt rätt.
Men samtidigt om det var ett billigt gammalt hus, så får man nästan räkna med dessa skador och ingenbersätynibg går att få.

Nu när det regnar idag ser jag att det verkar vara en pågående vattenskada då en del delar känns fuktiga.

Detta var inte möjligt att se innan väggmasoniten togs bort, och bakom det följdes allt, inkl myrstacken.

Huset är 60tal och det mesta original, men fortfarande dyrt då det är en villa i Täby.

Jag är rätt sker på att säljaren har en dolda fel försäkring, vill bara höra efter med er hur nickade gjort. Vad är nästa steg? Prata med mäklaren, besiktningsmannen, en firma som får utreda hur djupt skadan går och kostnad för att åtgärda? (Troligtvis inbegriper det arbete på fasaden)

N
MVJK MVJK skrev:
Nu när det regnar idag ser jag att det verkar vara en pågående vattenskada då en del delar känns fuktiga.

Detta var inte möjligt att se innan väggmasoniten togs bort, och bakom det följdes allt, inkl myrstacken.

Huset är 60tal och det mesta original, men fortfarande dyrt då det är en villa i Täby.

Jag är rätt sker på att säljaren har en dolda fel försäkring, vill bara höra efter med er hur nickade gjort. Vad är nästa steg? Prata med mäklaren, besiktningsmannen, en firma som får utreda hur djupt skadan går och kostnad för att åtgärda? (Troligtvis inbegriper det arbete på fasaden)
Om kostnaden för att åtgärda är hyfsat begränsad utifrån er ekonomi hade jag inte drivit det. Du kommer förmodligen bli begravd i pappersarbete dvs du behöver bränna mycket tid. Detta var apropå frågan ”hur ni hade gjort?”.

Men driver du det önskar jag verkligen all lycka till!

• Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.